היסטוריה אלטרנטיבית: מדוע ואיך נמנע וטורפד מינויו של גדעון סער לשר הביטחון? מדובר בממתק מזימתי ששיאו - כיצד מנעו הרצי הלוי ויואב גלנט את מינוי סער כשהם מאכילים את נתניהו בתרופות שלו.

לוח הזמנים שמלווה את מבצע ביפר וטרפוד מינוי סער מעלים תהיות. אין חולק על כך שהמבצע לא ישנה מאום במאבק האסטרטגי בין חיזבאללה לצה"ל. אולי יאיץ את המלחמה האזורית שאיש לא רוצה בה. סביר שיגרום להמשך מלחמת ההתשה שהיא אינטרס משותף של נסראללה, נתניהו וסנוואר. מה שברור הוא שהסדרה בצפון לא תהיה כאן. כמו שלחץ צבאי לא ישחרר את החטופים, לחץ צבאי לא יביא להסדרה. מבצע ביפר יגרום לדחיות במימוש הצעת עמוס הוכשטיין, בהחזרת עקורי הצפון לביתם והמשך הריסת בתים ותשתיות בטווח גדל והולך "עד חיפה" על פי אזהרות דובר צה"ל.

על סף חורבן: נתניהו גורר את מדינת ישראל לאבדון מוחלט | רן אדליסט
אין פיגוע מאז 1967 שלא נבע מהכיבוש ומההתנחלויות | אדליסט

בגדול, מבצע ביפר היה אמור כנראה להיות מופעל במקביל ליציאה למלחמה כדי לזרוע בהלה ולפגוע ביכולת של חיזבאללה. ההפעלה המיידית מעלה חשש לנסיבות שאין להן קשר למטרות המלחמה, מה שמחייב בדיקת לוחות הזמנים הרלוונטיים. ביום ראשון, ה-15 בספטמבר, היה ברור שסער שר ביטחון ובתקשורת צפו פרסומים על תנאי מינויו. ביום שני ישבו נתניהו וגלנט בקבינט הביטחוני שדן במצב בצפון. תוך כדי ישיבה, גם לנתניהו וגם לגלנט דווח על ידי עוזריהם כי בחדשות כאן דיווח מיכאל שמש שיש בידו מידע מוכח שסער עומד להתמנות בכל רגע נתון.

אם אכן ישראל עומדת מאחורי המבצע, לא יהיה מופרך לחשוב שבישיבת הקבינט באותו יום שני הועלה מבצע ביפר כחלק מהדיון. ההחלטה להפעילו היא פררוגטיבה של הרמטכ"ל ושר הביטחון ולא של ראש הממשלה, למעט דיווח. נסיבות ההפעלה כפי שפורסמו הן פוטנציאל חשיפת המבצע שמחייב הפעלה מיידית לפני שכל שרשרת הפיקוד של חיזבאללה משליכה את הביפרים שלה. ואכן למחרת, לאחר שיגור מבצע ביפר, דיווח ירון אברהם שסיבת הפעלת המבצע היא שהוערך כי הטריק נחשף. התוצאה: סער אאוט.

בין נתניהו לגלנט והלוי יש נתק אמיתי. הם אינם משתפים אותו בטקטיקה שהיא כאמור הפררוגטיבה של הצבא. למרבה תסכולו של נתניהו, גלנט חוצץ בינו ובין הצבא וברור שאחד משיקוליו למינוי סער היה הרצון למנות את האיש שיהפוך אותו לשר ביטחון בפועל וכמובן לנקום את עלבונו בגלנט הסורר. מעבר לקטטות האגו, מקנן בצה"ל חשש אמיתי מתוצאות פעילות משותפת של נתניהו וסער, בייחוד בתנאים של מלחמה שיש בה אלמנט של איום קיומי, ולכן אי-מינויו הוא מבורך עבור הצבא. בהחלט סביר להניח שמבחינתם זו סיבה מספקת לטרפד את המינוי. מי שכועס על איבוד נשק אסטרטגי בגלל תחמנות לכאורה אישית, חייב להבין שבנסיבות הנוכחיות, מינוי סער לשר ביטחון שנתון למרות נתניהו שנתון למרותם של בן גביר וסמוטריץ' היה מתכון לקטסטרופה.

רק כדי לסבר את האוזן, גם גלנט וגם הלוי הם לא צאצאי האמא תרזה. שניהם ותיקי קרבות מסדרון וחצרות אחוריות ויודעים גם ללחוץ ידיים וגם לכופף אותן. הרעיון שעמד מאחורי ההתנגדות למינוי סער הוא שלפני שמכופפים את נסראללה מכופפים את נתניהו.