האלוף אורי גורדין הוא אחד האלופים המרשימים במטה הכללי של צה״ל. הוא קצין עם סכין בין השניים. את מלחמת חרבות ברזל הוא החל בתקלה - ספק שלו, ספק של דרגים מעל. ההחלטה לפנות את תושבי הצפון מבתיהם צריכה להיבחן באופן רחב. לראשונה מאז הקמת המדינה במשמרת של האלוף גורדין ישראל ויתרה על חבל ארץ, נסוגה לאחור ויצרה רצועת ביטחון בשטחנו.

חיזבאללה ברמה האסטרטגית ניצח את המערכה עד כה. גרם לישראל להתקפל לאחור. מאז, האלוף גורדין מנסה באמת בכל כוחו לשנות את פני המערכה. באופן טקטי ישראל מכה בחיזבאללה. גורם לו לאבדות קשות בקרב שורות אנשיו, פגעה בפיקוד שלו ומביאה לפגיעה בכח האש ובמחסן החימוש.

עכשיו ניתן לספר: הפשיטה בעומק סוריה לא רק פגעה בתשתית הצבאית האיראנית
אחרי חשיפת ההקלטות: המחאה הוויראלית נגד מפכ"ל המשטרה שסוחפת את הרשת

אבל ישראל לא הצליחה לשנות את המשוואה. עדיין חיזבאללה עם כל הכאב, ויש הרבה מאוד כאב מפסידה אסטרטגית במלחמה בצפון. האלוף גורדין הוא מצביא צבאי עז נפש. אבל משעורי היסטוריה הוא כנראה חמק. צה״ל ישב בלבנון במשך 18 שנים. הוא יצא משם בשנת אלפיים. צה״ל הקים את רצועת הביטחון עוד לפני שאיראן הקימה את חיזבאללה. או יותר נכון נתנה עליו חסות.

כל צבא שנכנס ללבנון לא שרד: לא הסורים, לא ישראל, לא האמריקאים ולא הצרפתים. לידיעת האלוף גורדין, כאשר צה״ל היה יושב בלבנון ברצועת הביטחון הכוחות לא שמרו על הגליל. הם לא מנעו ירי תלול מסלול על קרית שמונה, נהריה, שתולה, או צפת. הם בסך הכל הגנו על עצמם במטווח הברווזים.

אלוף פיקוד צפון אורי גורדין בשיחה עם לוחמים (צילום: דובר צהל)
אלוף פיקוד צפון אורי גורדין בשיחה עם לוחמים (צילום: דובר צהל)

בכל סוף חודש היו באוגדה 91 מבצעים סיכום חודשי: אם היו לנו 12 חיילים הרוגים זה היה חודש יחסית טוב שאפשר לחיות עם המספרים. אם בסוף חודש היו מעל עשרים חיילים הרוגים זה היה חודש רע , קשה.

לא סתם קמה מחאה ציבורית. הוקמה תנועת ״ארבע אמהות״. הצבא עובד בשלוש תצורות: שגרה, הגנה התקפה. צה״ל ערוך למלחמות קצרות להכרעות מהירות וברורות. כרגע הוא במלחמה ארוכה ללא הכרעה. הפטרון למצב הוא אחד: התקפה והכרעה של חיזבאללה.

השתלמות למידה פיקודית בפיקוד צפון (צילום :דובר צה"ל)

ההצעה של אלוף צפון היא משחק לידיו של הספין. ללכת בלי להרגיש עם. אין באמת בהצעה של האלוף גורדין מחשבה צבאית הגיונית. תפיסת רצועת ביטחון בשטח לבנון לא תמנע ירי לצפון. להיפך היא עשויה להיות הנעה לירי מסיבי של חיזבאללה  לחיפה, לקריות, לתל אביב.

הישיבה ברצועת ביטחון היא גימיק חסר תועלת אחיזת עניים. אין כאן אסטרטגיה אלא ליצור מחדש את הבוץ הלבנוני. ההצעה של האלוף גורדין לדרג המדיני היא פשוטה:  בואו נמשיך לשקוע לא רק בבוץ העזתי אלא גם בבוץ הלבנוני. ניתן לכל אם עבריה השולחת את בניה לצה״ל לבחור איפה היא מעדיפה שהוא ישקע בבוץ בעזה או בלבנון.