סיפור מעצרה של החשודה שהשליכה חופן של חול ים על השר בן גביר, הוא אינו סיפור של הפרת סדר או חוק אלא של שינוי סדרי המשטר בישראל. במדינה דמוקרטית, נורמלית, בחורה צעירה לא הייתה נעצרת ללילה שלם על עבירה מסוג זה. במצב חוקי רגיל לא הייתה בחורה צעירה נשלחת ללילה בנווה תרצה מבלי שאיש יידע לאן הועברה. ובמדינה נורמלית, היו זכויות האדם מאזנות את צרכי החוק. אבל מאידך, במדינה נורמלית, לא היה בן גביר מתמנה לתפקיד כה רגיש כמו השר הממונה על המשטרה. ולא היה מתמנה בכלל לשום תפקיד ניהולי ממלכתי שיש בו אחריות.

בממשלת ישראל הנוכחית של נתניהו אין הרבה אישים עם חזון וראייה לטווח ארוך. מעולם לא היו. אסטרטגיה וחזון מעולם לא היו נר לרגלי נבחרי הציבור בישראל. אבל לשניים מחברי הממשלה הנוכחית בהחלט יש חזון ארוך טווח, גם אם מוטרף לחלוטין, ואסטרטגיה ברורה ליישומו. סמוטריץ' ובן גביר.

ארה"ב תציג את המתווה הסופי בקרוב ומעריכה: זה המכשול העיקרי
"מכונת הרעל לא חיכתה לסוף השבעה": בן משפחתה של כרמל גת זועם

מסיבה זו התעקש בן גביר (שראש הממשלה הבטיח כי לעולם לא יהיה שר בממשלתו) להתמנות לשר לביטחון פנים. ולא רק שהתמנה לתפקיד רגיש ובעייתי זה, הוא אף החליף את שם המשרד במגלומניות מטורפת לא פחות למשרד לביטחון לאומי. משל היה בן גביר אחראי על כל הביטחון הלאומי של ישראל. ההתעקשות הזו לקבל דווקא את התפקיד הזה לא הגיע מטעמים של כבוד ומעמד פוליטי. היא הגיעה ממקום מחושב היטב של יצירת בסיס כוח אמיתי להמשך ביצור וחיזוק שליטתו במוקדי הכוח החשובים במדינה, לקראת השתלטות על מוקדי השלטון בעתיד. וכיום, למעלה משנה וחצי לאחר הקמת הממשלה, ניכר כי בן גביר מצליח לא רע לממש את תוכניתו הזדונית.

מרגע כניסתו לתפקיד, החל בן גביר להתערב לעומק בעבודתה של המשטרה, התעלם לחלוטין מכל סדרי המנהל התקינים ושיגר פקודות ישירות לקציני המשטרה בדרגי השטח, תוך עקיפת המפכ"ל והמפקדים הבכירים האחרים. הוא שיגר את איש אמונו, חנמאל לכל הדיונים, הערכות המצב וצמתי קבלת ההחלטות החשובים ודרש שהכל יתנהל כרצונו.

בהיותו, למרבה הצער והאימה, השר שחותם על אישורי הדרגות של קציני משטרת ישראל, נאלצו חלק מהאחרונים ליישר קו עם דרישות השר וגחמותיו, רק כדי לשמר את יכולותיהם להמשיך להתקדם ולשרת במשטרה.

תיעוד החשודה בתקיפת איתמר בן גביר מובלת למעצר (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

מטרתו של בן גביר הייתה ועודנה להקים כוח משטרה חוקי הכפוף אך ורק למרותו והמבצע את מדיניותו. משלא הצליח (עדיין) להקים לעצמו את המשמר הלאומי הפרטי, העמיק בן גביר את אחיזתו במשטרה ועושה מאמצים למנות בה רק מפקדים שהוא מאמין כי יפעלו במצוותו. כך גם הוא מאמין כי המשטרה לא תפריע לו לממש את גחמותיו המסוכנות כגון עלייה להר הבית, השתטחות ותפילה בו, התעמרות בערביי ישראל ועוד.

לאחרונה ניסה בן גביר למנות מפכ"ל משטרה שלא עמד ברמת הערכים וההתנהלות המתבקשים מאדם וקצין במעמד זה אך מבוקשו לא אושר לו. בן גביר פנה לעדיפות השנייה המתאימה לו מבחינתו והחליט למנות לתפקיד את ניצב דני לוי שאושר על ידי הוועדה ובצדק. רב ניצב דני לוי הוא קצין משטרה וותיק, מקצועי, מוערך ומצוין שעשה את כל תפקידיו בצורה מיטבית לאורך כל שירותו. הוא אמנם עקף וותיקים ממנו בדרך לתפקיד אך מגיע עם ניסיון מבצעי ומקצועי רב שנים והצלחה מוכחת בכל תפקידיו. בעניין זה איש אינו יכול להטיל ספק בכישוריו והתאמתו המקצועית לכהן בתפקיד.

איתמר בן גביר ודני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר ודני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מי שמכיר את דני לוי יודע גם שמדובר באדם ישר, ערכי ובעל יושרה מקצועית ואומץ לב, לומר ולעשות את מה שהוא חושב. במצב רגיל צפוי המפכ"ל הנוכחי לנהל את המשטרה ללא כל משוא פנים, מתוך כיבוד מלא של החוק וראיית טובת המדינה ואזרחיה בלבד. בעניין הזה צריך לתת לו את מאה ימי החסד להוכיח שהוא אכן הבחירה המקצועית הנכונה למשטרת ישראל ולא עוד קצין המשרת את גחמותיו של השר הממונה עליו. וניתן וסביר להניח כי אם יגיע לצומת החלטה והכרעה בין דרישות בלתי חוקיות של השר לבין פעולה על פי החוק והדין, אז יכריע לפי אלו האחרונים כפי שעשה תמיד.

אבל מה שקרה בחוף הים בתל אביב אינו קשור למפכ"ל אלא לאופן בו מפרשים השוטרים בשטח ומפקדיהם הישירים, את צרכי ורצונות בן גביר. זה האחרון הצליח להביא למשטרת ישראל ושוטריה במהלך השנה האחרונה, מספר הטבות ושיפורים בדמות תוספות תקציביות, תוספות תקנים מעטות, שדרוג שכר קטן וסימלי וכן הקמת מספר יחידות מבצעיות במחוזות השונים. על כך הוא זוכה להערכתם של השוטרים בשטח הרואים בו, למרבה הצער כמושיעם.

אבל העובדות בעייתיות בהרבה. גם לאחר כמעט שנתיים של כהונה, עדיין חסרים אלפי תקנים במשטרת ישראל ואלו הקיימים אינם מאוישים. עדיין מגויסים שוטרים לא מוכשרים העוברים תהליכי הכשרה קצרים מדי ונשלחים לתפקידם כשהם לא מוכנים אליו לחלוטין. עדיין שכר השוטרים נמוך מהנדרש ולמשטרת ישראל עדיין אין מספיק תקציב ויכולות לממש את תפקידיה השונים. 

הצלחתו של מפכ"ל משטרת ישראל החדש, לשפר את מצבה של המשטרה ולהעלות את קרנה בעיני הציבור, תיבחן מן הסתם בחודשים הבאים. אבל כשלונו המוחלט של השר כבר ברור לחלוטין והוא בא לידי ביטוי בעלייה הדרמטית בנתוני הפשיעה בישראל בכלל ובמגזר הערבי בפרט ובעלייה במספר האירועים הביטחוניים בישראל ובאיו"ש, שם נמנעת המשטרה כמעט לחלוטין מביצוע אכיפה ועוד.

הנה כי כן, סיפור מעצרה ואחזקתה של הצעירה מחוף הים הוא ביטוי קטן לכל מה שרע היום במשטרת ישראל ובממשלת ישראל. הפתרון לכך חייב להיות התנהלות ממלכתית של כל מפקדי המשטרה בכל הדרגים וללא קשר לרצונותיו או גחמותיו של השר הממונה עליהם, שמירה על עיקרון שלטון החוק מול שמירה על זכויות האדם והפרט כמתבקש במדינה דמוקרטית נורמלית. על המשטרה להמשיך ולאכוף את החוק ואף לקבל לכך גיבוי מבצעי ומשפטי מלא מכל הדרגים. שכן ללא חוק וסדר תהיה אנרכיה. אבל היכולת לשמור על איזונים ובלמים הנדרשים לתפקודו של ארגון ביטחוני ממלכתי במדינה דמוקרטית, היא אבן יסוד בסיכויי ההישרדות של המדינה ואזרחיה.

הכותב הוא ראש תחום החוסן הלאומי במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ויו"ר מועצת העם החדשה

התמונה הראשית והסרטון בכתבה פורסמו לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]