כניסה לתמרון קרקעי בדרום לבנון קלה היום מתמיד: מנגד נותרו רק מאות בודדות של אנשי רדואן מדרום לליטני, וצה"ל יכול בתוך זמן קצר להשתלט על שטחים שולטים מצפון לגבול.

צה"ל אישר: ראש מערך הכטב"מים - חוסל בדאחייה בביירות
הלחץ הבינלאומי גובר: ארה"ב ו-11 מדינות נוספות קוראות להפסקת אש מיידית

אלא שמהלך כזה לא ישפיע כהוא זה על יכולת חיזבאללה להמטיר אש על יישובי הצפון, על חיפה, על מרכז הארץ ואפילו על אילת. רצועת ביטחון בדרום לבנון תסיר את איום הפלישה מהגליל, אבל לא תספיק אפילו כדי למנוע ירי נ"ט ארוך טווח ליישובי הצפון וגם לא ירי רקטי.

שריפה כתוצאה מנפילה ביער ביריה (צילום: כב''ה צפון)
שריפה כתוצאה מנפילה ביער ביריה (צילום: כב''ה צפון)


היתרון היחיד בכיבוש דרום לבנון הוא בתפיסה של נכס קרקעי כקלף למו"מ, אבל השהייה בדרום לבנון תעלה במחירים שיהיו אולי גבוהים יותר מההישג. על אף ההיערכות הדלילה שלו בדרום לבנון, חיזבאללה מתורגל ומאומן בלגרום לנו לדמם בכל יום של שהייה שם. העובדה שמרבית תושבי דרום לבנון התפנו ופחות אזרחים ייפגעו שם רק מקילה עליו.

עד כה ישראל נמנעת מלהפעיל את מלוא עוצמתה בלבנון. היא לא פוגעת בטילים הכבדים והמדויקים הפרוסים בלבנון, ולא נוגעת בתשתיות של המדינה הלבנונית. מה שראינו בתקיפות של הימים האחרונים הוא כ-15% מכוחו של חיל האוויר. אם יידרש, חיל האוויר יודע להנחית ביממה אלפי טונות של חימוש מדויק על מטרות בלבנון.

תקיפה בצור, לבנון (צילום: רויטרס)
תקיפה בצור, לבנון (צילום: רויטרס)


תקיפת מערכי הטילים בביירות ותשתיות המדינה הלבנונית תחשוף גם את מרכז הארץ ואת התשתיות האסטרטגיות שלנו לתקיפות חיזבאללה. ההגנה האווירית שלנו מעולה, ותוכל להגן על תשתיות אסטרטגיות, אבל אם תתמשך המערכה נגיע לשאלות של אורך נשימה, ושם, למצער, היתרון אצל חיזבאללה.

גם אחרי הפגיעה שספג, חיזבאללה יוכל להמשיך לאיים על כל אתר אסטרטגי בישראל, בעוד שליכולות ההגנה שלנו יש סוף. גם ביכולות הספיגה יש לו יתרון: אני יכול לדמיין את הלבנונים שורדים בלי חשמל, מים ותקשורת, על פיתה וזיתים. קשה יותר לדמיין ערים בישראל שורדות לאורך זמן בלי חשמל, מים וסניטציה. 


הטור המלא יפורסם מחר במעריב