מבחן נהריה: בבוקר ה-18 ליולי השנה פגע כטב״מ איראני, ששוגר על ידי החותים מתימן בבניין מגורים בתל אביב. יבגני פרדר, בן 50 נהרג. פחות מ-30 שעות אחר כך המריאו עשרות מטוסי חיל האוויר וטסו 1,800 ק״מ מגבול ישראל, והשמידו מערכים בנמל חודידה בתימן. עורק האספקה של החות'ים. מאז, החות'ים חושבים כמה פעמים לפני שהם פועלים נגד ישראל.

אתמול בשעה 12 בצהריים פגע כטב״ם איראני שהופעל על ידי חיזבאללה בבניין רב קומות בנהריה. כ-130 ק״מ צפונית למרכז תל אביב. 
השאלה הנשאלת היא האם דין נהריה כדין תל אביב? האם הדרג המדיני יפקוד על צה״ל לחמש כמאה מטוסי קרב לתקיפה עוצמתית בנמל ביירות? או אולי ינחה לפגוע באתר אסטרטגי אחר במדינת לבנון?

לאחר חשיפת מעריב: תושבי העוטף בפנייה זועמת לצה"ל על סיכום תחקירי ה-7 באוקטובר
גורם מעורה חושף: "גולדקנופף הודיע - חוק גיוס תוך 3 שבועות או שאין תקציב"

התשובה היא כנראה שלילית. נתניהו יעדיף להבליג על התקיפה בנהריה. הנחת העבודה של תושבי הצפון כי גם הפעם התקיפות של צה״ל יהיו מדודות, מרוסנות. אפקט חודידה לא יקרה כנראה בביירות או בעיר אחרת בלבנון, לא כעת.

לנתניהו יש הרבה דברים עכשיו על הראש: חתונה בחוות רונית, נסיעה לאו״ם בניו יורק, העברת תקציב, לנסות להעביר את חגי תשרי מבלי לעורר את האזור למלחמת דת כפי שחלק מחברי הקואליציה שלו מכוונים לשם. הדבר האחרון שהוא צריך עכשיו זה מלחמה בעצימות גבוהה מול איראן סניף לבנון. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מסעוד פזשכיאן, עלי חמינאי (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
מסעוד פזשכיאן, עלי חמינאי (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

מעבר לציניות, וברצינות רבה, נתניהו נמצא במצוקה אמיתית. הוא נכנס לתסבוכת מדינית, צבאית, פוליטית וציבורית שאפילו קוסם כמוהו מתקשה להתיר. המזל היחיד של נתניהו הוא הזירה הצפונית. גם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נמצא באותו מצב בעייתי כמו נתניהו. גם הוא הסתבך עם עצמו, עם רצונות פטרונו איראן. אבל בהתנגדות מבית של תושבי לבנון. 

המזל של נתניהו שבפיקוד צפון יושב האלוף אורי גורדין. האיש לא פראייר. מצד אחד יש לו סכין בין השניים, מצד שני מדובר באדם מאופק כזה שניתן בכל זמן לרסן ולבלום את כוונותיו ההתקפיות. זאת הסיבה שצה"ל מצליח לשלוט רוב הזמן ב-11 החודשים האחרונים בעוצמת ההתכתשות בין ישראל, לאיראן, חיזבאללה, סוריה ועיראק. לגרום לצד השני נזק ומונע ממנו לחשוב על כוונות התקפיות פרועות. 

התקיפה אתמול בלילה המיוחסת לישראל בסוריה היא משמעותית ביותר. היא פגיעה קשה מאוד למשמרות המהפכה של איראן, להתחמשות של חיזבאללה, לבניית הכוח הפרו-איראני בסוריה. היא דוגמא למהלך שמצד אחד אתה פוגע בעוצמה ומנגד לא נותן לצד השני את הסיבה להתפרע.

ביקורו של מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין בבסיס חיל האוויר 'רמת דוד'  (צילום: דובר צה''ל)
ביקורו של מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין בבסיס חיל האוויר 'רמת דוד' (צילום: דובר צה''ל)


נסראללה ספג בימים האחרונים מכות כואבות. כואבות מאוד, מאוד. חיל האוויר תקף מעל מאה תקיפות בלבנון מאז יום רביעי שעבר. צה״ל פוגע באופן שיטתי במשגרים של חיזבאללה בלבנון. הוא גרם לנזקים כבדים למחסני החימוש של הארגון. וגולת הכותרת היא הפגיעה במערך הפיקוד ושליטה של הארגון. מבין 600 מחבלי חיזבאללה, אחוז לא קטן הם מפקדים בכל הדרגים: רמטכ״ל, מפקדי אוגדת, מפקדי שטח, פעילים מתחום הידע הלוגיסטי, ההברחות, הכספים והצד הטכני. 

תיעוד תקיפת צה"ל במבנה בו פעלו מחבלי חיזבאללה בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

בישראל מזהים את ההשפעה על ארגון חיזבאללה. מצבא מסודר מאומן, הפך חיזבאללה לגוף המתקשה לקיים מערך סדור. כלומר פקודות שמועברות מנסראללה לא יורדות בצורה מסודרת ומדויקת לשטח. בישראל מונים את הפגיעות במג׳דל שמס בה נרצחו 12 ילדים ישראלים, הפגיעה בבתים בקצרין ואתמול הפגיעה בנהריה.

לשיטת נסראללה, הוא העביר פקודה בכל אחד מהאירועים לפגוע במתקנים צבאיים: בסיס מפקדת חטיבת החרמון, בסיס צה״ל במרכז הגולן ואתמול לטענת נסראללה התכוון לפגוע במחנה שרגא. בכל המקרים הפגיעות היו בכוונת מכוון של מפעיל הכטב״מים או הטיל למטרות אזרחיות בתוך ישובים אזרחים.

חסן נסראללה (צילום:  Al-Manar TV/Handout via REUTERS)
חסן נסראללה (צילום: Al-Manar TV/Handout via REUTERS)

נסראללה מבין את גודל השבר בארגון שלו. נסראללה מבין שהוא במלכוד: איך יוצאים מהסיפור מבלי להיפגע עוד יותר. עכשיו נסראללה בונה על זה ש״מבחן נהריה״ יעבור רק בציון עובר. כלומר שנתניהו ייצמד לתורתו כי דין נהריה, קריית שמונה, שדרות, נחל עוז ממש לא כדין קיסריה ותל אביב.