כבוד, יוקרה, השפעה – תכונות שכבר שנים איבדו כל קשר וזיקה לארגון האומות המאוחדות. ערב כינוס העצרת השנתית ה-79 של האומות המאוחדות בשבוע הבא, המעמד, או ליתר דיוק, הכינוי, ההולם את מצבו של הארגון העולמי – הוא היעדר רלוונטיות.

הרעבה ויחס לא אנושי: האו"ם בהאשמות חמורות נגד ישראל

במילים פשוטות, הארגון איבד כל שייכות פעילה, כל מעורבות נוכחת ומורגשת, זיקה נראית למשברים, למלחמות הפנימיות העקובות מדם, לסכסוכים אזוריים הגורמים לאובדן חיים של אלפי אזרחים חפים מפשע, המתרחשים בעולם ללא הפרעה. תמונת מצב זו היא מסוכנת ומאיימת לשלום וליציבות בעולם, בהיקף שכמותו לא זכור זה שנים רבות.

לקראת כינוס העצרת השנתית – שתיפתח במושב מיוחד הנקרא "הוויכוח הכללי", שיימשך שבוע ושבו נואמים נציגי כל 193 המדינות החברות – קיים האומות המאוחדות חזרה כללית שתאשר באופן מופגן ומוצהר את חוסר הרלוונטיות שלו.

ביום שני קיימה מועצת הביטחון דיון על המצב בעזה; אתמול החל במליאת העצרת הדיון על הצעת ההחלטה הפלסטינית, הקוראת בין השאר להטיל סנקציות על ישראל כעונש על "ההתיישבות ביו"ש". היום תקיים המליאה הצבעה על ההצעה הפלסטינית, שקרוב לוודאי תאושר ברוב גדול, הידוע במסדרונות האומות המאוחדות כ"רוב האוטומטי", המובטח ושמור נגד ישראל.

מחר תקיים מועצת הביטחון את הדיון החודשי-תקופתי על "המצב במזרח התיכון, כולל הבעיה הפלסטינית". כל זאת בזמן שהמלחמה באוקראינה מתעצמת ומתפשטת, ולפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", רוסיה מגבירה את התקפותיה ומתקדמת במזרח אוקראינה.

אתמול דווח ששר החוץ החדש של איראן, עבאס עראקצ'י, הצהיר רשמית שארצו "תבטיח תמיכה ללא הגבלה בטרור האזורי". נו, אז מה? מועצת הביטחון לא קיימה עד היום אף לא דיון רשמי אחד בפשעי המלחמה שרוסיה מבצעת באוקראינה.

במושבי העצרת השנתית לא יתקיים שום דיון על הצהרת האיראני הבכיר שמבטיח המשך תמיכה ב"טרור אזורי". גם הרג אלפי אזרחים בסודן לא "מזיז" לעצרת האומות המאוחדות. גם ההתנכלויות שמבצעת סין נגד הפיליפינים ופלישת ספינות סיניות למים הטריטוריאליים של הפיליפינים – לא מעניינות את האומות המאוחדות, ואפילו לא את מועצת הביטחון, הממונה על הבטחת השלום בעולם.

ראש סוכנות הביון הבריטית, ריצ'ארד מור, הזהיר ששיתוף הפעולה הצבאי בין רוסיה, סין ואיראן מהווה איום על השלום בעולם. נו, אז מה? עצרת האומות המאוחדות ומועצת הביטחון עסוקים וטרודים מההתיישבות ביהודה ושומרון.

זה לא רק חוסר רלוונטיות. מדובר בסדר עדיפות מגוחך, התמקדות נלעגת ואובססיבית בכל מהלך שמבצעת ישראל, התעסקות מופרזת ב"התיישבות ביו"ש", וכל זה כשהעולם בוער. זו הוכחה שהארגון העולמי, בן ה-79, איבד את עשתונותיו והריקבון פושה בו.

ג'ון בולטון, שכיהן כשגריר ארצות הברית באומות המאוחדות בתקופת ממשל הנשיא ג'ורג' בוש הבן, אמר לפני שנים: "אם יקצצו בגרזן עשר קומות מבניין האומות המאוחדות במנהטן, הארגון ואף אחד לא ירגישו כלום." היום אפשר לקצץ יותר קומות.