יש לנו כנראה משטרה סאדיסטית. מי שצפה בסרטון שבו נראים שוטרי משטרת ירושלים מכים באכזריות חרדים חסרי ישע, ישתכנע בקלות שסאדיסטים הוא התואר שראוי לשוטרים, שהפליאו את מכותיהם בחרדים, כשלא הייתה סיבה לנקוט נגדם אלימות כפי שעשו השוטרים.
זה קרה בהפגנה מול מתנ"ס בבית שמש. אחרי שנשמעה הקריאה "יש אישור"! השוטרים הסתערו על קבוצת חרדים והכו אותם באכזריות באלות. החרדים שנחבלו קשה לא גילו התנגדות. אף שניתן אישור לפנות אותם בכוח לא הייתה סיבה לעשות זאת, ולנקוט נגדם אלימות פיזית חסרת פרופורציות.

גורם במשטרה ל"מעריב" לאחר סרטוני האלימות מבית שמש: "מהווים קטע קטן ומינורי"

לשוטרים היה ברור מיד מה משמעות ההכרזה "יש אישור", שהשמיע קצין משטרה. היא הושמעה שניות בודדות לפני ששוטרים התנפלו על חרדים חסרי ישע, והכו אותם ללא חמלה. אני לא מכיר קצין במשטרת ישראל שיש לו סמכות חוקית להעניק אישור להכות מכות נמרצות מי שאינו מציית לשוטרים.

אלימות שוטרים בבית שמש (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
אלימות שוטרים בבית שמש (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

המשטרה הזדרזה לפרסם תגובה עלובה לאלימות יוצאת הדופן, שבה הודיעה שהשוטרים המעורבים באלימות יושעו מפעילות מבצעית עד שיתברר עניינם. מי שיצפה בסרטון לא יישאר אדיש, ויתבע למצות את הדין עם שוטרים שניצלו את מעמדם והתנהלו בדרך סאדיסטית, כלפי אזרחים נורמטיביים.

ביעור מסע האלימות הסאדיסטי הוא מבחן חשוב למפכ"ל החדש של משטרת ישראל, שאינו יכול להסתפק בהעברת השוטרים מתפקידם. הוא חייב להשעות אותם לאלתר מעבודתם עם כל המשמעות הנובעת מכך, כמו קיצוץ מחצית שכרם בתקופת ההשעיה. אני משוכנע שכאשר חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים שהודיעו שיפתחו מיד בחקירה, יצפו בסרטון, הם יתרשמו שהאלימות והבריונות שהפעילו השוטרים, חרגו מהנורמות המקובלות, והם בבחינת סאדיזם לשמו.

איתמר בן גביר ודני לוי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
איתמר בן גביר ודני לוי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

השוטרים ומי שהיה המפקד שהכריז בקול "יש אישור", ונתן את האות להתנפלות אלימה על החרדים, אינם יכולים להישאר במשטרה יום אחד נוסף. יש להניח שחוקרי המחלקה לחקירות שוטרים יוציאו את הערמונים מהאש עבור המפכ"ל, ויסמנו לו בבירור את הדרך שעליו לנהוג במי שאינו יכול להמשיך לשרת במשטרה.

מתפקידו של המפכ"ל רנ"צ דני לוי לבלום את האלימות במשטרה, ולהחזיר אותה לימיה השפויים. הוא חייב להפגין חוט שדרה ולהוכיח מנהיגות, ומוטב שיעשה זאת במהירות האפשרית.