הלחימה בלבנון מתקדמת באופן חיובי. הפעילות של ארבע האוגדות המתמרנות מתבצעת בעוצמה רבה תחת אש כבדה ומדויקת המופעלת מהאוויר, מהקרקע באמצעות חיל התותחנים ומהים. אין כוח צבאי באזור שיכול לעמוד מול העוצמה של צה״ל שיוצא להתקפה. מי שלא ראה עוצמת אש של אוגדה צה״לית מתמרנת לא ראה עוצמה צבאית.

צה״ל במלחמה בלבנון פועל כמכונה משומנת. כל יחידה יודעת מה המשימה שלה, מה נתיב התנועה, מי הכוחות הפועלים מימין ומשמאל, מה כוחות החיפוי. כל הכוחות המתמרנים ברמת צוות הקרב החטיבתי מנהלים שיח בתדר התקפה. כולם מדברים בשפה אחת. האינטימיות הזאת מסייעת לתוצאות ההפקעה של מערכי האויב. כל זה קרה בעזה בשנה האחרונה כל זה קורה בלבנון כעת. חבל שזה לא קרה בקרב ההגנה ב-7 באוקטובר.

עדות מצמררת של רעיית פצוע בחדרה: "המחבל דקר אותו בצווארו"
מטח נוסף לצפון: שני נרצחים בקריית שמונה, חמישה פצועים בקריות

ביומיים האחרונים ביצע חיזבאללה ירי מסיבי לעבר הערים קרית ים וקרית מוצקין מעל מאה טילים הם ירו. הבוקר הם ביצעו ירי מסיבי לגליל המערבי ולאזור חוף הכרמל, הירי הזה מלמד את המצוקה המבצעית שבו נמצא חיזבאללה. 

ראשית לכמות: הוא התכוון בתוכניות המלחמה שלו לבצע אלפי שיגורים ביום ולא עשרות שיגורים. שנית הירי בשני המקרים אתמול והיום היה מפוזר, דחוק, לא מדויק. חלק מהטילים נפלו בכלל בלבנון. חלקם נפלו בשטחים פתוחים ורובם יורטו על ידי מערכות ההגנה האווירית. 

תוכניות המגירה של חיזבאללה נשארו בינתיים במגירה. לא סתם עולות הקריאות מטהרן לפעול במיידי להפסקת אש. ספק רב אם הלחימה תיפסק בצפון לפני תום סוכות, לצה״ל יש עוד הרבה מה לעשות בדרום לבנון לפני שניתן יהיה לדבר על הפסקת אש. למרות הדברים שנכתבו כאן על כך שההפקעה של הכוחות בלבנון מתבצעת על פי התוכנית. שלא ניכנס לשאננות, אנחנו במהלכים צבאיים וחיזבאללה עוד יאתגר את כוחות צה״ל. ודברים יכולים להשתבש גם בחזית ההפקעה. אבל גם בעורף. 

תיעוד: רגעי הנפת דגל ישראל במארון א-ראס שבלבנון (צילום :צוות אביר 91 ביחידת הבלנ"מ)

לכן על כולם כרגע לפעול בביטחון לצד צניעות, בשמירה על ההנחיות על הפקודות להיצמד לתוכניות ולא לקפוץ להרפתקאות מיותרות.
ישראל מחוייבת לפעול מול איראן. היא חייבת לפגוע בצורה קשה באיראן כדי להבהיר לאיראן כי ישראל חפצת חיים. והיא נחושה לנהל כאן חברה המתנהלת בסדר יום שפוי בלי איום של טרור וירי טילים.

"לבנון היא אתגר, עזה הייתה יותר פשוטה"

״הפלוגה המתינה הרבה זמן להתקפה. אתה רואה את הישובים נטושים. רואה איך העשב הולך וצומח בשולי השבילים והרחובות. במשך השנה למדנו את חיזבאללה, ראינו איך הם עובדים, איך הם פועלים. כשיצאנו להתקפה לא הופתענו מהתנגדות של חיזבאללה״, אומר רס״ן ידעיה, מפקד פלוגה בגדוד 71 של חטיבת השריון 188, שהוביל את לוחמיו לקרבות בדרום לבנון בימים האחרונים. 

''היה חשוב להם להיכנס ולהילחם'', לוחמים בלבנון (צילום: דובר צה''ל)
''היה חשוב להם להיכנס ולהילחם'', לוחמים בלבנון (צילום: דובר צה''ל)


״אני אמרתי לחיילים לפני הכניסה כי כולם ישאלו ׳למה לא עשינו את זה עד עכשיו׳? היינו במשך כשנה והתמודדנו עם ירי הנ״ט, הטילים והפצמרי״ם. הלוחמים כבר יצרו קשרי חברות עם התושבים שנשארו בישובים, עם חברי כיתות הכוננות. היה חשוב להם להיכנס ולהילחם".

''אחרי שלושה ימים היינו בשליטה על הכפר'', הלוחמים בלבנון (צילום: דובר צה''ל)
''אחרי שלושה ימים היינו בשליטה על הכפר'', הלוחמים בלבנון (צילום: דובר צה''ל)


"הפעולה הייתה ממוקדת. עברנו מבית לבית על בסיס מודיעין מדויק. מצאנו את האמל״ח, את המשגרים שהיו מכוונים ליישובי הצפון. אחרי שלושה ימים של לחימה, היינו בשליטה על הכפר. בשבת רגע לפני השקיעה עם כוס קפה בפעם הראשונה היה לי את הזמן לשבת. אתה רואה את הישובים הישראלים מאחור ואתה מבין מה המשמעות של הפעולה״, אומר רס״ן ידעיה. 

''תמיד הסתכלנו על לבנון, נערכנו לכך''. טנק בשטח הלחימה (צילום: דובר צה''ל)
''תמיד הסתכלנו על לבנון, נערכנו לכך''. טנק בשטח הלחימה (צילום: דובר צה''ל)


הפיקוד של הפלוגה השתתף בלחימה בעזה. ״הפעילות בעזה הייתה יותר פשוטה מבחינת הפיקוד שלנו בלבנון הקרקע ומשחקת תפקיד יותר מורכב. הפעילות בלבנון היא אתגר יותר גדול. תמיד הסתכלנו על לבנון כאתגר מורכב יותר. התכוננו ונערכנו לכך. במשך זמן רב נערכנו למשימה ועכשיו זה סוף סוף הגיע לכדי התקפה״, אומר מפקד הפלוגה.