השר סמוטריץ' יצא סוף־סוף מהשאנטי הפיננסי שלו ומיהר לכנס אתמול מסיבת עיתונאים להצגת עיקרי הצעת התקציב ל־2025. הוא העריך שהוצאות המלחמה יהיו בין 200־250 מיליארד שקל, וכי הגירעון בתקציב יירד עד סוף השנה לפחות מ־6.6% מהתוצר.

איילת שקד לבצלאל סמוטריץ': "איך אתה לא מתבייש?"

אשרי המאמין ב"כלכלת בעזרת השם". השאיפה שלו היא גירעון נמוך מ־4% מהתוצר בזכות גידול בהכנסות במקביל לקיצוץ בהוצאות, שיקטינו ב־35 מיליארד שקל את הגירעון. האירוע התקשורתי נעשה בחופזה, בתקווה שכלכלני חברת דירוג האשראי מודי'ס יחוסו ולא יורידו את דירוג האשראי בעילה של רשלנות פושעת.

מזל שיש אותם. הצעת התקציב הוכנה בתיאום עם אבי שמחון, היועץ הכלכלי לממשלה, המתנגד לגזירות מיסוי. הוא נתן אור ירוק, בהנחה שצעדי המיסוי יהיו סמליים ויאושרו בישיבה מחר על ידי ראש הממשלה, בפגישה עם סמוטריץ'.

תקציב 2025 חף מכל רפורמות אמיצות ומעמיקות. תקציב אמור לאתגר את המשק, לכלול שינויים מרחיקי לכת בסדרי העדיפויות והעדפות המס. תקציב 2025 נעדר רפורמות המעודדות יציאה לעבודה, שיפור מערכת החינוך, הבריאות והתחבורה. אין ביטול עיוותי מס הכרחיים, כמו תשלום מס על הכנסות משכר הדירה. יש הצהרות על המלחמה בהון השחור, אבל כרגיל הן יישארו מן השפה אל החוץ. נתניהו וסמוטריץ' מתרחקים מגזירות כמו מאש ורוצים בסך הכל להגיע ל־2025 בשלום. את הצעדים הקשים באמת ישאיר סמוטריץ' למחליפו בתחילת 2025.

אילו צעדי מיסוי חסרים לי בתקציב? ביטול עיוותי מס, כמו הפטור ממע"מ על קניות באתרים בחו"ל עד 75 דולר. הוא אינו מופיע, למרות החיוניות לסוחרים. הטלת מע"מ על שירותי נטפליקס אינה מופיעה, מחשש לפגיעה ביוקר המחיה. בתקציב אין מיסוי על שכר דירה, ביטול חלקי של הפטור ממע"מ באילת, ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, או צעדי מיסוי במדרגות המס הנמוכות. בקיצור, אין שום צעדים מהותיים בתחום המס, כאילו אנחנו לא בעיצומה של מלחמה.

מה בכל זאת יש בו? צעדים הזויים, כמו ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות נכנסת. שר התיירות חיים כץ יתאבד לפני שיאשר ביטול פטור כזה, בימים שישראל משוועת לתיירות נכנסת. מקור הכנסות נוסף הנאמד בכחמישה מיליארד שקל הוא מיסוי של 2% על דיווידנדים שלא חולקו.

ויש צעדים המהווים התגנבות יחידים לכיסו של הציבור. מבלי שאולי נרגיש, יבטלו לנו את ההצמדה של קצבאות הביטוח הלאומי ושל מדרגות מס הכנסה, שמשמעותה שחיקה של כ־3% בכוח הקנייה. בנוסף, מדובר גם על הגדלת ההפרשה למקבלי פנסיות תקציביות, לצד ויתור על תוספות השכר במגזר הציבורי.

האתגר במקרה זה הוא לשכנע את ההסתדרות להיכנס מתחת לאלונקה שכבר כולם ברחו ממנה. אחרי קבלת הפנים הקרירה שציפתה ליו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד בעקבות השביתה השבוע, הוא לא יניח לגזירות לעבור, ואם זה יקרה, תפרוץ אם כל השביתות.

מה שגרוע מכל הוא שצעדי ההתייעלות במשרדי הממשלה הם רוחביים. הם כוללים קיצוץ פלאט (המכונה "קיצוץ טיפש") של שישה מיליארד שקל. קיצוצים אלה בבריאות, בחינוך וברווחה פוגעים ללא הצדקה בשכבה רחבה של אוכלוסייה, אבל בכספים הקואליציוניים אף אחד אינו מעז לגעת.