1.שעת הש"ין
כשנשאלה פעם מה התוכנית, אמרה שרה נתניהו משהו כמו "נבעיר את הרחובות, נוציא את ההמונים, לא ניתן להם לנהל משפט". אז הגענו לשם. אני לא יודע עד כמה ההמונים ישתפו פעולה (כשהגיליון הזה יורד לדפוס יש אלפים בודדים בכיכר הבימה), אבל ברור ששעת השי"ן הגיעה ומעתה ואילך ההוראה היא לא להשאיר דבר, למעט אדמה חרוכה.

הכפפות הוסרו, המגבלות האחרונות בוטלו, הבלמים והאיזונים פוזרו לכל רוח. הוא מנסה להשליט אנרכיה, הוא מסית את חסידיו נגד המדינה, הוא לא בוחל בכלום ומפעיל, בכל הכוח, את המכונה שבנה. זהו ריקוד המכונה, על הדם המטאפורי של כולנו.

מכונת תעמולה, הכפשה, מינוף וטינוף כזו לא נבנתה כאן מעולם. העוצמות והיכולות שלה כמעט אינסופיות. יש בה מכל טוב הארץ: רשתות ענק של בוטים, פרופילים מזויפים ולייקים נרכשים מכל רחבי העולם (בדגש על המזרח הרחוק). זרועות סייבר אפורות שפעולתן חסויה וכל קשר בינן לבין חדירת "האיראנים" לנייד של בני גנץ וניסיונות החדירה לניידים של איילת שקד וגדעון סער, דמיוני בהחלט.

יש במכונה הזו עדר גדול ומתלהם של שופרות מהופנטים, מכושפים, שטופי שנאה. יש בה לא מעט חברי כנסת שאף משימה, מחרידה ככל שתהיה, לא קטנה למידותיהם. יש בה, כמובן, המנצח על האורקסטרה יאיר נתניהו. יש בה מאחזים לא מעטים בתוך תקשורת המיינסטרים. יש בה מאות ואלפי קבוצות וואטסאפ, פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות שתפקידן להדהד את השקרים, דברי ההסתה ותחקירי הפייק בכל הכוח.

שיטת הפעולה ברורה: משדרים (או כותבים) פייק תחקיר, שקר כלשהו או תיאוריית קונספירציה תלושה כזו או אחרת. ממסגרים אותה במעטפת מהוגנת (פרשנים מעונבים בערוץ 14, למשל). זוכרים את ה"בכיר בחיל הים" שעליו סופר כאן לפני כמה שבועות? זה שטען שאין כלל פרשת צוללות? אבל לא סיפר שהוא שותף עסקי של אחד הנאשמים? אז כזה.

באותו רגע נפתח קמפיין שופרות מאורגן ומתוזמר. הסינק הטלוויזיוני הופך לציוץ קליט, פוסט קריא או וואטסאפ זריז ובתוך דקות מצטברות עשרות אלפי צפיות. בשלב הזה מצטרפים יאיר נתניהו והח"כים הסרים למרותה של המשפחה. לא חסרים כאלה, כידוע. חלקם מונו, אישית, על ידי המשפחה.

בשלב הבא מופיעים שלטי חוצות. בשלב מסוים מגיע גם "סקר" של עד המדינה שלמה פילבר. אחריו, בלא מעט מקרים, "הפגנת המונים". הנשק האסטרטגי, בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו, מעניק ליווי ארטילרי על פי הצורך והשיקולים. ברצותו, יהדהד את המסרים, יוביל אותם, ירטווט אותם או ינאם אותם.

במקרים מיוחדים, ינסה לבדל את עצמו מהם. מה לו ולכל זה? כמו, למשל, כשמיהר להתנער ממסריו הבריוניים של דודי אמסלם אתמול. באמת, מאיפה אמסלם הביא את כל זה? איפה הוא שמע את הטקסטים האלה? מי לימד אותו שצריך לשפוך כמה שיותר בנזין, חומצה, ציאניד ושנאה על כל מה שמחזיק את המסגרת הרגישה והמורכבת של המדינה הזו?

לפעמים זה סיפור על אסלות. לפעמים פייק תחקיר על קלפיות. לפעמים מדע בדיוני על קנאביס ותרומות. וכמובן, תעשיית השקר הקשורה לכתב האישום, המשפט והעדויות. המכנה המשותף קבוע: מדובר בשקרים מוחלטים או בבדיות הנשענות על בדל עובדתי מינורי ומנופחות לממדי ענק.

שמעון ריקלין אמר השבוע בערוץ הפיצוץ שהיו 1,500 האזנות או שימוש ברוגלות בתיקי נתניהו. הוא קרא את הודעת הפרקליטות וזו הייתה המסקנה שאליה הגיע. כן, המספר 1,500 הופיע בהודעה, אבל בהקשר אחר. הפרקליטות בדקה 1,500 מספרי סלולר של כל העדים, החשודים והקשורים לכל תיקי נתניהו והתיקים הקשורים אליהם. כמה שימושי רוגלה נמצאו? שניים. בשניהם היה צו שיפוטי. אתם חושבים שריקלין לא יודע את האמת הזו? הוא יודע.

שופר אחר ישב באותו ערוץ ודיווח, בידענות אין קץ, שהשיחות המוקלטות בין נתניהו לנוני מוזס נשאבו מהנייד של ארי הרו באמצעות שימוש לא חוקי ברוגלה. בום. אם זה נכון, זה סקופ היסטרי. במציאות, לא היה כל שימוש ברוגלה כלשהי על ארי הרו. הנייד של הרו נתפס בצו שופט כשנעצר הרבה לפני תיקי נתניהו. תוכן הנייד נשאב כדין. את ה"טיפ" על האוצר שממתין בתוך הנייד הזה העביר למשטרה פרקליטו של הרו. גם את האמת הזו הם יודעים. וגם הפעם, זה לא מפריע להם לשקר.

הטור המלא של בן כספית - ב"מעריב-סופהשבוע"