דבריו של אלחנן דנינו, אביו של אורי דנינו ז"ל, ראויים למסגור ולשימור. אסור לשחק איתם כדורעף פוליטי, או למצות מהם רק כותרות סנסציוניות. אז הנה עיקרי הדברים שנאמרו מפיו, ואמורים להדהד בלבו של כל ישראלי, בעיקר בחודש אלול.

אביו של אורי דנינו ז"ל לאחר פרסום ההקלטות: "לא חושב שנתניהו חומק מאחריות"

"מי שהנחיל לנו את הארץ הזו הנחיל לנו אותה כעם אחד", הוא אמר. "האסון קרה לנו בגלל הפילוג והפירוד, זה ברור כשמש. אל תתעסקו בפוליטיקות קטנות וזולות ובספינים, אין שום מחיר לחיי אדם". לנתניהו הוא אמר, "אתה מנהיג, תנקה מעליך את כל השטויות. תפסיקו להתעסק באיסוף מנדטים ובסקרים ובמה ימין ומה לא".

דבריו דורשים הקשבה, לא הצטדקות. אין ספק שנתניהו וחברי הליכוד הם לא היחידים שעוסקים בספינים ובמנדטים, ושכלי התקשורת נוהים אחרי סנסציות ומלבים מריבות. אבל זאת בדיוק הבעיה: חלק ניכר מהקטטות הפנימיות הן סביב השאלה - מי אשם בקטטות הפנימיות. לכן צריך לזכור שבסוף, את הכיוון החדש חייבת ליצור ההנהגה. היא זו שמובילה את העם, ואם אינה מסוגלת להוביל לאחדות, היא אינה ראויה להנהיג. בטח שלא בעת הזאת.

דנינו דיבר בכאב עמוק, אך לא בכעס או בהאשמה. הוא הדגיש שאין לו שום כוונה חלילה לפגוע, כי יחסים בין אדם לחברו הם אחד היסודות של ערבות הדדית. בתקופה שבה יותר מדי מאיתנו חושבים שרק בכוחנות אפשר להשיג משהו, דווקא משום שדנינו לא צעק או השתלח, דבריו היו חריגים ועוצמתיים כל כך.

"יש לנו תורה, יש דרך, מורשת ישראל לא קמה היום. היא נחלת אבותינו מאז ומעולם. התורה הנחילה לנו את הארץ הזאת בתנאים מסוימים. נראה לי שהתנאים הללו קצת היטשטשו, ובחרתי להביא את הערך היהודי של ערבות הדדית ללשכת ראש הממשלה. גם אחרי מותם של השישה, לא זז משהו למען הבאתם ארצה בהקדם האפשרי, ואני חש חובה שאותן 101 משפחות לא יצטרכו לעבור את אשר אנחנו עברנו".

דנינו אמר שלפני כמה שבועות היינו במקום אחר, והייתה הזדמנות לעסקה גדולה. הוא הדגיש, "אם תחזור הזדמנות כזאת, חלילה לנו לאבד אותה, ולא משנה מה. אין מחיר לחיים. לא מדביקים את המילה מחיר לחיים". מתוך כאבו הגדול הוא בא להזכיר לכולנו ערכים בסיסיים שנשכחו. גם אם הערכים האלה מנוצלים לרעה על ידי אויבינו, אין לנו אפשרות לוותר עליהם, כי הם אלה שנותנים לנו את הכוח ואת צדקת הדרך.

אורי דנינו, מתוך הסרטון שפרסם חמאס (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
אורי דנינו, מתוך הסרטון שפרסם חמאס (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

אורי דנינו ז"ל קפץ לתוך התופת כדי להציל את חבריו, וכך הוא נחטף ולאחר מכן נרצח. משפחתו רוצה להמשיך בדרך האיחוד והחיבור למען זכרו. לחיות מתוך האמונה שמי שרצה אותנו פה, רוצה אותנו כעם אחד. "אנחנו שנה תחת מלחמה. אוי לנו מהחזיתות האחרות אם יקומו עלינו שוב. אנחנו חייבים להתעורר ולהביא יותר חיבור ואהבה בעם ישראל", הוא אמר. מי יכול להתווכח עם זה?

הלב נאטם כשעוסקים בפוליטיקה, שמוציאה רק זעם. כולנו צריכים להקשיב יותר לאנשים שמדברים מהלב. למי שנפגע הכי קשה ממה שקרה לנו בשנה האחרונה. עשרות אלפי משפחות של נרצחים, חטופים, פצועים ומפונים, ומאות אלפי בני אדם.

כולם מבקשים אחדות, כי הבינו על בשרם את מחיר הפילוג באופן הכי כואב שאפשר. מזמן לא רלוונטי מי אשם או מי התחיל. הדבר היחיד הרלוונטי הוא מי יסיט עכשיו את הספינה לכיוון הנכון. ממפלגות קיצון ואידיאולוגיות משיחיות לא מצופה להבין איך מייצרים אחדות, אבל זה מה שנדרש כרגע מכל מפלגה שמחזיקה מעצמה מפלגת שלטון.