אלו ימים קשים לחברה הישראלית שנקרעת סביב שאלת עסקת החטופים והמחיר שיש לשלם בעבורם, שאלה שהפכה כבר מזמן לשאלה פוליטית. מספיק לראות את סקר מעריב בסוף השבוע האחרון, כאשר 75% ממצביעי מפלגות האופוזיציה תומכים בוויתור על ציר פילדלפי לצורך עסקת חטופים, לעומת 74% ממצביעי מפלגות הקואליציה שמתנגדים לכך, גם אם פירוש הדבר שלא תהיה עסקת חטופים. זו ההמחשה הכי טובה (ואולי עצובה) לסוגיה שהייתה אמורה להיות משותפת לכולם, אך גם בה הזיהוי המפלגתי קובע בפועל את העמדה הערכית.

במערכת הפוליטית שאלת "פילדלפי או חטופים" כמעט מקבילה לשאלת "רק ביבי/רק לא ביבי", וכל הוויכוח נשאר כמעט עקר, מכיוון שהוא ממוסגר בהקשר הפוליטי. אבל דווקא בהקשר הזה מעניין לשים לב לפוליטיקאים החרדים, ובייחוד למפלגת ש"ס. זה לא סוד שהקו שלהם שונה לחלוטין מעמדות שהשרים בן גביר וסמוטריץ' מובילים.

בן גביר דורש להגביל את תנועת הפלסטינים בכבישים ביהודה ושומרון | פרסום ראשון
גורם מעורה חושף: "גולדקנופף הודיע - חוק גיוס תוך 3 שבועות או שאין תקציב"

אמנם אריה דרעי עצמו שומר על שתיקה רועמת, אבל כבר תקופה ארוכה שחברי מפלגתו חוזרים שוב ושוב על העמדה שערך "פדיון שבויים" חייב להוביל את ממשלת ישראל, ושיש לקבל את העסקה שעל השולחן, גם במחירים ביטחוניים כבדים. ברקע גם אי אפשר להתעלם מהעובדה שמתרבים הדיווחים שדרעי עצמו פועל אקטיבית אך מאחורי הקלעים לייצר הזדמנות לממשלת אחדות עם מרכיבים מהאופוזיציה.

מחאה בעד עסקת חטופים (צילום: ליעם אדיב)

מבחינת דרעי זה להשיג שתי מטרות במקביל - קידום עסקת חטופים וגם להיפטר משנוא נפשו איתמר בן גביר, שבעיניו לא ראוי לכהן עוד דקה כשר בכיר, בטח שלא עם עוצמה פוליטית קריטית בתוך הממשלה.

במחאת מטה המשפחות כבר זיהו את המגמה הזו ומפנים את תשומת הלב לעבר יו"ר ש"ס. רק אתמול (ב') התקיימה הפגנה גדולה מחוץ לביתו שם זעקו בני משפחות החטופים את המסר: "אנחנו סומכים עליך הרב דרעי". דניאל ליפשיץ, נכדו של עודד ליפשיץ אמר בהפגנה: ״אני קורא לך להביא את הערך היהודי. אתה האיש שיכול להציל את החטופים, אתה יכול להיות המושיע שלהם. אני קורא לך לגלות אומץ ולהחזיר את החטופים הביתה, זה הזמן. כל העם היהודי תומך בך לקיים את מצוות פדיון השבויים. אתה האיש שתדע ללחוץ על ביבי ועל כל מי שצריך".

ייתכן והדלפת ההקלטות של בני משפחתו של אורי דנינו ז"ל, החטוף שנרצח לפני עשרה ימים, והאמירות הקשות מול ראש הממשלה נתניהו ורעייתו לא הגיעו בחלל ריק, לאור העובדה שהמשפחה מחוברת מאוד לצמרת מפלגת ש"ס, והיה מדובר בחלק מהפעלת הלחץ על נתניהו.

בנימין נתניהו (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
בנימין נתניהו (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

כאשר בכירי האופוזיציה כמו לפיד וגנץ ממשיכים להבטיח לראש הממשלה רשת ביטחון משמעותית לקידום עסקה, ועם הלחץ הגובר על החרדים ושלהם עצמם על הממשלה - נתניהו יצטרך להכריע בקרוב למי להטות אוזן: לצד ימין או לצד שמאל.