ההחלטה של מפקד חיל האוויר תומר בר לחזור בו מהשעייתו של אל"ם (במיל') גלעד פלד עצרה, בדקה ה־90 ממש, כדור שלג מסוכן שעלול היה להוביל לקרע עמוק ובלתי הפיך בחיל האוויר ולפגיעה מיידית בכשירות החיל. 

יחזור לטוס: מפקד חיל האוויר ביטל את השעיית הטייס הבכיר | כל הפרטים
לתשומת ליבו של נתניהו: מחאת הטייסים היא סכנה ממשית לכשירות חיל האוויר | אלון בן דוד

"הצלנו את חיל האוויר" – כך, במשפט קצר ורב־משמעות, אמרו לי קצינים רבים במילואים, ובהם גם בכירים מאוד. הערכתם היא כי אם ההשעיה הייתה נשארת בתוקף, עשרות טייסים במילואים, ואולי אף יותר, היו עלולים להודיע על החלטתם להפסיק לטוס בעת הזו - אירוע שממנו היה כבר כמעט בלתי אפשרי לחזור לאחור, ושהיה גורם לנזק אדיר בהרבה מאוד היבטים.

זהו אינו ניסוח עיתונאי פומפוזי ומנופח – זוהי אמירה אותנטית, שנשמעה אתמול מפי בכירים ובכירים לשעבר שהיו מעורבים בתיווך בין הצדדים. יותר מאשר המשפט הזה מבטא שביעות רצון מהפתרון, הוא מבטא את חומרת המשבר.

האירועים האחרונים בטייסת 69 יחייבו את בכירי חיל האוויר להתחבר עוד יותר לנציגי קציני המילואים בחיל. הממשק עם טייסי המילואים, שהמשך טיסתם הוא התנדבותי לחלוטין, אינו עניין של פקודות עבור. זה נכון לימים רגילים, וזה בטח נכון למציאות של שבר אזרחי עמוק בחברה הישראלית. 

בצבא לא רגילים לוועדי עובדים, והתאגדות אנשי מילואים בקבוצה אחת היא פעולה שאין בידי הצבא זכות או יכולת לעצור. פתרון המשבר מוכיח שגם לנוכח הפערים האידיאולוגיים – תמיכה במחאה אל מול הצורך להבטיח שהיא אינה זולגת אל תוך הצבא - האינטרס המשותף הוא אחד: שמירה על חיל האוויר ואחדות השורות.

המשבר האחרון מחייב עוד יותר את הידוק הקשר בין נציגי אנשי הטייסות במילואים עם הצבא. זהו אתגר שעומד לפתחו של מפקד חיל אוויר ואתגר לבכירים ביותר במערכת הצבאית, שחייבים לשמור על ערוץ פתוח עם נציגי המילואים ולנסות למנוע משברים גדולים נוספים. 

קשה להאמין שבצמרת המטה הכללי לא מסתכלים על האירועים האחרונים בצמרת הארגון המשטרתי וחשים מוטרדים. הידיעה שפורסמה על ידי משה נוסבאום בחדשות 12, על כך שניצבים מכהנים קוראים להתפטרות המפכ"ל, מבטאת משבר אמון חמור בצמרת המשטרה בשל ההתערבות הפוליטית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ובשל התנהלות המפכ"ל. צמרת המטכ"ל לא יכולה שלא להיות מוטרדת לנוכח האירועים.

רק תארו לכם שר ביטחון שבעיצומו של סבב הסלמה מסתובב זועף ומפזר הצהרות בתקשורת כי הוא אינו מרוצה מתפקודו של אלוף הפיקוד. דמיינו שבאותו ערב כבר מתפרסם משום מקום סבב מינויים מתוכנן, וכי ימים בודדים לאחר מכן מתייצב אלוף פיקוד חדש בבאר שבע. מי שרואה את משבר האמון המתפתח בתוך המשטרה חייב להזהיר כי משבר אמון כזה עלול להתפתח גם בארגונים ביטחוניים אחרים – ובראשם צה"ל.