אין מקום לפוליטיקה בעת מלחמה. זוכרים את הסיסמה הזאת, האצילית והיפה מדי, תוצרת המערכת הפוליטית ההמומה של שנת 2023? אז קבלו עדכון חזל"ש: שנה של מלחמה עשתה את שלה גם בתחום הזה. הגרסה עודכנה בהצלחה. הפוליטיקה חזרה במלואה לבושת ירוק זית, מקדמת את ענייניה בהסוואה של צורכי הביטחון. להלן – טעימה מתמונת מצב פוליטית עדכנית כשבועיים לחזרה המלאה של הכנסת מפגרת החגים.

קיצור פז"ם לסער

גדעון סער, הפוליטיקאי המתמרן (עד כה – בהצלחה), הצטרף לממשלת נתניהו כבר לפני שבועיים, לעת עתה – כשר בלי תיק, בדגש על "לעת עתה" - ולא לפני שהצדדים הגיעו להבנה ברורה כי מצב ביניים זה לא יימשך לאורך זמן. היו שלעגו לסער, שהתחיל מדרישה של תיק הביטחון ולא פחות מזה, ובסוף נכנס כמעט בחינם. יש כאלה שגם היום סבורים כי סער וזאב אלקין, שני שחמטאים פוליטיים מהמתוחכמים בתעשייה, נפלו הפעם קורבן לתחכום מוצלח יותר משלהם, של בנימין נתניהו, המנצל את מצבם האלקטורלי הירוד לטובת ייצוב הממשלה ולטובת הרתעתו של שר הביטחון יואב גלנט.

בצל הלחימה הממושכת: האסטרטגיה של חיזבאללה נחשפת

"פרס נובל לטרור": משפחת החטוף שנרצח זועמת על מועמדות אונר"א

אולם המעורים במגעים הממושכים של הליכוד עם סער במשך שבועות ואף חודשים, ממליצים לא לזלזל ביכולות התמרון הפוליטי של אף אחד מהצדדים. חרף הטענות כי סער רק דרש את תיק הביטחון, אך מעולם לא קיבל הצעה כזאת מראש הממשלה - ההצעה עלתה גם עלתה. זה זמן מה שההחלטה להדיח את גלנט מתפקידו התגבשה והבשילה, ונתניהו רק מחכה למומנטום המתאים למימוש המהלך.

סוגיית תיק הביטחון עלתה בפגישה בארבע עיניים שהתקיימה בין נתניהו וסער בסבב המגעים שלא הסתיים בלחיצת ידיים, אלא בהודעתו של סער על ויתורו על דרישת תיק הביטחון לנוכח המצב הביטחוני. למען האמת ולמען הדיוק, השיחות בין הצדדים לא הבשילו לא רק בגלל ההסלמה בצפון, אלא ובעיקר בגלל אי־הגעה להבנות בשורה של סעיפי ההסכם. נציגי הצדדים (אלקין ועו"ד מיכאל ראבילו, מקורבו של ראש הממשלה) ניהלו מו"מ מעמיק, כולל סביב סוגיית ההשתלבות העתידית של אנשי הימין הממלכתי בתנועת הליכוד – אך לא הגיעו להסכמות.

בסבב הבא והאחרון של המשא ומתן, שר המשפטים יריב לוין היה זה שניהל את המגעים מטעם הליכוד. הצדדים לחצו ידיים, סער רשם לעצמו רווח מיידי וראשוני בתור "מקום בקוקפיט" (המונח האהוב על בני גנץ מתקופת קבינט המלחמה) – אך עיניו נשואות אל העתיד לבוא, לשלב הבא בתוכנית. מתי הוא יגיע? בשחמט כמו בשחמט, כל מהלך מוצלח תלוי בשילוב של נסיבות. במקרה של סער, כפי שידוע לכל, שם הקוד הוא "גלנט".

אך לא רק זה. סוגיית הצטרפותם של אנשי הימין הממלכתי לליכוד נותרה פתוחה גם היום. בסביבת נתניהו ובקרב בכירי הליכוד עדיין מתווכחים על השאלה: אם סער יחליט שפניו חזרה לביתו הפוליטי המקורי, ויבקש קיצור פז"ם עבור עצמו לטובת ההתמודדות בפריימריז ושריונים ברשימת הליכוד עבור חבריו, האם לתת לו את המבוקש מיד, או שמא יהיה צעד חכם יותר להחזיק אותו על אש קטנה, להבטיח, אך לבצע רק בסמוך.

גדעון סער ונתניהו לאחר ההצהרה (צילום: לע''מ)
גדעון סער ונתניהו לאחר ההצהרה (צילום: לע''מ)

לבחירות?

נתניהו – כך התרשמו מי ששוחחו איתו על הסוגיה – נוטה ללכת לקראת סער ואנשיו, ואם ירצו להשתלב בליכוד, לתת להם את זה בלי להערים קשיים. עם זאת, נתניהו מודע לרגישות העניין, להתנגדות של חלק מחברי הליכוד, כולל כמה בכירים. סביר להניח שהנושא יטופל, כנהוג אצל נתניהו, בדקה ה־90, כשיהפוך לבוער וללא סובל דיחוי. באשר לשאלה: מתי "סער בלי תיק" יהפוך לשר עם תיק? הפתרון, כאמור, טמון בסוגיה הבאה - סוגיית גלנט.

הגרסה של גלנט

יחסי ראש הממשלה–שר הביטחון הם מזמן רכבת הרים, כאשר לאחרונה המסילות מובילות קבוע לכיוון מטה. לא רבים זוכרים היום את התדרוכים האופטימיים שתפסו כותרות לפני חודש. אז, ברקע פתיחת המערכה בצפון מול חיזבאללה, נטען כי שר הביטחון התיישר, אפילו התנצל בפני ראש הממשלה והציע לאחרון "לפתוח דף חדש ביחסי העבודה ביניהם". סיפורי הרנסאנס הללו נעלמו כלא היו, הלך הרוח בסביבת נתניהו חזר להיות די חד-משמעי - ולא לטובת גלנט.

הסיפור האחרון (לפי שעה) של הניסיון האמריקאי להזמין את שר הביטחון לדיונים בפנטגון על הראש של נתניהו בערוץ עוקף רה"מ נראה על פניו כמו פרק משמעותי בסאגת המתיחות והקרע בין נתניהו לגלנט. אולם לטענת הגורמים מהמעגלים הקרובים לנתניהו, "זה כבר לא משנה הרבה, לא מוסיף ולא מוריד. הקש שכנראה שבר את גב הגמל זה הסיפור של חיסול נסראללה. זה מה שהכעיס את רה"מ והוכיח כי גלנט נשאר אותו גלנט".

ובכן, מה שגרם לזעם בלשכת רה"מ ולמסקנה כי לא חל שינוי בגזרת גלנט הוא הפער שבתדרוכים שיצאו משתי הלשכות בעקבות החיסול של מזכ"ל חיזבאללה. אנשי רה"מ מתעקשים על כך שבמהלך הדיונים לא תמך שר הביטחון בפעולה, אלא בעיקר הביע ספקות ושיקולים נגד. בדיונים המכריעים לא התנגד, אך טען כי יש לעדכן מראש את האמריקאים, אחרת נוביל לפיצוץ ולמשבר איתם.

נתניהו, לעומתו, היה נחוש לאשר את החיסול ללא תיאום מוקדם עם וושינגטון מתוך חשש (מוצדק) כי הממשל ינסה לטרפד את הפעולה אם יידע עליה מבעוד מועד. ההחלטה, כידוע, התקבלה, כפי שנתניהו הציע. ההפתעה - כך טוענים גורמים בסביבת רה"מ – הגיעה בשלב של לקיחת הקרדיט על ההצלחה המסחררת. "פתאום מתברר ששר הביטחון קידם והוביל את הפעולה האמיצה ואף עמד בראש של אלה שתמכו בה מהדיון הראשון ועד האישור המכריע". מקורבי נתניהו טוענים כי "פער הגרסאות" הזה חיזק את ההחלטה העקרונית שהתקבלה הרבה קודם.

בן גביר בקוקפיט

המרכיב הביטחוני ממשיך להגביל את נתניהו בכוונתו להוציא לפועל את אשר הוחלט ולבצע את סבב התיקים המתוכנן, שבמסגרתו יעבור תיק הביטחון מידי גלנט לשר אחר. הגרסה הרווחת עדיין מדברת על ישראל כ"ץ כמועמד המוביל לתפקיד שר הביטחון, וסער יחליף אותו במשרד החוץ. כרגיל אצל נתניהו, הכל כתוב על הקרח ותלוי באוויר כל עוד התוכנית לא בוצעה והמהלך לא הושלם.

מלחמות היהודים בין יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לא ירדו מהכותרות במהלך כנס הקיץ של הכנסת. לקראת הפגרה עלה העימות בין דרעי לבן גביר מדרגה, וגם אלה שלא ממש קנו את הדרמה, התחילו להאמין כי הסיפור מאיים על עתיד הקואליציה. "דרעי חם על בן גביר, נמאס לו סופית, הוא התחיל לפעול אקטיבית לטובת הקמת ממשלת אחדות רחבה שבה לא יהיה מקום לבן גביר" – המסר שיצא מלשכת יו"ר ש"ס נשמע כמו הכרזת מלחמה בפועל.

בן גביר מצידו לא מיהר להיבהל והמשיך בדרישתו להצטרף לקבינט המצומצם, ועד שהדרישה לא תיענה – עוצמה יהודית תמשיך לחסום מהלכים של הקואליציה בכנסת. דרעי, שמספר החוקים שחשובים לו נפלו קורבן לאולטימטום של בן גביר, רתח ודרש "לטפל בחצוף". נתניהו, כהרגלו, ניגש לטפל - לא בבן גביר, אלא בסוגיה - רק כשהרגיש כי העניין הופך בוער.

השר לביטחון לאומי זומן לשיחה עם ראש הממשלה בארבע עיניים. נאמר שם מה שנאמר, אבל מהחדר יצא בן גביר כחבר בפורום המצומצם. הפורום אומנם אינו רשמי ואינו קבוע, אך בפועל הוא זה שהחליף את קבינט המלחמה אחרי עזיבתם של גנץ וגדי איזנקוט.

בשונה מהמקרים שבהם בן גביר לא הוזמן לדיונים מצומצמים, השתתפותו הקבועה בכל ההתייעצויות הביטחוניות שהתקיימו בחודש האחרון לא מככבת בכותרות. לא מן הנמנע כי הסיבה לשקט התעשייתי הזה היא אפס הדלפות מהדיונים הסגורים. לא ציטוטים ולא תדרוכים, לתשומת ליבם של אלה שבעבר הכתירו את יו"ר עוצמה יהודית כ"מדליף הראשי". ובכן, בלי רעש ובלי הדלפות – בן גביר דרש וקיבל "מקום בקוקפיט".

יש הטוענים כי בעקבות זאת גם המתיחות בין שני בכירי הקואליציה, דרעי ובן גביר, ירדה מהפרק. אהבה אין שם, אך גם המלחמה הסתיימה - לעת עתה. לא שלא נותרו אתגרים המאיימים על שלמות הקואליציה. חוק הגיוס ואיומי החרדים לקראת העברת התקציב יתפסו את המקום המרכזי בסדר היום הפוליטי מיד עם חזרת הכנסת מהפגרה. לפחות מוקש אחד, עימות דרעי-בן גביר ששיבש את עבודת הקואליציה, הצליח נתניהו לנטרל לקראת עונת החורף המחכה מעבר לפינה.

בן גביר ונתניהו (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
בן גביר ונתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)