שום דבר מהותי לא יקרה השבוע בנושא גיוס בני הישיבות. פתיחת הדיונים על חוק הפטור מגיוס חרדים לצה"ל בוועדת חוץ וביטחון בוודאי תהיה אירוע מיוחצן ומצוטט, אך לא מעבר לזה. לא השבוע ולא בשבוע הבא, דיוני הוועדה לא יביאו את הבשורה.

איזנקוט חושף: "היו שיקולים זרים בקבינט. ההחלטה העיקרית במלחמה - פוליטית"
לפיד במתקפה חריפה על נתניהו: "החיוך שלו יקבור את הקריירה, לא יישאר כלום"

ניתן לקבוע זאת בביטחון מסיבה אחת ברורה: לאור היעדר כל פתרון סביר בקרב אלה שמתיימרים לקבל החלטות. אין לאיש בקואליציה - לא לחרדים, לא ללא-חרדים ולא לבנימין נתניהו עצמו - מה עושים עם סוגיית הגיוס. איך יוצאים מהבור הזה שנחפר במשך דורות. המלחמה הפכה את נושא האי הסדרה של מגזר שלם מול צה"ל ממחלה איטית כרונית שניתן לחיות איתה לאיום מוחשי, ממשי ומידי.

נתניהו שכה חרד לשלומה של ממשלתו, שלא פוסח על אף חבר הקואליציה הבעייתי, משר בכיר ועד ח"כ חצי-אלמוני שנבחר בפריימריז בליכוד אולי בפעם הראשונה והאחרונה בחייו, גם נתניהו לא באמת יודע האם קיים פתרון לאיום חוק הגיוס. ובכן, זאת ההגדרה הראויה: איום הגיוס מרחף על הממשלה. היום זוהי הסוגיה היחידה שמסוגלת להביא לסופה של הממשלה ולהקדמת הבחירות.

ממשלת ישראל ה-37 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ממשלת ישראל ה-37 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אין מצב יותר פרדוקסלי מהמצב שבו מה שמסוגל להפיל את הממשלה הוא המאמץ הלא מוצלח של חלקי הקואליציה להגיע להסכמות סביב נושא גיוסם של צעירים חרדים. דווקא עכשיו, כשברקע - עוד "הותר לפרסום", עוד עשרות מתחים מלבנון אל יישובי הצפון, עוד יום ללא התקדמות במגעים לעסקת חטופים, עוד יום קשה במלחמה הקשה והרב-זירתית שישראל מנהלת. 

דיוני חוק גיוס שישודרו בשידור ישיר אמנם לא ישפיעו טכנית על המהלכים הפוליטיים, לא בטווח קצר, אך הם בהחלט יוסיפו לאווירה הכוללת ולא לטובה מבחינת הממשלה המכהנת.