היום (ראשון) החל משפטו של מאיר סוויסה, קצין המשטרה ממחוז תל אביב שעורר סערה אחרי שתועד כשהוא משליך רימון הלם לעבר מפגינים בקפלן. סוויסה המשיך לעמוד במרכזה של סערה ציבורית, שעה שהועלה לדרגת סנ"צ בתמיכתו ועידודו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ונותר בכותרות שעה שהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) החליטה להגיש נגדו כתב אישום בגין התנהגות שאינה הולמת ופוחזת לכאורה, תוך עבירה על הנהלים.

היועצת המשפטית, גלי בהרב מיארה, מתעקשת להוריד ממנו את דרגת הסנ"צ שהוענקה לו אחרי אותו אירוע בקפלן גם אחרי הגשת כתב האישום נגדו ואילו השר לביטחון פנים, מנגד מתעקש שבין הדרגה לכתב האישום (התמוה מבחינתו) אין ולו כל קשר.

לקראת ההחלטה של יריב לוין: מערכת המשפט בדריכות שיא

רב פקד מאיר סוויסה (צילום: אבשלום ששוני)
רב פקד מאיר סוויסה (צילום: אבשלום ששוני)

כך או כך, סוויסה, רפ"ק או סנ"צ, הגיע לבית משפט השלום בתל אביב כשהוא בלבוש אזרחי, אולי כדי לא לספק עוד כותרות וביקורת, אולי בשל המחלוקת על הדרגה. עוד בכניסה לבית המשפט דבר אחד היה ברור לכולם - סוויסה שאגב, דוחה את האישומים נגדו וסבור שכתב האישום הזה לא היה אמור לבוא לעולם, ישב בדיון כאחד האדם, או יותר נכון כאחד הנאשמים בפלילים, והפעם (לא במפתיע) השר בן גביר לא היה לצידו.

את הרגע הזה השוטרים והקצינים במשטרת ישראל צריכים להשריש לעצמם טוב טוב בראש. השר לביטחון לאומי יכול להתקשר אליכם אם נקלעתם לצרה, יכול להצטלם איתכם ולהתחבק, יכול לצאת בפרסומים שהוא תומך בכם ומחזק את ידיכם - אבל הוא לא יכול להיות לצידכם ביום הדין (ואין הכוונה לראש השנה או יום הכיפורים הקרבים ועומדים בפתח).

בן גביר, בעל כורחו אולי, ישאיר אתכם לבד במערכה מול השופטים ומערכת המשפט, מול התביעה, מול המפגינים וכמובן מול עין הציבור והתקשורת.

איתמר בן גביר בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
איתמר בן גביר בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)


זה נכון במקרה של סוויסה וזה נכון גם במקרה של סנ"צ עמית פולק, מפקד תחנת חדרה שגם נגדו פתחה מח"ש בחקירה בעקבות המעצרים והסרת מיצג הטנק מול מעון ראש הממשלה בקיסריה. בן גביר הצטלם עם סנ"צ פולק ותקף את מח"ש. זה לא השפיע על המח"ש או על היועצת המשפטית לממשלה ואפילו לא על פרקליט המדינה עמית איסמן שהחליטו לפתוח בחקירה נגדו. אם חקירה הזו תוביל לכתב אישום זה כבר יהיה יותר מדי.

למרות כל דברי הפתיחה הארוכים והמסר שעבר מכאן, חשוב להדגיש ולהבהיר שהתמונה יכולה להיות הפוכה בתכלית והיא עלולה להציג מציאות עגומה ומסוכנת לא פחות.

אני מפנה את האמירה הזאת להחלטה של השופט ירון גת שדחה את הדיון בעניינו של סוויסה, ליום 19.12.2024 ועד אז המליץ לצדדים לתקשר זה עם זה במסר די ברור: "כמו כן הצדדים מתבקשים לנצל את פרק הזמן על מנת למצות את ההידברות ביניהם".

הצדדים הם בין השאר סוויסה ומח"ש ועל פי בית המשפט מוטב שיגיעו להבנות ביניהם. סוויסה מבחינתו הרי כופר באשמה ואם בית המשפט בסופו של הליך יאמץ את עמדתו, אזי תקום מצידו הטענה הזועקת לשמיים, מבחינתו, לפיה כתב האישום לא היה צריך להיוולד מלכתחילה ובצידה העקיצה לפיה, מקורו של כתב האישום בחשבונאות מול השר בן גביר.

לצערינו נוצר מצב לכאורה לפיו בגלל הזעם כלפי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמקורו גם בקרב המפגינים וגם בקרב היועצת המשפטית לממשלה, הפרקליטות ומח"ש - הסובלים העיקריים הם השוטרים והמשטרה. לתוצאה של התיק הזה יהיו השלכות ברורות על המסקנות שיועלו. כך או כך זה לא הולך להיות פשוט.