בזמן שהציבור הישראלי נותר פעור פה נוכח מבצע פיצוצי מערכות הקשר של חיזבאללה, השבוע גם יצא לדרך מבצע חיסול נוסף, שבינתיים מוכתר בהצלחה גדולה. בדומה לפיצוצים ברחבי לבנון - גם עליו נתניהו לא ייקח אחריות ישירה.

המשא ומתן שנחשף בקול תרועה רמה בתחילת השבוע היה הסיפתח לקרב הגדול של ראש הממשלה בנימין נתניהו להחלשת כוחה ורוחה של האופוזיציה. אמנם זה לא היה סוד שיש מגעים מאחורי הקלעים בין אנשי הליכוד והימין הממלכתי, אבל התזמון כעת - שיא הלחץ על עסקת חטופים ורגע לפני התלקחות כוללת בצפון - רק חידד את הביקורת משמאלו של גדעון סער והסכינים נשלפו מהר מאוד.

נתניהו הפסיד במלחמה לחמאס - ומורח את הזמן במלחמת התשה | יוסי הדר
בביירות ובעזה יצהלו ויחגגו: הם מעדיפים את סער על גלנט | אפרים גנור

לפי סקר מעריב שפורסם היום, קיים רוב קטן (52%) שמתנגד לפיטוריו של יואב גלנט והצבת גדעון סער במקומו בתפקיד שר הביטחון. כצפוי, בקרב מצביעי האופוזיציה יש 83% מוצקים שמתנגדים להחלפת השרים, אבל מעניין לראות שגם בקרב מצביעי הקואליציה יש רק 54% שתומכים במהלך הדרמטי, כנראה גם בעקבות הסתייגות פרסונלית לגדעון סער, שנחשב "סדין אדום" בקרב רבים ממצביעי הימין.

אמנם 64 המנדטים של הקואליציה כבר ממש לא יציבים ומגובשים, אבל 56 האצבעות של סיעות האופוזיציה מפולגים עוד יותר, ובתוכם מתחלקים לימין ושמאל, ערבים ויהודים. העובדה שלאורך שנת המלחמה גדעון סער, בדומה לליברמן וישראל ביתנו, בכלל מאגף את הממשלה מימין ודורש מדיניות ניצית הרבה יותר, כמובן מקשה על ציפוף השורות. לעיתים היה נדמה שהוא מוביל את הקואליציה למדיניות יותר ימנית (כמו בהצבעה במליאת הכנסת נגד הקמת מדינה פלסטינית).

חילופי המילים הקשות בין ראש האופוזיציה יאיר לפיד ליו"ר הימין הממלכתי גדעון סער חשפו לפני הקרקע את הדם הרע וחוסר היכולת לעבוד יחד בתוך אופוזיציה נשכנית ויעילה. כזכור, לפיד אמר: "להחליף את גלנט בשר ביטחון שאין לו שום ניסיון בתחום, זה אומר שהפוליטיקה שלנו איבדה את השפיות". סער חשף שלפיד בכלל הציע לו את אותו התפקיד בממשלת השינוי, ואף עקץ: "במהלך השנים אמר לי לפיד במספר שיחות אישיות שאני אחד משלושה פוליטיקאים יחידים בישראל שכשירים לתפקיד ראש הממשלה (שני האחרים, לדעתו, הם ליברמן והוא עצמו)".

גם ליברמן, גנץ וגולן התבטאו במהלך כל השבוע נגד המהלך של סער ונתניהו, צעד שבעיקר ביטא ייאוש מהיכולת לערער את הכיסא של נתניהו, שגם בסקרים הולך ומתחזק. אנשי קונספירציות עוד יכולים לטעון שנתניהו בכלל לא התכוון להכניס את גדעון סער לממשלה, אלא רק לערער את יואב גלנט וליישר אותו (כפי שדווח ע"י בן כספית - הוא אכן התנצל בפני ראש הממשלה) וגם לשבור את שורות האופוזיציה ולהוכיח שוב שהוא ממליך המלכים וקובע את סדר היום הפוליטי.

כך או כך, בתום שבוע סוער פוליטית וביטחונית, העובדה היא שהאופוזיציה בישראל חלשה מתמיד ולמרות הכל, נתניהו צוחק כל הדרך לחיזוק שלטונו.