קשה להאמין שזה אמיתי. במהלך הדיון השבועי של סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, סיפר המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי לקציניו הבכירים כי בחודשיים האחרונים לחץ פעמיים את ידו של ח"כ איתמר בן גביר.

מתמתן לקראת הכניסה לתפקיד? בן גביר לחץ את ידו של מפכ"ל המשטרה
לאחר פגישת נתניהו-בן גביר: אלו הסעיפים שיופיעו בהסכם הקואליציוני בין המפלגות

שבתאי עשה זאת כדי להוכיח שאין בין השניים מתיחות. לא ברור למה סגל הפיקוד הבכיר צריך להיחשף למערכת היחסים האישית בין המפכ"ל לבן גביר, ואת מי היא מעניינת. שבתאי לא מנהל עסק פרטי, הוא עומד בראש גוף ממלכתי, הוא המפקח הכללי של המשטרה, ומינויו אושר כחוק על ידי הממשלה. למערכת יחסים אישית בינו לבין השר הממונה עליו אין שום משמעות.

ייתכן ששבתאי חושש ממינויו של בן גביר לתפקיד השר לביטחון הפנים על רקע מערכת יחסים עכורה ששררה בין השניים בתקופת מבצע שומר החומות, אבל אין לו שום סיבה לחשוש. בן גביר לא יכול לפטר אותו, ובכל מקרה עליו לקבל רק החלטות שנובעות משיקולים מקצועיים בלי לעגל פינות.

מצופה ממי שקיבל בעברו שני צל"שים כלוחם, שלא יתרגש. שבתאי חייב ללמוד את הלקח מהפרסום שלפיו הוא מחפש נתיבות ללבו של בן גביר, ולדעת שאצל האחרון אין כנראה שום עניין דיסקרטי. על שבתאי לנהוג רק על פי יושרו האישי, ולא להיענות לשום פנייה שאיננה מקצועית מהשר הממונה עליו. המפכ"ל יהיה חייב למסמך בכתב כל הנחיה שיקבל מהשר, ולא להסתפק בהנחיות שיקבל בעל פה. בן גביר מתנהל בערמומיות, תוך שהוא מסתמך על השכלתו המשפטית, והטעות הגדולה ביותר ששבתאי יכול לעשות היא לתת בו אמון.

על המפכ"ל להפגין חוט שדרה מפלדה, ולהבין שרק הוא זה שמנהל את המשטרה. השר הממונה נועד לפקח ציבורית על פעולות המשטרה, אבל אסור לו לנהל אותה. אין לשבתאי סיבה לחשוש – לא ממסרים שיקבל ממקורבים ולא מאיומים – ובלבד שהכל יתנהל בשקיפות מלאה, ללא שיחות דיסקרטיות, תוך הקפדה שהשיחות יתנהלו תמיד בנוכחות קצינים נוספים. אני מעריך שהשר המיועד רוצה בהצלחת המשטרה ויפעל לקידומה. כמו כל איש פוליטי גם בן גביר זקוק לאהדה ציבורית, והוא יזכה בה אם יתנהל כשר בממשלה ולא כנער גבעות.

אומנות הבלתי אפשרי

בפוליטיקה הבלתי אפשרי הוא האפשרי, לכן אין סיבה להתפלא אם בצלאל סמוטריץ' יתמנה לשר הביטחון בממשלתו החדשה של בנימין נתניהו. אם זה יקרה, סמוטריץ' – שרוצה מאוד בתפקיד – לא יהיה הראשון שמתמנה שלא ממערכת הביטחון. סמוטריץ' נפגש לאחרונה עם שישה אלופים במילואים, בהם דן הראל ויפתח רון־טל, ובדק איתם את האפשרות שימונו לתפקיד מנכ"ל משרד הביטחון, אם הוא זה שיכהן כשר.

אם ימונה, סמוטריץ' יהיה שר הביטחון הראשון בישראל שנגדו הושמעה טענה קשה וחמורה שתכנן לבצע פיגוע. האיש שהשמיע את הטענה היה סגן ראש השב"כ יצחק אילן ז"ל, שחקר את סמוטריץ' ערב ההתנתקות וזיכה אותו בתואר "מחבל יהודי".

אילן טען שסמוטריץ' תכנן לבצע פיגוע תופת בנתיבי איילון. הוא אמר את הדברים בחוג בית שקיים לאחר פרישתו מהשב"כ, כשהחליט להתמודד ברשימת כחול לבן לכנסת. "את סמוטריץ', שכנראה יחנך את ילדיכם אם הם יעלו לשלטון, אני חקרתי. הוא היה מחבל, אומנם יהודי, אבל מחבל".
אילן ז"ל לא חסך ביקורת מסמוטריץ' והוסיף כי "בזמן ההתנתקות הוא רצה לפוצץ מכוניות נוסעות בכביש איילון, בשיא הפקקים. תפסנו אותו עם 700 ליטר של נפט". לטענתו של אילן, סמוטריץ' בחר לנהוג כאחרון העבריינים, ושמר במשך שלושה חודשים על זכות השתיקה, מה שהקשה לגבש נגדו כתב אישום.

סמוטריץ' הגיב על הדברים בזלזול מופגן, הכחיש אותם, לא תבע מעולם את אילן על הדברים הקשים, וטען שאילן הוא ברברן גדול. לטענתו, לא היה לו שום קשר לכמות הדלק הגדולה שנתפסה. כל מי שהכיר את איציק אילן ועבד במחיצתו, לא יכול היה שלא לגחך על תגובתו של סמוטריץ'. אילן ז"ל, שמת לפני שנתיים מקורונה בגיל 64, מילא שורה של תפקידים מבצעיים שעסקו בחיסולים, חקירות וסיכול. ראש הממשלה המיועד נתניהו כתב לאחר מותו של אילן ש"רבים מאזרחי ישראל חייבים לו הערכה על פועלו למען ביטחון ישראל". כמי שאחראי ישירות על פעילות השב"כ בתפקידו כראש ממשלה, נתניהו הכיר היטב את אילן וידע להעריך את יכולותיו. מעניין שמכל האנשים, בחר סמוטריץ' לכנות "ברברן גדול" דווקא את יצחק אילן, שהיה אדם שקול. מה שמוכיח עד כמה הוא ראוי לתפקיד שר הביטחון.

אם כל האמירות של סמוטריץ' עדיין לא שכנעו אתכם, הרי שהאמירה שהשמיע רק לאחרונה מעידה עד כמה הוא איש הזוי, שתפקיד שר הביטחון גדול למידותיו. סמוטריץ' האשים את השב"כ בכך שהשתמש במניפולציות חסרות אחריות שלא נחשפו עד היום, כדי לעודד את יגאל עמיר לרצוח את ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. הוא לא חשב פעמיים כשבחר להשמיע אמירה הזויה כלפי ארגון שכל ייעודו הוא סיכול טרור.

אם סמוטריץ' ימונה לתפקיד שר הביטחון, מי שתהיה אחראית לאבטחתו היא יחידה 730, שהיא יחידת האבטחה הממלכתית של שירות הביטחון הכללי. מאבטחי היחידה שאומנו להגן בגופם על האישיות המאובטחת, ייאלצו להגן על מי שמשמיע נגד השב"כ תיאוריות קונספירציה הזויות. מה שמוכיח שבפוליטיקה הבלתי אפשרי הוא האפשרי.

הפוסל במומו

מה קורה כשתאוות נקם הופכת לבלתי נשלטת? כנראה שיעקב פרי, מי שהיה ראש השב"כ, כועס מאוד על יאיר לפיד ומנסה לסגור איתו חשבון על כך שיו"ר מפלגתו לשעבר הראה לו את הדלת מחוץ לפוליטיקה. פרי התפטר מהכנסת בפברואר 2018, לאחר שתחקיר "עובדה" חשף שלמרות גרסאות רבות וסותרות שהשמיע, הוא לא שירת מעולם בצה"ל. פרי הזדרז להכחיש את הדברים, אבל כעבור שלושה שבועות הודה בראיון לאמנון אברמוביץ' כי אכן שיקר.

העובדה הזאת לא מונעת מפרי לחזור ולתקוף את לפיד, לאחר שסוגיית שירותו של ראש הממשלה היוצא עלתה לכותרות לפני הבחירות. פרי התבטא בראיון ש"הוא לא מבין מה הייתה הבעיה להגיד איפה לפיד עשה את הטירונות. האם הוא עשה זאת בנ"מ, בשריון או בחיל האוויר, לפני שהוא עבר לשרת ב'במחנה'".

לא להאמין. פרי, שלא שירת יום אחד בצבא, בוחר להתגולל על לפיד בכל הקשור למקום הטירונות שלו. למה זה עניינו של פרי איפה לפיד עשה טירונות, ואיזה עניין ציבורי יש בכך? לפיד שירת בעיתון "במחנה", וגם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט עשה שם את שירותו הצבאי. כל אחד תרם בדרכו לצה"ל. הצבא הוא שמחליט מהו מקום השירות ולא החייל.