בלילה האחרון במיין ישנתי בפונדק המפורסם בבלו היל. מפורסם בגלל הקשישה המנהלת אותו ביד רמה כבר 50 שנה, שקישטה את החדרים בתמונות של יורדי ים, דייגים, נופים מושלגים ומיטות אפיריון גבוהות שבהן אתה שוקע במצעים לבנים כמו עננים. בעיקר יצא שמעו של הפונדק בפנקייקס האוכמניות בארוחת בוקר ובחיוך של בעלת הבית שחולף על פניה כמו עווית כאב מכווייה.

ישנתי רע כמנהגי בשנים האחרונות. דאגתי למכונית העמוסה חפצים אישיים שחנתה ברחוב. סרקתי בזיכרוני את כל מה שהשארתי בבית בגלל עייפות החומר וההכרה שאינך יכול לסחוב איתך את כל המטען החריג של חייך. מתישהו צריך להניח לחלק ממנו ליפול בצד הדרך. בעיקר הטרידה אותי הבנה מעיקה: אחרי 18 שנים בדאון־איסט מיין, לא היה לי ממי להיפרד. מקס ומרי־אליס מחנות היין והגבינות, שלעתים נחשבו חברים ולעתים שכנים שווי נפש ומושכי כתף שראו בי קליינט תומך בפועלם, התייחסו אליי בחודשים האחרונים כאל מי שהצדיק את הגדרתו כמישהו מ"שם" ולא מ"כאן".

אף על פי שטרחתי וקניתי מוצרים שלא היה בהם שימוש - בחודשים האחרונים הפסקתי להאכיל את עצמי וטיפת אלכוהול לא באה אל פי - מה ששמעתי מהם היה דיבורים מנומקים על החיים: אנשים אינם יכולים לברוח ממי שהם, ובשנים האחרונות הם הביעו כעס מסוים על שקצרה ידם מלעזור לי. המסר היה, אנחנו חסונים, נורדיים ובעלי סיבולת לשרוד כאן ואתה לא. מה שהצחיק; מקס הוא יהודי (חצי, כפי שהעיד על עצמו) ומרי־אליס הייתה נשואה ליהודי ואימצה את המסורת. כשבנה רצה לכתוב עבודה על משה דיין, הם באו אליי.

אם היה עליי להגדיר את תחושתם עם עזיבתי, הייתי אומר הקלה ואנחת רווחה. אנשים כמוני מכבידים על חייהם של מי שדתם היא הנאה מהחיים גם כשהם מתלוננים. לעומתם, היו לי תלונות לגיטימיות וסיפורים קשים שגרמו לעיניהם להתגלגל לאחור. הקשר בינינו התקרר מהיום שהכרזתי על מכירת הבית. אילו היו מוכנים להתמקח איתי על מה ומי אני, הייתי מתפשר איתם על לוזר חינני.

פעמיים בלבד הוזמנו לביתם. נעמי לא חיבבה אותם וחשבה שהם צבועים ומברברים בכפל לשון מכאיב שהוא תמצית המיינרים. על שאלתה מדוע נזכרו מקס ומרי־אליס להזמין אותנו דווקא אז, עניתי במשיכת כתפיים. מדוע לי להגות בנשגב ממני. מאז שעברנו לחיות את שארית חיינו במיין, החלטתי לקחת את החיים בצעדי תינוק קטנים. לא הייתי בסכסוך דמים עם איש; לא עניינתי אף אחד, לא בבלו היל ולא בתל אביב; לא תכננתי את חיי ליותר מחודש; הפסקתי להאמין שיגיע הרגע שבו אצא מהבית החם למינוס 20 מעלות מבלי לפרוץ בבכי.

באקט אצילי של הפגנת ידידות, ערכתי חיפוש נואש אחרי מכשיר השמיעה היחיד שנותר לי מאז שתאומו אבד. אחד אבד בטיסה; ראיתי אותו מחליק מאוזני לחלל צר בין המושב לדופן המטוס ונעלם. השני עשה סיבוב שלם במכונת הכביסה והיה עכשיו אשפה אודיולוגית של פלסטיק ומעגלים אלקטרוניים מעלי ירוקת. השקעה של 5,000 דולר ירדה לטמיון והשאירה אותי אוויל קורא שפתיים ומייחל למישהו בעל תדר קול שמבקיע דרך הטינטון הקבוע. מזמן לא יצאתי לאירוע חברתי בלילה סוער עירום ואטום כל כך.

ביקרנו בביתם פעם אחת בלבד, כאשר ניסו לשדך אותנו לגורו של חקלאות אורגנית במיין, שגידל ירקות בחממות בשלג, ולרעייתו, הכתבת לענייני גננות של ה"וושינגטון פוסט". מצאנו את הבית בקלות. למרות מיסוך פתיתי שלג ורוח ערנית שהתפתחה לנורת'איסטר, התאורה סביב הביתה הדריכה אותנו. בחורף אוכלים מיינרים ארוחת ערב בחמש ובשבע הם כבר במיטה, וביתם של מ & מ.א. היה הבית היחיד המואר ברחוב.
לפני שעזבנו את ישראל, התגברה בה אופנת נשיקות וחיבוקים אמיצים עזי טפיחות. אלה לא באים לי בקלות ומביכים אותי.

מביך אותי שככל שאתה מכיר טוב יותר את הנפשות הפועלות, רפרוף עדין על הלחי כבר לא מספק אותן. בלי לשים לב אתה מוצא את עצמך מול שפתיה המוגשות של בעלת הבית. איכשהו אני מצליח להערים על המנשקים המקומיים: רגע לפני חיכוך העור, חצי שפתיים, חצי לחי, אני מגלה צילום מרתק על הקיר ומזנק אליו.

הדלת לא הייתה נעולה כמקובל אצל בני הצפון הארקטי שאינם חוששים מפורצים ורוצחים ליליים, גם משום שהם מזוינים היטב. נכנסנו פנימה לבית שהיה נעים: חום העצים באח. ניחוח של בשר שיכור מהמטבח. כלב האסקי שלא קם מרבצו ופיהק. אבל היינו לבד. המארחים, כך התרשמנו במבט ראשון, לא חיכו לנו. אורחים אחרים היו קוראים בשמם או עושים רעש, אבל לנו היה מוניטין לשמור עליו והתיישבנו בשקט על הספה מול האח. תמיד הגענו לאירועים חברתיים לפני כולם וישבנו בפינה. מכיוון שלא קמנו גם כשהאירוע החליף הילוך והפך קינטי, ייחסו לנו נכות גפיים ובסוף הערב שאלו אותנו אם אנחנו זקוקים לעזרה להגיע לוואן המיוחד עם המנוף ההידראולי.

מיתר הסיטאר שנשמע מאחורי דלת עץ מוגפת היה הבאסה הראשונה. אני חי בשלום עם כלי נגינה רבים, אבל סיטאר, מג'ורג' הריסון צפונה, מפיל עליי תוגה מוזיקלית. החל מהקונצרט לבנגלדש (1971) ועד מופע ההוקרה להריסון (2002), אני מדלג על ראווי ואנושקה שנקר ומגיע לעיקר: רוק'נרול. בחסות הסיטאר שמנו לב שבריח המשכר של בולי עץ תפוח באח, נשזר ניחוח מבאס לא פחות מסיטאר, של קטורת. לבית היו חיים משלו אף על פי שלא ראינו בו אנשים.

מאיר אגסי ז''ל (בכובע טמבל לבן בשורה העליונה) על עטיפת התקליט (צילום: פרטי)
מאיר אגסי ז''ל (בכובע טמבל לבן בשורה העליונה) על עטיפת התקליט (צילום: פרטי)


בין לשבת בפינת הנזופים והמאותגרים מוטורית הרגילה שלנו ובין לקרוא לבעלי הבית, צעקנו "מקס!", פעמיים. הדלת המוגפת נפתחה וממנה נדפו אדי סאונה לבנים שבתוכם דמות גבר אפופת ענן, כמו ניק נולטי הצעיר לפני הדו־קרב האחרון ב"48 שעות". מעולם לא ראיתי את מקס כך, והמפגש - בהרכב האנושי המסוים ההוא - היה ברוטלי. המינימום שהגיע לנו היה מגבת קשורה על חלציו, אבל מקס היה או־נטורל וגם נופף בידיו שנראה אותו. כל גופו התנופף עם ידו. מהרגעים שמהם ניסיתי להגן על נעמי כל חיינו יחד.

האורחים כולם, כולל האורקל של הקומפוסט האורגני ורעייתו מ"הפוסט", ישבו בסאונה לוהטת, עירומים ושלוקים ובמרכז סיר מלא לובסטרים. מקס לא הבין מדוע לא שקלנו בחיוב להתפשט בפרהסיה ולהצטרף לסצינה בסאונה; שמרנו עירום לנסיבות אינטימיות וגם אז במתינות. זה אחד הדברים שקורים לזוגות מקשישים עם אופי ויקטוריאני. אני מעדיף להעיד על עצמי: אלוהים לא נתן לי את הפיזיונומיה של בראד פיט. זה לא מפריע לי מסיבות ברורות; אינני שמנמן; עובדה שקונה אחת בסופרמרקט, שעל פי עדותה שלה לא ראתה אותי מעולם, אמרה לי, אחרי שהלכה וחזרה, "נורא רזית". שאלתי אותה אם אנחנו מכירים, והיא הודתה שלא.

בחיוורון האדמומי של העירומים, שהתנהגו כמו להקת דגי זהב באקווריום שהזכוכית שלו עכורה, הייתה למישהו הברקה לשלוק את הלובסטרים בסאונה, דבר שעלה יפה. הצצנו כי הזמינו אותנו להתרשם מכך שהשד אינו נורא, אבל הידקנו את הסוודרים לגופנו. לפעמים סאונה היא רק סאונה; אינני יודע מה קרה שם, משום שישבנו בפינה שלנו ושרנו בלב. אחר כך חלפה על פנינו שיירה של אנשים עירומים בדרכם להתלבש. היה ברור משריריהם הרפויים ומפרצופיהם הזוהרים מאושר ומקרינים בריאות, שהיה להם נפלא.  

בסוף התיישבנו סביב שולחן ערוך. כשיש לך חנות יין וגבינות עם קשרים טובים, השולחן נראה טוב ללא מאמץ. לפעמים יש יתרון גדול בזה שלא עם כולם היינו בנח"ל. השיחה נעה למחוזות שברבות השנים שכחתי על קיומם. אף נושא אקטואלי לא עלה לדיון. גם משום שלא הייתה למארחים טלוויזיה וגם משום שהמצב לא עניין להם את הקצה. זה היה תמיד יתרונה היחסי של מיין. תושביה טרודים במאמץ להתרומם מרשימת עשר המדינות העניות באמריקה. אף אחד לא הביע דאגה מהמצב בשטחים. היה נדמה לי שכולם דיברו במילים שאי אפשר היה לכתוב מהאותיות שבהן "פלסטינים". דיברנו על ילדינו, שכולם מפוזרים באמריקה בפיזור גיאוגרפי שהיה ממוטט משפחה ישראלית עם גרעין אוהב.

חנות היין (צילום: פרטי)
חנות היין (צילום: פרטי)


זה היה רגע שבו הכתה בי ההכרה שלא יכולתי לענות על השאלה הבנאלית האם אני יודע היכן נמצאים ילדיי. קל וחומר שאין לי מושג מה הם עושים. שתינו את הקברנה המצוין של Truchard שהבאתי כמתנה למקס מאחת מנסיעותיי לקליפורניה. אכלנו קוסקוס שהוכן כמו טאבולי עם גרגרי חומוס וסלט של עלי תרד צעירים ברוטב עדין שעטף את העלים באמולסיה דקה במיוחד. המתאבנים היו שאריות מהפיצות שביום שלישי אופים במאפייה המקומית על בצק דק, ולקינוח הוגש פאי תפוחים מינימליסטי ועליו קצפת שהוכנה טרייה במקצף ידני. הכרתי את הפרות שתרמו את החלב.

היין התחלף בשלושה סוגי גראפה שמקס ומוריץ קונים בגיחתם השנתית לאיטליה שבה הם נעלמים לשישה שבועות. חופשה שהיתכנותה בלבד הצליחה להכעיס אותי על רקע אידיאולוגי. באידיאולוגיה אני מתכוון למשהו שאינני יכול לעשות בעצמי. רוב הזמן מיינרים הם רפול של הטונדרה: הם מדברים מעט, ממלמלים הרבה לעצמם, ובין חג ההודיה לחג המולד, בשל ריבוי של אירועים חברתיים, הם פוצחים במונולוגים ארוכים, בעיקר כדי לשמוע את עצמם. אין משהו שמאתגר אותם שמחייב תחבושת אישית מדממת שצריך להפעיל עליה לחץ.

חנות הגבינות (צילום: פרטי)
חנות הגבינות (צילום: פרטי)


במיין אוכלים לובסטר ללא מפצחים, כלומר שוברים את השריון בידיים כדי להגיע לבשר הלבן והמתוק שמסיעים לפה דרך קערה של חמאה מזוקקת. אל תוך השקט הפלגמטי של העיכול, כשהחום מהאח גרם לנמנום לאה, זרק מקס פצצה. הוא לא התכוון לתזז את הערב, אבל זה מה שקרה. הוא לקח אותי למחשב לחפש בעזרתי אלבום של מוזיקה ישראלית ששבה את אוזנו. מקס הוא צ'לן המוזמן להשתתף בהרכבי ג'אז שונים בניו יורק ומשתתף בהופעות קאמריות לתיירים בקיץ.

תוך שהוא גולל במחשב חלפה מול עיניי עטיפת תקליט לרגע קצר אבל ארוך דיו כך שזיהיתי את החלונות הגבוהים. השיר היחיד שניתן היה לשמוע ממנו היה "אל אל יחזקאל", ודאי לא השיר המייצג את האלבום הנהדר. הסברתי מי זה אריק איינשטיין, ששמוליק קראוס מת, ושג'וזי כץ התאחדה עם החברים בכף התקווה הטובה לסרט שעשיתי. והיא באה מפיטסבורג, עיר שיש לי בה קרובי משפחה מדרגה ראשונה.
מקס אמר שיש לו הפתעה בשבילי. הלך לחדר אחר וחזר ממנו עם האלבום האדום של להקת פיקוד המרכז שיצא אחרי מלחמת ששת הימים ובו "גבעת התחמושת" ושירי ניצחון אחרים. זה היה יותר מדי וסוג של סכין בגב.

סכין בגב משום שעל עטיפת התקליט, מלפנים ומאחור, התנוסס צילומו של מאיר אגסי, חבר וקולגה שנהרג בתאונת דרכים ב־1998 באנגליה עם רעייתו טסה ובנו דניאל. הראיתי לנעמי את האלבום; היא קלטה את אגסי והערב קיבל תפנית מוזרה. אינני מדבר רק על הסבירות הסטטיסטית שמישהו במדינה המחזיקה בציפורניים בקצה היבשת הצפון אמריקאית, ישלוף כבדרך אגב תקליט שפעם ידעתי בעל פה את כל השירים בו; גם איריס יוטבת, שכתבה ב"מוניטין" כתבות חד־פעמיות, הייתה בלהקה עם אגסי. הנושא הוא המקריות האכזרית שגרמה למארח להניח שהתקליט המסוים הזה ידבר אליי ולא ידע למה.

בלב המעבר למיין היה רצון להתנתק, להחליף נוף, אווירה ואתוס וגם - אבוי, משכנתה לחיים חדשים. השאלה אם זה עלה יפה שייכת לדיון אחר. אבל להקת פיקוד המרכז בבלו היל? זה העיף אותנו לחפירה ארכיאולוגית רבת־רבדים. רכשנו מאגסי ארון מגירות מברזל שנועד לאחסן ציורים גדולים. אגסי קנה את ארון המגירות האדום מדן בן אמוץ (רובד אישי נוסף) וסחבנו אותו יחד ממדרגות בית הדירות שבו התגורר בתל אביב לדירתנו בקומה השישית בקריית אונו.

אחרי ששתקתי כל הערב וכטוב לבי בגראפה, ניסיתי לתווך לחבורת האורחים האקלקטית רגעים נבחרים מההיסטוריה האישית והקולקטיבית שלי. לדעתי לא הצלחתי, משום שאי אפשר להסביר מישהו כאדם ברוך במיין. אולי אי אפשר להסביר אותו בכלל, אבל ודאי לא בניו אינגלנד בלב החורף. והצילום של אגסי יושב על עטיפת התקליט, ידיו על ברכיו. שעשה את כל הדרך מרמת הכובש לגבעת התחמושת (דרך טהרלב ורוזנבלום) עד בריסטול.

לא היו לו קטעי דיבור בשיר, וקולו נבלע בים השרים: "בגב־עת ה־תח־מו־שת". החיים מחלקים קלפים מופרעים. לא דיברנו בדרך הביתה. השלג הבריק באורות המכונית. בכפר תלו את התאורה הצבעונית לקראת השנה החדשה. התקווה שאין מצב פינתה מקום לתחושה המרה שיש מצב ושאנחנו סוחבים אותו איתנו בכל אשר נלך.  

בבוקר האחרון בפונדק התלבטתי אם לחכות שמקס ומוריץ יפתחו את החנות בעשר או לצאת מוקדם לקונטיקט. זאת לא הייתה תהייה סדורה אלא חמיצות של טינה אינסטינקטיבית. מעל לכל ריחף הדחף להסתלק מעניין לא גמור ולא להאריך את הסבל. בשש בבוקר התנעתי את המכונית. בעשר עזבתי את מיין ונכנסתי לניו המפשייר.

בהאנגר למכירת אלכוהול פטור ממע"מ, צ'ופר של מדינת הגרניט הקטנה, קניתי מבחר טקילות לצריכה עצמית. משהו לקשט בו את הבית ששכרתי בקונטיקט ובו תכננתי לחשוב לאן הלאה. בזמן שחלף מאז לא שמעתי פיפס ממקס ומוריץ. לא כמו שקרול קינג אמרה, יש לך חבר.