הדבר האחרון שאפשר לומר על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' זה שהוא טיפש. לכן האמירה של שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שבחר לכנות אותו כך, רחוקה מהמציאות. אסור לטעות: סמוטריץ' הוא לאומן ימני קיצוני שעדיין לא הפנים את היותו שר בישראל, וכמו חברו לממשלה איתמר בן גביר, האמירות שהוא משמיע מאפיינות יותר נער גבעות מאשר שר בכיר בממשלה.

מי שהאשים בעבר את השב"כ בכך שעודד את יגאל עמיר לרצוח את ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, ונחקר על ידי השב"כ בחשד שבעת ההתנתקות התכוון לפגוע בתשתיות בכביש איילון באמצעות מְכל דלק גדול, נושא היום בתפקיד שמחייב אותו להיות בקשר הדוק עם עמיתיו בארה"ב, שאחראים להענקת הסיוע הכלכלי והביטחוני של ישראל.

יצחק אילן ז"ל, שכיהן כסגן ראש השב"כ, כינה את סמוטריץ' "מחבל יהודי" ואמר שהוא נהג בחקירתו "כמו אחרון העבריינים בישראל כששמר על זכות השתיקה".

עכשיו הצליח סמוטריץ' לעורר את זעמה של הגדולה בידידותיה של ישראל, כשאמר בשבוע שעבר שיש למחוק את הכפר הפלסטיני חווארה. השגריר ניידס שהגיב על הדברים, אמר שאם היה יכול, הוא היה זורק את סמוטריץ' מהמטוס בעת הטיסה לארה"ב. מעניין שדבריו לא זכו לגינוי מצד הממונים עליו, וניידס לא נדרש עד כה לחזור בו מהדברים שאמר.

אברהם (בייגה) שוחט, שר האוצר בממשלתו של יצחק רבין ז"ל, חושש שדבריו של סמוטריץ' יביאו לפגיעה אנושה בסיוע הכלכלי והצבאי שישראל מקבלת בכל שנה מארה"ב. האמירה שהשמיע סמוטריץ' היא גזענית ופרובוקטיבית, וארה"ב אינה מוכנה לקבל אותה ולעבור לסדר היום.

שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן מתרשם שתגובתה של ארה"ב היא מסר ישיר וברור לקהילה העסקית ולקהילה הבינלאומית. ליברמן מצפה מסמוטריץ' לבקש פגישה עם שגריר ארה"ב בישראל כדי להתנצל על הדברים. ספק גדול אם סמוטריץ' יקבל את העצה. לא מדובר באדם טיפש, אך מדובר בשר שמתבטא בחוסר אחריות וללא שיקול דעת, וגורם נזק גדול לכלכלה וליחסי החוץ של ישראל.

הוא בדאי
תפקיד השר לביטחון לאומי הוא אחד הרגישים ביותר, ומבחנו הוא האמינות. קשה להאמין שמי שממלא את התפקיד מתנהל כמו פיל בחנות חרסינה, והאמירות שהוא משמיע אינן מבוססות על עובדות אלא על דמיון. השבוע החליט השר בן גביר שמתכוונים לרצוח אותו, ואמר בין השאר ש"רצח פוליטי הפך לאפשרות ריאלית נוכח מה שקורה במדינה, ובקרב המפגינים יש מי שמתכנן את הרצח הבא".

זאת בהחלט אפשרות. ייתכן שרצח פוליטי עלול להתרחש. אלא שבן גביר התעקש שהוא ראה סימנים לכך בחומר מודיעיני של המשטרה, מה שלא היה ולא נברא. במשטרה טוענים בתוקף שאין בידיה חומר כזה. בן גביר לא מקבל חומרים מסווגים מהשב"כ אף שהיה רוצה, והוא לא יודע מה יש בידי השב"כ.

לא צריך להיות בן גביר כדי להעריך שבמצב שנוצר ישנה אפשרות שהמתיחות תגבר, אבל אין לכך שום ביסוס מודיעיני, וגם לא לכך שמישהו ספציפי מתכוון לרצוח את השר. בן גביר זועם על כך שהמשטרה העזה להכחיש בתוקף את טענתו, והוא הוצג שוב ככלי ריק. לכן הוא מתכוון, לפי ערוץ 13, לבטל את תפקיד היועץ האסטרטגי של המפכ"ל, ולבצע רפורמה בחטיבת הדוברות.

אני מקווה שהוא לא יחליט לסגור גם את המשטרה. זוכרים את "הברווז העיתונאי" של בן גביר כמה ימים לפני הבחירות האחרונות, כשהוא טען שירו לעבר ביתו, דבר שלא היה ולא נברא, ובחר להתראיין על כך לכל אמצעי התקשורת? אנחנו לא שכחנו.

מינוי לא ראוי
נזכרתי השבוע באמרה שמיוחסת לווינסטון צ'רצ'יל: "מכונית ריקה עצרה ליד רחוב דאונינג 10 וממנה יצא קלמנט אטלי". צ'רצ'יל התכוון לראש ממשלת בריטניה שהחליף אותו בתפקיד לאחר מלחמת העולם השנייה. אני מתכוון לדני זקן, ממלא המקום החדש של מפקד גלי צה"ל.

אני משוכנע שזקן יודע בסתר לבו את מידת התאמתו לתפקיד. לא צריך לבוא בטענות לזקן, אלא למי שאחראי למינוי ההזוי, שר הביטחון יואב גלנט, שבחר להפגין גמישות של בלרינה, ונכנע בקלות ללחצים שהופעלו עליו.

קצת לפני הבחירות האחרונות החליט שר הביטחון הקודם בני גנץ למנות ועדת איתור, שבחרה באור צלקובניק למפקד הבא של גלי צה"ל. צלקובניק הוא לא מינוי אישי של גנץ, הוא נבחר על ידי ועדת האיתור רק בזכות התאמתו לתפקיד ועל סמך כישוריו.

בראש הוועדה עמד האלוף במילואים אמיר אבולעפיה. חבריה היו השופט בדימוס אילן שיף, שכיהן בעבר כפרקליט הצבאי הראשי; זהר קדמון־סלע, לשעבר יו"ר דירקטוריון חדשות 13, וראש אכ"א אלוף יניב עשור. הוועדה בחרה פה אחד בצלקובניק, לאחר שמצאה אותו כראוי ביותר. הוא לא נכנס לתפקיד רק משום שהיועצת המשפטית לממשלה סירבה לאפשר לו לעשות זאת לפני הבחירות.

צלקובניק הוא בעל רקע עיתונאי מרשים וניסיון ניהולי מוכח עם קבלות – מה שאין לדני זקן, שנשא רק בתפקיד ציבורי של יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים. אחרי שני מינויים פוליטיים חובבניים של מפקדי גלי צה"ל בשנים האחרונות, תחנת השידור הצבאית זקוקה למקצוען עם קבלות, וברור שכשהנושא יובא בקרוב להכרעת בג"ץ, שר הביטחון ומערכת הביטחון ייצאו מבוזים.