פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר של פעילי חיזבאללה גרמו להיסטריה וחשפו את הבטן הרכה והפגיעה של ארגון הטרור הלבנוני. ישראל, כך על פי מקורות זרים, הצליחה להנחית מכה קשה, סימולטנית, על אלפי מכשירי ביפר ומכשירי קשר שהתפוצצו במרווחי זמן קצרים ונטרלו אלפי מחבלים מכוח רדואן. ללא מערכות תקשורת כמעט לא ניתן לנהל מערכות גדולות, ודאי לא צבאיות. רוב מערכות הקשר הצבאיות מוצפנות בשיטות שונות ומורכבות, אם כי לא בלתי אפשריות לניטור והאזנה.

שמעתם על הכפתור האדום? אחרי פיצוץ הביפרים - לישראל יש עוד הפתעות

יאסר ערפאת, שהיה ראש הארגון לשחרור פלסטין וישב בתוניס, חיפש דרכים כדי להתקשר עם פעיליו בשטחים שאותם כבשה ישראל בשנת 1967 במלחמת ששת הימים. באותם שנים עבדתי עבור ארגונים מסוימים בהאזנה ובניטור מקורות אויב, ותוך כדי שיטוט על תדרי הרדיו משך את תשומת לבי קול שבקע ממכשיר קשר שלו האזנתי. הקול היה מוכר - זה היה קולו של עראפת, ששלח מתוניס הוראות ביצוע פיגועים לפעיליו בעזה וביו"ש. מה שהיה לי מוזר הוא שהתקשורת הייתה גלויה ולא מוצפנת. השידור נמשך דקות ספורות וערפאת בקולו נתן הוראות וקיבל דיווחים על פיגועים וכספים שניתנו למחבלים בשטחים.

די הופתעתי מקלות הקליטה וקיום הקשר הגלוי והלא מוצפן של ערפאת, שהתנהל כל יום בשעות אחר הצהריים. עדכנתי את שירותי הביטחון שהופתעו גם הם. אנשיו ישבו אצלי בתחנה עד שנאספה האינפורמציה וניתנה הפקודה הדרושה לעצור את המחבלים של עראפת. הקשר התבצע כבר אז באמצעות מכשירים המיועדים במקור לתקשורת בינלאומית אזרחית בין חובבי רדיו. לחובבי הרדיו מוקצים גלים ותדרים מדויקים שעליהם מותר לשדר. המחבלים לא שידרו על תדרי החובבים אלא מחוץ להם, כדי לצמצם את האפשרות להאזנה.

ציוד הקשר לחובבי רדיו הוא ציוד מתוחכם ומאוד יעיל לתקשורת בינלאומית בעיקר בין חובבים אבל לא רק. הקשר הוא גלוי ואינו מוצפן. חובבי הרדיו משדרים לפי החוק על התדרים שהוקצו להם, אבל עם זאת - עבריינים יכולים לשדר מחוץ לתדרים כדי שיקשה להאזין להם - והם בסיכום מראש עוברים לשידור בתדרים מתחלפים.

הפעולה הנועזת בלבנון הייתה מטורפת ברמת התחכום שלה וההכנות לפי הפרסומים ארכו מספר שנים. מהקמת חברה לייצור ביפרים ייעודיים - ועד אספקתם באמצעות חברה מתווכת לארגון הטרור. ציוד התקשורת (לא הביפרים) אלא המקמ"שים (מכשירי קשר) מסוג ICOM ICV-82 הם מכשירים אזרחיים ולא מכשירים צבאיים (כפי שנטען בטעות). הם מיועדים בעיקר לחובבי רדיו ומסוגלים לשדר בגלים קצרים מאוד, בין התדרים 174MHZ-136MHZ. אלו התדרים שבהם בחרו המחבלים להשתמש ובסבירות גבוהה הם שידרו מחוץ לאלו המוקצים לתקשורת חובבי רדיו. ציוד כזה זמין לקנייה, אבל מותנה בהצגת רישיון של המדינה להחזקה והפעלה של מכשירי קשר.

חובבי הרדיו בעולם ובישראל נטלו חלק בעיתות חירום, כגון רעידות אדמה שבהן הקשר האזרחי קרס. כותב המאמר השתתף במבצעי הצלה של נעדרים ברחבי העולם והמדינה הכירה בחשיבות הקשר של חובבי הרדיו בצורה רשמית. מערכות הממסרים של אגודת תקשורת הרדיו הישראלית פרוסה מרמת הגולן ועד אילת ועומדת לרשות משרד התקשורת ופיקוד העורף בכל עת שנתבקש בזמן חירום.

הכותב הוא נשיא אגודת תקשורת הרדיו של ישראל, קונסול כבוד כללי של נאורו, סגן דקאן הסגל הקונסולרי ויו"ר התאחדות תחנות הרדיו האזורי