הצילום המשותף של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, המחצינים ומפגינים את הידידות ביניהם, לא הפחית ולא המעיט מהמשמעויות הקשות לגבי ראש הממשלה, מעמדו והשפעתו. התפתחות אחת איננה חדשה, אך ראש הממשלה מעדיף מסיבות מובנות להתעלם ממנה, בעוד שהאחרת נחתה עליו בימים אלה בהפתעה גמורה.

שני הכישלונות הצורבים במאמציו של נתניהו להרכיב ממשלה לאחר שתי מערכות בחירות, לא עברו בלי שהשאירו רושם קשה על מעמדו כמנהיג מדינה בזירה הבינלאומית. יותר מאשר כתבי האישום נגדו, שגרמו לערעור מעמדו בישראל, אי־יכולתו להשיג רוב להרכבת ממשלה, שנחשפה פעמיים ברציפות, יצרה פגיעה קשה בתדמיתו כמדינאי במתחם המטה הראשי של האו”ם בניו יורק. וחמור יותר, מצבו כמפסיד במרוץ להנהגת המדינה פגע במעמדו בבית הלבן.

הנשיא טראמפ אינו אוהב לוזרים, בעיקר כשמדובר בראשי מדינות. מאז תוצאות הבחירות הראשונות באפריל וגרירת ישראל לבחירות שניות, הנשיא טראמפ לא הסתיר את אכזבתו ממצבו של נתניהו. בהתבטאויות שלו ניכר שינוי. הנשיא הדגיש את תמיכתו בישראל ואת אהדתו לעם בישראל, בלי להזכיר את שמו של נתניהו.

אחרי הבחירות באפריל הנשיא טראמפ עוד היסס מלהביע הכרה פומבית בבני גנץ, כראש המפלגה שזכתה למספר מנדטים שווה לזה של מפלגת השלטון - הליכוד. כשחתנו ויועצו ג’ארד קושנר ביקר בישראל מיד לאחר הבחירות באפריל, הוא נמנע במופגן מלהיפגש עם גנץ. 

כישלונו השני של נתניהו לגייס רוב ולהרכיב ממשלה התקבל בבית הלבן כאות לכך שנתניהו הגיע לסוף דרכו הפוליטית. “הנשיא החליט לפרסם את תוכנית השלום מתוך תחושת תסכול וייאוש ולא מתוך הפגנת הערכה לנתניהו או לגנץ”, סיפר בכיר בקהילה היהודית, שכיהן עד לא מכבר כראש ארגון יהודי מוביל. “הנשיא בחר לפרסם את התוכנית קרוב כל כך ליום הבחירות בישראל, כי לפי סקרים שהבית הלבן מקיים, תוצאת הבחירות במרץ יהיו דומות מאוד לתוצאות הבחירות האחרונות”.

ההתפתחות השנייה שצפויות לה השלכות לא נעימות לנתניהו היא היווצרות ערוץ הידברות בין הבית הלבן להנהגת כחול לבן. זהו מצב שלפני זמן קצר נראה כבלתי מציאותי. זאת התפתחות שראש הממשלה יצר במו ידיו, מתוך הערכה שגויה לתגובתו של גנץ. מה שיקרה מעתה הוא שלגנץ תהיה גישה ישירה לנשיא טראמפ, והוא יוכל לעקוף את נתניהו ולהביע את דעתו ולתת את תגובתו בנושאים מדיניים לפי השקפות כחול לבן.

להערכת בכירים יהודים בניו יורק, קושנר הוא זה שדחף את הנשיא לקבל את גנץ, אף  שנתניהו לא יאהב את השימוש שגנץ צפוי לעשות בערוץ ההידברות החדש הזה.