בדיוק לפני שנה ספגה ישראל את אחת משתי המפלות הצבאיות הקשות מאז הקמתה של המדינה. הדרג המדיני וצה"ל היו ב-7 באוקטובר בשפל של כל הזמנים. שנה חלפה ואפשר לציין כי ישראל נמצאת במקום אחר לגמרי. אם לא נעשה טעויות דרמטיות, אם ההנהגה המדינית לא תעשה שטויות, בתוך זמן קצר ניתן לחולל כאן באזור סדר חדש משמעותי.

במשך יותר מעשרים שנים החזיקו כוחות ירושלים (אל-קודס) של משמרות המהפכה מוצב קדמי. כזה שפעל תחת כיסוי חיזבאללה. הוא היה על הרכס של מארון א-ראס בדרום לבנון, כמה מאות מטרים מעל מושב אביבים. על הרכס נסללה טיילת שזכתה לשם "טיילת איראן". לידה הוקם מגרש כדורגל. המימון איראני לרווחת ילדי האזור. חיזבאללה היא תנועה חברתית שבדרך זו של תמיכה ומתן כלל השירותים החברתיים, הבריאות והמוניציפליים גייסה כוחות מקומיים ויצרה כוח פוליטי וצבאי בלבנון, בדיוק כמו מודל החמאס בעזה.

עוד מפלה לחיזבאללה: צה"ל כבש את "קודש הקודשים" של כוח רדואן
דיווח: מקורות אמריקאיים הזהירו את ירדן שייתכן שהמתקפה הישראלית תתחיל בקרוב

המוצב האיראני כמו הטיילת של איראן מעל אביבים היו עצם בגרון לתושבי היישובים בצפון: סאסא, ברעם, צבעון, דובב, יראון, ברעם וכמובן אביבים. איראן החזיקה בהר הזה כמו במקומות אחרים את נשק יום הדין. הם היו לה כמגן על מרכזי הגרעין, מערכות פיתוח הטילים, מרכזי האנרגיה ועוד.

עלי חמינאי במהלך הטקס באיראן אחרי מות נסראללה (צילום: צילום מסך רשתות ערביות)
עלי חמינאי במהלך הטקס באיראן אחרי מות נסראללה (צילום: צילום מסך רשתות ערביות)

האיראנים החזיקו בהר טילים וחימוש מדויק כמו גם מערכי מודיעין ותצפית. מההר הזה הם ירו על אמבולנס מזרחית לאביבים בשנת 2021. הם שלחו לישראל מסר באשר ליכולת שלהם לפגוע בעומק מאחורי קווי ההגנה הקדמיים של ישראל. בצה"ל במהלך השנים האחרונות השקיעו הרבה מאמץ סביב סוגיית חיזבאללה. למדו ובנו מערכי תקיפה. הכינו תוכנית מלחמה בשלבים, ממש כמו במשחק שחמט.

בישראל הבינו שמול העוצמה של חיזבאללה צריך לעבוד באופן שונה. לא להשליך למערכה אוגדות רבות ולהתכתש חזיתית עם הצד השני תוך התמודדות עם גשם של טילים בכל העורף הישראלי. התוכנית הייתה לפרק צמתים של יכולות אנושיות, טכנולוגיות, לוגיסטיות, מערכי פיקוד ואמצעי לחימה ומערכי לחימה.

על תוכנית הלחימה בשלבים של צה"ל מול חיזבאללה כבר נכתב במעריב. לפני כשבוע כשצה"ל יצא לתמרון בדרום לבנון, חיזבאללה היה כבר פגוע במערכים שלמים. הוא לא היה בשיא הכושר שלו. צה"ל הצליח בימים האחרונים לרשום הישגים מרשימים: כמעט 500 הרוגים לחיזבאללה בתמרון הקרקעי, שלילת נכסים אסטרטגיים, חשיפת מנהרות התקרבות, מערכי ירי מדויק, פגיעה בכל מערכי ההספקה ופגיעה בעורף הלוגיסטי שלו לצד פגיעה קשה עד כדי שיתוק מערכי הפיקוד והשליטה.

פעילות צה"ל בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

"טיילת איראן", הסמל של חיזבאללה, פוצצה אתמול. כך גם המוצב לידה. תושבי רכס יראון, אביבים, ברעם וסאסא כבר יכולים לישון הרבה יותר רגוע. שלא נתבלבל. המלחמה בצפון לא הוכרעה, יש עוד הרבה מה לעשות. חיזבאללה עדיין לא קרס. הוא עוד נלחם. הוא עשוי לאתגר את צה"ל. אבל הוא מוכה, ורחוק מלהיות מגן טהרן ובטח לא מגן לבנון.

מכאן לתוכנית הגדולה. ישראל חייבת להגיב על הירי בשבוע שעבר מאיראן. ישראל מגבשת כעת קואליציות תקיפה. כל העולם המערבי מבין את מה שקורה בלבנון. כולם רואים שטיילת איראן מעל אביבים נפלה. השאלה היא מי יצטרף לפעולה כנגד הטיילת בטהרן. ההזדמנות שיצר צה"ל בימים האחרונים היא חד-פעמית כנראה. עכשיו הכדור עובר לידי הדרג המדיני לקבל את ההחלטה איך ייראה האזור בעשורים הקרובים.