המשטרה, שתדמיתה כגוף אכיפה הגדול בישראל שקע לתחתית, קיבלה את הוקרת הציבור והערכתו הכנה. אלא שההמשך היה פחות מלבב מבחינתה, וכשהשגרה שבה לסדרה כך גם נפגמה שוב תדמיתו של הארגון, והשוטרים, שהיו רק לרגע אחד גיבורים ומלאכים, הפכו לאויבי העם הן בהפגנות החרדים, הן בהפגנות קפלן והן בשגרה. חלק לא מבוטל מהציבור שכח את מעשי התעוזה של השוטרים, ותדמית המשטרה החלה לשקוע בחזרה, כשכל אירוע פלילי וכל התנהגות אלימה של שוטר, בעיקר בזמן פיזור הפגנות, תופסים כותרות ונוגסים בחוסנו של הארגון.

כששמים על השולחן את המשימות והיעדים שהציבו לעצמם המשטרה והמפכ"ל היוצא רנ"צ בדימוס קובי שבתאי - מתוך הגינות שלא לשפוט עדיין את תקופת כהונתו של המפכ"ל הנוכחי רנ"צ דני לוי, שנכנס לתפקיד לפני כחודשיים - אפשר לציין כי בתחום הפשיעה במגזר הערבי המשטרה סופגת שוב מהלומות ונצמדת לשנה שעברה, שהייתה הקשה ביותר מבחינת מספר הקורבנות בדם.

יותר מ־230 נרצחים היו בשנת 2023, כשהשנה עד כה נרשמו כ־180 קורבנות. בהתחשב בעובדה שעד אמצע חודש פברואר כמעט לא היו חיסולים בשל נוכחות משטרתית מוגברת, פריסת כוחות רחבה של מג"ב וצבא וחסימת המעברים, אזי בתקופה של כשמונה חודשים המספרים כמעט זהים לדאבוננו ואין ספק שמדובר בכישלון.

תחום אחד משמעותי שבו המשטרה רשמה לעצמה הישג קשור לשמירה ההרמטית על המגזר הערבי ומניעה של אירועי "שומר החומות" בשנית. בתוך סיר הלחץ המבעבע, המלחמה שלא עוצרת, גילויי ההסתה המטורפים שחלחלו גם אל המגזר הערבי בישראל ולערים המעורבות בעיקר, נרשמו אירועים ספורים נכון להיום, ומרביתם אף חשפו מעורבות של ערבים תושבי ישראל בפיגועי טרור, אלה מטייבה, מאום אל־פחם, ממזרח ירושלים ומאזור הנגב.

תיעוד בלעדי של צוות הטנק בפיקוד מח״ט 401 מתחנת המשטרה בעיר שדרות בשבעה באוקטובר (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד בלעדי של צוות הטנק בפיקוד מח״ט 401 מתחנת המשטרה בעיר שדרות בשבעה באוקטובר (צילום: דובר צה''ל)

לא נקלענו למראות הקשים מאירועי שומר החומות, אף שלא אחת כוחות הביטחון - השב"כ והמשטרה, לרבות המפכ"ל היוצא רנ"צ בדימוס שבתאי - התבטאו כי אנחנו עומדים כפסע מהתלהמות, הסלמה ומנפץ מקומי. זה היה החשש הכבד, זו הייתה המשימה המאתגרת והמשמעותית ביותר, ובכך המשטרה צלחה. הקמת הצוות המטפל בגילויי הסתה ברשתות עשה את שלו גם הוא בהצלחה מרובה. כל גילוי הסתה במסגדים או ברשתות נחשף תוך זמן קצר ונגדע באיבו, כך שלכדור השלג לא היה אפילו זמן קצר כדי להתגלגל ולהפוך לפצצה מתקתקת.

מבחינת השירות לתושבים, אין ספק שהמלחמה פגעה באיכותו, ובעיקר צמצמה עד כמעט שיתוק את תחנות השיטור המקומיות. יותר ויותר שוטרים עסקו בפעולות ביטחון וטרור ופחות בעבודת משטרה נטו. התוצאות נראו בשטח, וחוסר שביעות הרצון מצד הציבור הובא לידי ביטוי בקבוצות הוואטסאפ ובכל פלטפורמה אפשרית אחרת.

במשטרה הבינו זאת, ובשבועות האחרונים, בהסתמך על הנחיה שהעביר המפכ"ל הנכנס רנ"צ לוי, בוצע ויסות מסיבי של שוטרים לעבר התחנות המקומיות במטרה לעבות אותן, להחזיר את הנוכחות המשטרתית לשטח, להשיב את המשטרה לציבור בדיוק למטרה שלשמה הוקמה, ולתת לאזרחים את התחושה שיש להם על מי לסמוך.

בהנחיה האמורה הציב רנ"צ לוי התחייבות להעניק מענקים לתחנות משטרה ולשוטרים שיתגייסו לארגון ויוצבו בתחנות, כך שכל תלונה של תושב תזכה למענה ולא תיסגר בחלוף דקות באמתלה מגוחכת, וכל קריאה במוקד תזכה למענה הדחוף ביותר שניתן, תוך שימת דגש על בולטות הניידות ברחוב והשבת ביטחון הפנים לציבור.

בנוסף חשוב לציין את פעילותה האגרסיבית של המשטרה בחודש וחצי האחרונים בכל הקשור לתפיסת נשקים ואמצעי לחימה (אמל"ח) והכמויות העצומות שנתפסו עד כה. אם מהלך זה יוביל גם לירידה משמעותית במספר אירועי הרצח במגזר הערבי אזי נרוויח כולנו. כך או כך, בזמן זה חובת ההוכחה מוטלת על המשטרה והעומדים בראשה.

גולן בר יוסף / מלחמת חרבות ברזל: האובדן וההזדמנות
בן כספית / השנה שהייתה: של דמעות
אבי אשכנזי / העוצמה הצבאית: שובה של ההרתעה
אנה ברסקי / הזווית המדינית: אופטימיות זהירה
משה כהן / ההקרבה והשכול: להוקיר ולהצדיע
מאיה כהן / משפחות החטופים: 383 ימים של שכול וכאב
טליה לוין / העורף: נגד הסטטיסטיקה
פלד ארבלי ושקד שדה / הפינוי והשיקום: האתגר והתקומה

יובל בגנו / הערבות ההדדית: אחדות בעירבון מוגבל
אלון חכמון / ביטחון הפנים: מי שומר עלינו?

ד״ר איתי גל / האתגרים הבריאותיים: החזית הלוחמת

בר שפר / האנטישמיות הגואה: לקראת פיצוץ
מיקי לוין / הזירה התקשורתית: קו ראשון בחזית
ליעם אדיב / כלכלה תחת אש: הגירעון והצמיחה