לעופר עיני, יו”ר ההסתדרות הקודם, זה לא היה קורה. עיני, אחד מיושבי הראש הטובים שהיו לארגון העובדים הגדול במשק, הוא איש רציני שלא יורה ומחפש את המטרה. הוא הבין מזמן ששביתה היא אמצעי ולא מטרה, ולכן בתקופתו ירד משמעותית מספר השביתות במשק. עיני אימץ את השיטה שלפיה הידברות היא שם המשחק, ואת מקומן של השביתות תפס משא ומתן עם המעסיקים, שהביא להישגים שרק מעט יושבי ראש של ההסתדרות הגיעו אליהם.

ההסתדרות חייבת להישאר משענת יציבה של העובדים. היא יכולה להיות כזאת רק אם היא לא תצטייר בציבור כגוף פוליטי שמשרת צד פוליטי. זה לא פשוט כשמדובר בהסתדרות שהנהגתה פוליטית, ושמורכבת מפוליטיקאים שמייצגים את מרבית המפלגות הגדולות, חלקן הגדול שותפות בקואליציה.

יש צורך בארגון עובדים שיתאים את עצמו לרוח התקופה ולא יתנהל בדרך פוליטית או מתוך רצון לרצות לכאורה ראשי מפלגות שנמצאות באופוזיציה לליכוד. יש צורך לעשות מאמץ להחזיר את החטופים שנותרו בחיים, ולפעול להשבת כל הנעדרים. זאת משימה לא פשוטה כשראש הממשלה אינו מוכן לסגת מציר פילדלפי, מה שמטרפד את המשא ומתן ועלול להביא לכך שהם שלא יחזרו בחיים.

למרות שיפור תדמיתה ב-7 באוקטובר, אמון הציבור במשטרה נמצא בשפל
נאומו של נתניהו ייכנס לספרי ההיסטוריה כאחת הגזרות הרות האסון לישראל

ההסתדרות, שביקשה להפגין כוח ועוצמה, התגלתה כמי שלא מצליחה לכפות את רצונה על ארגונים רבים במשק, כולל אלה שחברים בה. סוד גלוי הוא ששביתה ללא השתתפותם של עובדי רשות שדות התעופה היא שביתה עקרה שראוי היה שלא לפתוח בה. פנחס עידן, היו"ר המיתולוגי של ועד עובדי רשות שדות התעופה, נחשב כבר מספר שנים כבעל הבית האמיתי של נמל התעופה בן גוריון. הפעם הוא לא הצליח לספק את הסחורה בגלל לחצים פוליטיים שהופעלו עליו.

בית הדין של תנועת הליכוד שבה חבר עידן הבהיר לפעיל הליכוד הוותיק כשפרצה השביתה שהוא עלול למצוא את עצמו מחוץ לתנועה אם ישבית את נמל התעופה. יותר משעידן רצה לרצות את ראשי ההסתדרות, היה לו חשוב לרצות את חבריו בצמרת הליכוד, וכך הפכה השביתה הגדולה בנמל התעופה לעיצומים שנמשכו לסירוגין, מה שלא מנע מראשי ההסתדרות להציג מצג לפיו מדובר באחת השביתות הגדולות והמוצלחות במשק. זאת לא הייתה שביתה, זה היה כישלון מהדהד של מה שרצו שייראה כהישג.

הציבור לא טיפש. הוא גילה מה כוחה האמיתי של ההסתדרות ומתברר שהוא קטן בהרבה ממה שחושבים. רשימת הגופים השובתים שפרסמה ההסתדרות הייתה בחלקה אחיזת עיניים לאחר שהתברר שארגוני עובדים ורשויות מקומיות שהופיעו ברשימה לא שבתו ולא התכוונו לשבות למרות שהבטיחו לעשות זאת. אצל עופר עיני זה לא היה קורה. הוא לא היה נכנס לשביתה מבלי לקבל ייעוץ משפטי. הוא לא היה מגיע לכך שבית הדין לעבודה יטיח בהסתדרות שמדובר בשביתה פוליטית, אמירה חריפה כשמדובר בארגון עובדים שמחויב לנהוג בניקיון כפיים, בשיקול דעת ובאמינות.

השבתת המשק לא הועילה ולא קידמה שום עסקה. ההסתדרות והעומד בראשה זכו לתהילה קצרה שהתפוגגה מהר. אמצעי התקשורת הציגו את השביתה כאחיזת עיניים, וניסו להתחקות אחר הסיבות שהביאו את יו"ר ההסתדרות להשבית את המשק. הנימוקים שהוזכרו בתקשורת, אם יש בהם אמת, אינם מוסיפים לא לאמינותו וודאי שלא לכבודו.