תוצאות בחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו היום בארצות הברית יקבעו את העתיד של הדמוקרטיה ברפובליקה. בעוד פרשנים עוסקים בשאלה אם הדמוקרטים עומדים להפסיד את הרוב המצומצם שיש להם בבית הנבחרים ובסנאט, מה שעומד כאן על הכף הוא משהו גורלי הרבה יותר – שלטון העם.

“הדמוקרטיה נמצאת בסכנה”, התריע נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן. “בחירות אמצע הקדנציה הן מכריעות. הדמוקרטיה נמצאת בסכנה בגלל שקרים ואלימות”.

כזכור, את השקר שתוצאות הבחירות האחרונות לנשיאות היו מזויפות הפיץ הנשיא הקודם דונלד טראמפ בעקבות הפסדו לביידן. “התוצאות מזויפות, הניצחון נקנה על ידי הדמוקרטים”, אמר וחזר על השקר בכל הופעה ובכל נאום.

זאת אף שביותר מ־20 מדינות בארצות הברית הורו בתי משפט, בחלקם הגדול בהנהגת שופטים פדרליים שטראמפ מינה, על בדיקות וספירות חוזרות של תוצאות הבחירות, אך לא נמצאו שום הוכחות לזיופים. גם רפובליקנים בכירים דחו את השקר של בחירות מזויפות שטראמפ המשיך להפיץ.

ביידן נשבע לשחרר את איראן (צילום: רויטרס)

אלא שבחודשים האחרונים מועמדים ומועמדות של המפלגה הרפובליקנית למשרות בכירות חוזרים וטוענים בנאומיהם ש”תוצאות הבחירות האחרונות לנשיאות היו מזויפות”. כשהם נשאלים: יש לכם הוכחות? הם עונים שכן. בתוכנית “60 דקות” ששודרה לאחרונה בארצות הברית התבקשו מועמדים רפובליקנים להראות הוכחות לטענתם שהבחירות לנשיאות היו מזויפות. אף אחד מהנשאלים לא הציג הוכחה. נדמה שהרפובליקנים אינם יכולים להשלים עם העובדה שביידן גבר על טראמפ.

בנוסף, כמה מועמדים רפובליקנים המתמודדים על כהונות בכירות במדינות אחדות כבר הצהירו כי “אם נפסיד בבחירות אמצע הקדנציה, סימן שהתוצאות מזויפות”. מכאן שהנשיא ביידן לא הגזים כשהזהיר כי “האומה נמצאת במאבק מתמשך על נשמתה”.