מלחמות היהודים בין יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לא ירדו מהכותרות במהלך כנס הקיץ של הכנסת. לקראת הפגרה עלה העימות בין דרעי לבן גביר מדרגה, וגם אלה שלא ממש קנו את הדרמה, התחילו להאמין כי הסיפור מאיים על עתיד הקואליציה. "דרעי חם על בן גביר, נמאס לו סופית, הוא התחיל לפעול אקטיבית לטובת הקמת ממשלת אחדות רחבה שבה לא יהיה מקום לבן גביר". המסר שיצא מלשכת יו"ר ש"ס נשמע כמו הכרזת מלחמה בפועל.

בן גביר מצדו לא מיהר להיבהל והמשיך בדרישתו להצטרף לקבינט המצומצם, ועד שהדרישה לא תענה – עוצמה יהודית תמשיך לחסום מהלכים של הקואליציה בכנסת. דרעי, שמספר החוקים שחשובים לו נפלו קרבן לאולטימטום של בן גביר, רתח ודרש "לטפל בחצוף". נתניהו, כהרגלו, ניגש לטפל – לא בבן גביר, אלא בסוגיה – רק כשהרגיש כי העניין הופך בוער.

הקרב על לבנון: ארה"ב פותחת במתקפה דיפלומטית חסרת תקדים
חטא לתפקידו: ביום כיפור ניר דבורי צריך לבקש מכולנו סליחה | מיקי לוין

השר לביטחון לאומי זומן לשיחה עם ראש הממשלה בארבע עיניים. נאמר שם מה שנאמר, אבל מהחדר יצא בן גביר כחבר בפורום המצומצם. הפורום אמנם אינו רשמי ואינו קבוע, אך בפועל הוא זה שהחליף את קבינט המלחמה אחרי עזיבתם של גנץ וגדי איזנקוט.

בשונה מהמקרים שבהם בן גביר לא הוזמן לדיונים מצומצמים, השתתפותו הקבועה בכל ההתייעצויות הביטחוניות שהתקיימו בחודש האחרון לא מככבת בכותרות. לא מן הנמנע כי הסיבה לשקט התעשייתי הזה היא אפס הדלפות מהדיונים הסגורים. לא ציטוטים ולא תדרוכים, לתשומת ליבם של אלה שבעבר הכתירו את יו"ר עוצמה יהודית כ" המדליף הראשי". ובכן, בלי רעש ובלי הדלפות – בן גביר דרש וקיבל "מקום בקוקפיט".

אריה דרעי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

יש טוענים כי בעקבות כך גם המתיחות בין שני בכירי הקואליציה, דרעי ובן גביר, ירדה מהפרק. אהבה אין שם, אך גם המלחמה הסתיימה – לעת עתה. לא שלא נותרו אתגרים המאיימים על שלמות הקואליציה. חוק הגיוס, איומי החרדים לקראת העברת התקציב יתפסו את המקום המרכזי בסדר היום הפוליטי מיד עם חזרת הכנסת מהפגרה. לפחות מוקש אחד – עימות דרעי-בן גביר ששיבש את עבודת הקואליציה – הצליח נתניהו לנטרל לקראת עונת החורף המחכה מעבר לפינה.

הטור המלא יפורסם מחר ב"מעריב סופהשבוע"