אל תביט בדגל, הסתכל במקל
אני שומע, בעיקר ברשתות, אבל גם מבני אדם בשר ודם וטרילילי טרילילם שאלה כאובה כזו: "האם להניף דגל ביום העצמאות?". דגל ישראל הפך להיות, לדעת רבים מדי, סמלם של המתנגדים לשיפור בדמוקרטיה הישראלית. המתנגדים הריאקציונרים האלה לחידושים ועדכונים מניפים את דגל ישראל בהפגנות שלהם נגד הרעיון לעשות רפורמה משפטית, ופתאום מפריעים לאנשים אחרים שתמיד הניפו דגל, להניף את הדגל כרגיל.

אני עונה: מה פתאום? תניפו דגלים. תניפו שניים, תניפו שלושה, תניפו ארבעה דגלים. מניין בא בכלל הרעיון להניף את דגל ישראל בהפגנות נגד המשטר הדמוקרטי של ישראל? הייתי שם כשזה קרה. בקיסריה, בבית רחב ידיים, עד כדי כך שהביטוי בית רחב ידיים קטן לעומתו, התכנסו ראשי תנועות המחאה בתחילת גל ההפגנות, ובין היתר נפרשו שם הטכניקות של מיתוג ההפגנות.

אחת הבעיות שראשי ההפגנות נתקלו בהן בתחילה הייתה העובדה שבהפגנות היו דגלי פלסטין. זה פגע להם בדימוי התקשורתי. כדי להטביע את דגלי פלסטין שנראו בצילומים, הם הציפו את הכיכרות והרחובות בדגלי ישראל שיכסו אותם. זה הצליח, לפחות הצליח בצילומים. אישית, אני יודע שזה רק חיצוני, ודגלי פלסטין עדיין נמצאים בהפגנות, בלבבות.

רוב התנועות התומכות ומארגנות את ההפגנות, הן גם תנועות נגד כיבוש ארץ ישראל על ידי היהודים. מטרתן הייתה, ונשארה, נסיגה מיהודה ושומרון והקמת מדינה פלסטינית, בלי קשר לרפורמה במערכת המשפט. גם אם הרפורמה תיגנז לנצח, הם ימשיכו במאבק למען מדינה פלסטינית. דגל פלסטין עדיין מונף בכל ההפגנות, גם אם אתם לא רואים אותו.

אבל גם דגל ישראל מונף. זה מצטלם יפה, כי זה יפה. מבורך. ביום העצמאות לפני שנתיים בלבד, אותם אנשים שהיום מניפים דגלים בהפגנות ועל מרפסות בתיהם, לא היו בין אלה שהניפו דגל ישראל, אפילו אם הייתם מבקשים מהם יפה. הנפת דגל ישראל הייתה כה נדירה בשכונות מסוימות, שזה הביא אותי לחשוב על קטע כזה לפני שנתיים בלבד:
הודעת "ועד מוכרי הדגלים למכוניות", לסיכום עונת יום העצמאות 2021: להפצה לכל מוכרי הדגלים.

מוכרי דגלים יקרים, בעקבות ניתוח שיווק דגלים למכוניות בכל הארץ הוחלט: אין טעם למכור דגלים למכוניות באזורים שבהם גרים חרדים ובאזורי המגורים של שכבות בעלות הכנסה גבוהה מהממוצע בישראל.

הפניית כוח אדם ומשאבי זמן למכירת דגלים באזורים אלה אינה כלכלית. לא מומלץ לנסות למכור דגלי ישראל במקומות אלה, מפאת ההיענות הנמוכה. אזהרה: על פי נתוני מכירה של השנים האחרונות ברור שסוחרי ומוכרי דגלים שפנו לציבורים אלה נשארו שוב ושוב עם מלאי לא מכור של דגלי ישראל.

ועוד לפני זה, לפני 7 שנים,  כתבתי כך:
הַדֶּגֶל שֶֹהִצִיל
אַבָּא קָנָה דֶּגֶל לַאוֹטוֹ שֶׁלָנוּ לְיוֹם הַעָצְמָאוּת. הוּא חִיבֵּר אוֹתוֹ לַחָלוֹן הָאֲחוֹרִי. נָסַעְנוּ לְקַנְיוֹן. הָיָה שָׁם מִגְרָשׁ חֲנָיָה עָנָקִי וְחִפַּשְׂנוּ הָרְבֶּה זְמָן מָקוֹם.
אַחָרֵי הַקְנִיוֹת יָצָאנוּ, וְאָבָּא לֹא זָכָר אֵיפֹה שָֹמְנוּ אֶת הַמְכוֹנִית. הַיוּ מְכוֹנִיוֹת רָבּוֹת מְאוֹד סָבִיב־סָבִיב.
מָה נַעֲשֶׂה? פִּתְאוֹם צָץ בִּי רַעְיוֹן, אָמַרְתִּי: "אַבָּא נְחַפֵּשׂ מְכוֹנִית עִם דֶּגֶל יִשְׂרָאֵל!". הֵרַמְנוּ אֶת מַבָּטֵנוּ וְתוֹך זְמָן קָצָר רָאִינוּ דֶּגֶל עַל מְכוֹנִית רַחוֹק־רַחוֹק. זוֹ הָיְתָה הַמְכוֹנִית שֶׁלָנוּ. אָבָּא שִׁיבֵּח מְאוֹד אֶת תּוּשִׁיָּתִי, וְאָמָר: "כָּל הַכָּבוֹד לְךָ בְּנִי, הַדֶּגֶל הִצִיל אוֹתָנוּ".

הכל השתנה. היום יש דגלי ישראל בכל מקום, אתה רואה דגלים ואתה לא יודע אם מניפים אותם קבוצת נערים ונערות מבני עקיבא בדרכם למצעד הדגלים בעיר העתיקה של ירושלים, או תל אביבים ודומיהם בדרך להפגנה מול הכנסת נגד דמוקרטיזציה של מערכת המשפט.
לכאורה, כולם דומים תחת אותו הדגל. לא ממש. אני יודע לזהות במבט אחד של מי הדגל. אני לא מסתכל בדגל. אני מסתכל במקל. אם זה מקל של מטאטא, מדובר בישראלי רגיל. אם זה מוט מבמבוק, זה אחד המפגינים נגד התיקונים במערכת המשפט. הוא קיבל דגל כזה כשהוא הגיע להפגנה.

את הדגלים בהפגנות של המחאה המפגינים מקבלים במקום. מחלקים להם בארגון למופת. לדגלים האלה יש מקל מבמבוק. זר שמביט בישראלים מהצד, לא מבדיל ולא יודע מי זה מי. ישראלי יודע לזהות מקילומטר מי נמצא באיזה צד. גם כאשר הדגל שהוא מניף זהה. המקל מסמן.  
ארץ שאיש לא יבין. הדגל הוא אותו דגל, אבל פער, זעיר לעין זר, אבל בלתי ניתן לגישור, מפריד בין אנשי מקל הבמבוק ואנשי המקל של המטאטא. זו מלחמה היסטורית שיש לה אותו דגל, אבל לא אותו מקל. אנשי מקל הבמבוק ייכנסו לקריזה ויהרסו את המדינה אם אנשי המקל של המטאטא לא יעשו הכל לפי מה שהם רוצים.

במקרה אלו שתי מילים עם צליל יוצא דופן: במבוק, מטאטא. הבַּמְבּוּקָאִים מול הַמַּטְאֲטֵאִיים.
אם זה נשמע מצחיק זה בגלל שזה מצחיק.

פינת השלולית
הכירו את אד בֶּיאָלְיוּ, פרופסור השלולית: edthepondprofessor@. כן, פתאום אני רואה באינסטגרם אדם שמתהדר בתואר פרופסור השלולית. הוא חי לו באיזו ארץ רחוקה. הבנתי שהוא גם בונה שלוליות להנאת בעלי בתים שיש להם הכל, אבל אין להם שלולית.

רציתי לשאול אותו אם הוא ראה באיזה מקום באחת השלוליות צפרדעון עם כתר על הראש, שיושב קצת בודד ומחכה לנשיקה. ורציתי להוסיף ולשאול אם הוא ראה נסיכה שמתקרבת לשם, ולדרוש לדעת: מה אתה עושה, פרופסור השלוליות, כדי שהם ייפגשו?