ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר לכם שאנחנו כפסע מניצחון. זה שקר. מאז שאמר שאנחנו כפסע מניצחון עברו כבר חמישה חודשים, והאמת היא שאנחנו רחוקים מניצחון וקרובים לתבוסה, וזאת בגלל ההחלטות השגויות שלו, של הקבינט ושל המטכ"ל. אבל אין לו האומץ לומר לכם את האמת, אז הוא משקר לכם.

נתניהו הוא לא היחיד שמשקר לכם. כמעט כל הפוליטיקאים ובכירי מערכת הביטחון משקרים לכם, במשך שנים, והתופעה הפסולה הזו רק התעצמה בתקופת המלחמה. הם משקרים לכם בעיקר כי הם לא אמיצים מספיק כדי לומר לכם, הציבור, את האמיתות הקשות.

דרישות סינוואר חושפות: זו המטרה האמיתית שלו בעסקת חטופים
נתניהו מאותת למתווכות: זה התרחיש שיוביל לסיום המלחמה בעזה

הרמטכ"ל, שר הביטחון ובכירי המטכ"ל אומרים לכם שתוכנית המלחמה של צה"ל תביא להשגת מטרת המלחמה העיקרית – מיטוט שלטון חמאס וחיסול יכולתו הצבאית. זה שקר. אסטרטגיית ה"כניסה־יציאה" שהגה המטכ"ל ושאישר קבינט המלחמה, היא שהביאה אותנו לסִפה של תבוסה.

האסטרטגיה השגויה הזו אפשרה לחמאס לשקם את כוחותיו בכל אזור שצה"ל יצא ממנו, וכבר קיבלנו שלל הוכחות לכך שבדרך הזו אי אפשר להכריע את חמאס. כך, למשל, אחרי ששר הביטחון ובכירי המטכ"ל סיפרו לכם כיצד פירקנו את הגדוד של ג'באליה ואת הגדוד של ח'אן יונס ואת החטיבה הצפונית, וכיצד פירקנו בעצם את כל המסגרות הצבאיות של חמאס ברצועה, כוחות צה"ל נאלצו לשוב לג'באליה, לח'אן יונס, לשג'אעייה, לזייתון ולכל מקום שהצבא יצא ממנו, כי חמאס שיקם את יכולותיו שם.

תיעוד מפעילות כוחות חטיבה 7 בג'באליה (צילום :דובר צה"ל)

השבוע הודיע גורם ביטחוני שחמאס אפילו הצליח לשקם את יכולתו הצבאית בצפון הרצועה ולגייס 3,000 לוחמים חדשים. אותו גורם הוסיף כי כניסה צבאית נרחבת של צה"ל לצפון הרצועה, עוד פעם, היא בלתי נמנעת. אם הייתי אומר לכם שזה יהיה המצב ברצועה אחרי 11 חודשי מלחמה, הייתם חושבים שהשתבשה עליי דעתי, ומה שקורה שם עכשיו היה נתפס בעיני כולכם כתבוסה מוחלטת.

בכירי מערכת הביטחון אומרים לכם שחמאס לא יוכל לעשות כלום ב־42 הימים של השלב הראשון בעסקת חטופים. זה שקר. כולם יודעים שאלו לא יהיו 42 ימים.

הרי חמאס ימשוך את שלב א' של העסקה עוד ועוד, ובמתווה העסקה המוצע, אסור יהיה לצה"ל לחדש את הלחימה כשחמאס יפעל כך – וחמאס יפעל כך בוודאות. וכפי שהסברתי לעיל, חמאס ינצל את הזמן כדי לשקם את כוחותיו, מה שיעלה לנו בחיי חיילים רבים אם נחזור.

כולם משקרים לכם לגבי ציר פילדלפי. בכירי מערכת הביטחון אומרים לכם שהציר הוא לא מרכיב מרכזי במלחמה. זה שקר. בלי שליטה בציר פילדלפי ולמעשה ברפיח, לא נוכל לחסל את יכולתו הצבאית של חמאס.

ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)
ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)

נתניהו אומר לכם שאחרי שצה"ל ייסוג מכל הרצועה ויישאר לשלוט בציר פילדלפי, זה יביא לקץ שלטונו הצבאי והאזרחי של חמאס. כלומר, הוא אומר לכם שהעסקה תביא לסיום המלחמה בפועל, אבל השליטה בציר פילדלפי תביא להשגת מטרותיה. זה שקר. שליטה בציר פילדלפי בלבד לא תמוטט את השלטון האזרחי של חמאס ולא תחסל את כוחו הצבאי.

ח"כ בני גנץ אומר לכם שבתוך זמן קצר נוכל לכבוש מחדש את ציר פילדלפי. זה שקר. אם נצא מציר פילדלפי, לא רק שחמאס יוכל לשוב ולחדש את ההברחות דרך הציר ומעבר רפיח, בלי שישראל תוכל לעצור זאת – אלא שהוא גם ירכז כוחות באזור, יכין זירות מטענים ויפרוס מארבים, כך שכאשר נחליט לחזור, ייקח לצה"ל ימים ארוכים לכבוש בחזרה את הציר, ונשלם מחיר יקר על הכיבוש מחדש. יתרה מכך, גנץ יודע היטב שאם נקבל את העסקה המוצעת עתה, פירוש הדבר סיום המלחמה בפועל עם ערבויות בינלאומיות, וישראל לא תוכל לכבוש בחזרה את הציר.

פוליטיקאים בכירים וקצינים רמי דרג מבטיחים לכם שכל החטופים יוחזרו בעסקה המוצעת עתה. זה השקר הכי גדול. וזה שקר נורא במיוחד, כי הם אומרים את זה, בשיחות פנים אל פנים, גם למשפחות החטופים שמאמינות להם. ואלו שמשקרים למשפחות החטופים, יודעים היטב שהם משקרים, כי הסיכוי שכל החטופים יוחזרו במתווה העסקה הנוכחי הוא קלוש עד לא קיים, ולבטח לא בתוך פרק הזמן הקבוע בעסקה.

בשלב א' של העסקה, חמאס יקבל את כל רצונו – סיום בפועל של הלחימה, נסיגת צה"ל מכמעט כל הרצועה ושחרור מאות רוצחים וארכי־רוצחים. מי מכם מאמין שיחיא סנוואר יקיים את החלק השני של העסקה? הרי חמאס ירצה לשמור את שאר החטופים בידיו כמה שיותר זמן, כי זה קלף המיקוח העיקרי שלו, וכי הוא לא משלם שום מחיר על החזקתם.

יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

זמנים קשים לפנינו

הנה כמה מהאמיתות הקשות שאין לבכירי הדרג המדיני והצבאי אומץ לומר.

אחרי 11 חודשי מלחמה לא השגנו אף אחת ממטרותיה. אומנם פגענו קשות בחמאס, אבל לא מוטטנו את שלטונו האזרחי, לא חיסלנו את יכולתו הצבאית, לא השבנו את כל החטופים, ולא החזרנו את הביטחון לדרום. יש לציין כי לפחות לחבר הכנסת גדי איזנקוט היה האומץ להודות בכך בפני הציבור, ובתור משקיף בקבינט המלחמה יש לו גם אחריות לכך שהגענו למצב הזה.

גנץ ואיזנקוט (צילום: פלאש 90)
גנץ ואיזנקוט (צילום: פלאש 90)

כעת, אנחנו לא כפסע מניצחון, אלא כפסע מתבוסה אסטרטגית. אולם פוליטיקאים בקואליציה ובאופוזיציה לא מוכנים להציג תוכנית אסטרטגית חדשה, כי זה ידרוש מהם להסביר את מחיריה האמיתיים לציבור.

הדרך היחידה להשגת מטרת המלחמה המרכזית – מיטוט שלטון חמאס וחיסול יכולתו הצבאית – הייתה באמצעות כיבוש צבאי מלא, ממשל צבאי זמני ושליטה ביטחונית ממושכת ברצועה. זה מה שהיה צריך לעשות מההתחלה, זה מה שהיה צריך לעשות לפני מספר חודשים כשכבר אפשר היה לדעת בוודאות שהתוכנית האסטרטגית שגיבש המטכ"ל לא תשיג את מטרות המלחמה, ועכשיו זה כנראה כבר מאוחר מדי, כי צה"ל
שחוק ומצבנו הבינלאומי בכי רע.

מתווה עסקת החטופים המוצע עתה הוא אסון. המתווה המוצע משמעו ניצחון מוחלט של חמאס, שיקבל ערובות בינלאומיות שיאפשרו לו לבסס מחדש את שלטונו על כל הרצועה ולשקם את כוחו הצבאי ואף לחזקו באמצעות הברחת נשק איכותי מאיראן דרך ציר פילדלפי ומעבר רפיח.

המתווה הזה יעודד את אויבינו האחרים לפעול נגדנו ולהשתמש בכלי החטיפות, שיהפכו לתעודת ביטוח אפילו עבור מי שטובח במאות אזרחים ישראלים. המתווה גם מבטיח שרוב החטופים לא יחזרו לישראל בחודשים הבאים ואולי לא יחזרו לעולם.

משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

אבל לפוליטיקאים, משני צדי המתרס, אין אומץ לומר לציבור שהדרך היחידה להשגת כל החטופים בחזרה היא באמצעות עסקה של "שלב אחד", שבה ישראל תסיים את המלחמה באופן פורמלי, וחמאס ישיב את כל החטופים מיד ובבת אחת (וכמובן, אין להם אומץ לומר לכם את המחיר הכבד שפירטתי כאן שאותו נשלם על עסקה כזו). על פי עדות איזנקוט, הרוב המכריע בקבינט המלחמה ובקבינט המלא דחפו בעבר לעסקה ב"שלב אחד", אבל במקום להיאבק על כך, הם נכנעו לנתניהו, שרצה עסקה בשלבים.

עלינו להכיר בכך שבמצב הנוכחי של צה"ל ברצועה ושל ישראל בזירה הבינלאומית, כנראה כבר לא נוכל להכריע את חמאס. אבל אנחנו עדיין יכולים לפעול למען השגת עסקת חטופים בשלב אחד. בשביל רבים בישראל, החזרת כל החטופים היא חשובה יותר מאשר מיטוט חמאס וחיסול סנוואר.

נתניהו צריך להציע בפומבי עסקה שבה ישראל תסיים את המלחמה באופן פורמלי, וחמאס ישחרר את כל החטופים בפעימה אחת בתוך זמן קצר. אם סנוואר לא יסכים לעסקה כזו, ההצעה הזו לפחות תחזיר את הלכידות הפנימית, ותראה למשפחות החטופים וגם למתנגדי נתניהו שהאשם היחידי בהכשלת העסקה הוא חמאס. הצעה כזו גם תשפר את הלגיטימציה של ישראל בזירה הבינלאומית, וסירב של חמאס ייתן לישראל אשראי להמשך הלחימה ברצועה.

נכון, אלו אמיתות קשות ואפילו מפחידות. המצב הביטחוני והאזורי של מדינת ישראל מצוי עתה בשפל המדרגה. עוד זמנים קשים לפנינו, וכפי הנראה נהיה מעורבים במלחמות נוספות בשנים הקרובות. אבל השקרים שפוליטיקאים וקצינים בכירים מספרים לנו מונעים מאיתנו להביט נכוחה במציאות ולהסיק את המסקנות הנדרשות מהמגה־מחדל של 7 באוקטובר ומהניהול הכושל של המלחמה. הגיעה העת אפוא שכל אלו שמשקרים לכם משיקולים פוליטיים ואישיים יפנו את הבמה למנהיגים שיאמרו לעם את האמת.