שאלה לשבת: מניין בא המהפך הבלתי נתפס של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'? איך הפך מאדם שמתקוטט ומאשים, בז לתחזיות כלכליות, יורד כאסח על מומחים, לפעמים במילים קשות ומבישות, למי ששינה לחלוטין את הדיסקט ועשה סיבוב פרסה? סוגיה מסקרנת.

מה שבטוח, הכל שונה. עכשיו במקום פנייה לחסדי שמיים, הוא הולך על תוכנית חדשה, שכוללת קיצוץ בתשלומי התמיכה והעלאת מסים, כפי שהציעו אנשי ממסדו שאותם ביטל עד לא מכבר. 

״אני לא ישן בלילה": המעורבות האיראנית בהברחות הסמים והנשק לישראל | ראיון מיוחד ל'מעריב'
"הדגל בגד בי, אין לי מדינה": שורדת השבי בראיון כואב

עיתונאים מהתחום מדווחים על הדבר בתדהמה. הסבר לפליק פלאק אין. מי יודע, אולי נס גלוי שגרם לו לראות בבהירות שאנחנו הולכים לקראת אסון כלכלי. השר, לוחמני בדרך כלל, אפילו דיבר על המעלות של סיום מהיר של המלחמה.

השערה: ייתכן שסמוטריץ' הבין שבנתיב הזה, לא משנה כמה סייעתא דשמיא יש באמתחתו, ניכנס לסחרור ונגמור כמו מדינה דרום־אמריקאית ממוצעת, עם חוב מטורף וחדלות פירעון. רמת החיים תרד, העוני יציף את הרחובות, והעתיד של דור אחד, לפחות, ילך לעזאזל. אגב זו לא רק המלחמה. זו שנה שנייה של צרות כלכליות שמגיעות בגלל מהלכים פוליטיים וניהול רע. לפני יותר משנה זה הגיע בעקבות הרפורמה/ההפיכה.

סמוטריץ' תוקף את נגיד בנק ישראל (צילום :מפגש נשיאות מגזר עסקי והשר)

לקחו מדינה נטולת גירעון, עם עוצמה כלכלית כבירה, ורבו עם חצי עם. הכניסו את יצרני הכסף לפחד. הקרינו חוסר יציבות ופעלו באופן שהעלה ריחות רעים מאוד. דירוג האשראי צנח, משקיעים ברחו, וכסף זר התחיל לטוס מהארץ.

מכר שעובד כשלוח בנק זר בישראל, סיפר לי שנדרש לתגבר את כוח האדם כאן פי עשרה, כי ישראלים רבים ביקשו לפתוח חשבונות מעבר לים. להוציא את הכסף ממדינה שהראתה סימני מצוקה. 

ועכשיו מלחמה. הוצאות אדירות על לחימה, טיפול במפונים, בפצועים, שיקום, בניית תשתיות מחודשת ובנוסף בריחת הון מוגברת ומיעוט השקעות. במכפלות. 

לכל זה התווסף שר שפעל באופן לא מיטבי וממשלה בזבזנית. כשהעירו לשר ולראש הממשלה על מה שמתרחש, ועתיד להתדרדר, הם בתגובה האשימו את המוחים בקפלן ואת המלחמה, וכך פטרו עצמם ולא עשו את הנדרש. 

מה היה צריך לעשות? לעצור את הרפורמה ולהשיב את היציבות, וכעת - לקצץ, להעלות מסים ולחתוך את כל ההקצאות לגורמים שאינם מנועי צמיחה. לא ארחיב איפה בדיוק. אתם יודעים בעצמכם מה נדרש. זה ברור כשמש. כל ילד מזהה. 

אגב, צריך שכך ייעשה לא רק לצורכי איזון תקציבי, אלא גם כדי לאותת לקובעי דירוג האשראי והגורמים המשמעותיים בכלכלה העולמית שישראל, למרות האתגר העצום שעומד בפניה, נמצאת בידיים טובות ואחראיות. כדאי להשקיע כאן. בבוא היום המדינה תוכל להחזיר כל הלוואה שהיא תיקח. עד השבוע שעבר, קול כזה לא נשמע מצד השר. אך כאמור כל זה השתנה. האם הוא יצליח להעביר את התוכנית הכלכלית ולהציל אותנו מפשיטת רגל? לא בטוח. 

קשה לקצץ כל כך הרבה בממשלה שמורכבת מיחידים שרואים רק את הדבשת של עצמם, ממיעוט פוליטי עוצמתי שמחזיק את ראש הממשלה בלפיתה, ומאסופה של חברי כנסת שלא כולם מבינים את גודל האחריות והמבחן שהמדינה עומדת בפניו. 

ועדיין לא דיברתי על ראש הממשלה: ספק אם ייתן יד לתוכנית שתפגע בשותפיו הנאמנים, שנקנו גם הודות למענה נדיב שניתן לבקשותיהם הפיננסיות. 

אז למה בעצם התהפך השר? השערה: סמוטריץ', אף שחסר לו מאוד רקע כלכלי, הבין לאן נושבת הרוח. לא צריך להיות דוקטור כדי לראות את המובן מאליו. במצב כזה אף אחד גם לא יתפלא אם ראש הממשלה יחפש שעיר לעזאזל כשהמגדל יתמוטט, ואז סמוטריץ', כמו בסרט מתח שבו מפלילים פתי שימושי, יכול להיות הפוליטיקאי שיסומן ויחטוף את חצי הכישלון. 

סמוטריץ' ומפלגתו נראים כרגע רע מאוד בסקרים, ובחושיו הפוליטיים הבין ודאי שקריסה כלכלית אפשרית שתודבק לו תגמור אותו סופית. אולי זו סתם תזה צינית ומרושעת, אולי. בכל מקרה, העיקר שהוא יציל את הכלכלה שלנו, בין שזה מפחד מקץ הקריירה שלו ובין שפשוט מתוך אמונה. זה לא משנה, כל ישועה אני קונה.