אם אדם מורשע מכהן כשר לביטחון לאומי ומופקד על המשטרה, אדם שאין לו שבריר של ידע ומושג בניהול כספי מדינה ממונה על קביעת תקציב המדינה ואישה שמתקשה לאיית את המונח "משבר אקלים" אחראית מטעם הממשלה על המטרה לשיפור תנאי האקלים, זה לא פלא ובהחלט מובן כיצד גורם ארגוני בשם "ראש יהודי" הכתיר את עצמו כיוזם, מתכנן ומבצע תפילת יום כיפור - היום הקדוש בלוח היהודי בכיכר ציבורית, ברחובה של עיר.

אני לא מכיר את מקים הארגון ואת פעיליו וגם לא מעוניין להכירם. השם שבחרו לארגון שלהם לדעתי איננו מייצג ראש יהודי ואיננו רומז אפילו בעקיפין על הפירוש המקובל למונח ראש יהודי. הארגון מייצג במופגן ראש מעוות, יותר מרמז להעדר הכרה, חוסר הבנה ואטימות לפירוש ומהות התפילה בכלל, בורות ועם-ארצות למשמעות המקורית עתיקת היומין למעמד של בית כנסת כמקום קדוש, בנוסח חכמי התלמוד "מקדש מעט", כלומר מקום מקודש שמלא את חסרונו של בית המקדש. 

הותר לפרסום: שלושה לוחמי צה"ל נהרגו בפיצוץ מטען בג'באליה
התקיפה בביירות: חוסל "שר הביטחון של חיזאללה" וקרוב משפחתו של נסראללה | דיווח

התפילה היא השיח האינטימי ביותר בין האדם לאלוהים. לכן פסקו חכמי התלמוד שחשוב וראוי להתפלל בלחש ו"מי שמגביה קולו בתפילה הוא מקטני אמונה". בית הכנסת איננו רק מקום תפילה. בית הכנסת הוא מקום מפגש שקט, דלת אמות של התייחדות בין האדם לאלוהים. מקום שמעניק אוירה  של קירבה ליהדות, "שטח" שמחבר נפשית בין יהודי ליהודי, בין יהודיה ליהודיה, גם אם לא חשים בכך. אין דבר כזה להתפלל לאלוהים ברחוב, אין דבר כזה לשפוך שיח לבורא עולם בכיכר במרכז העיר, אין דבר כזה לבקש רחמים, סליחה ומחילה מאלוהים ברחוב, במקום ציבורי.

מי שחושבים ומשוכנעים שיש, שגם הרחוב שנועד מטבע קיומו לתנועת בני אדם וכלי רכב, מתאים וראוי לשאת תפילה בכלל, ועוד ביום קדוש כיום הכיפורים, הם אלו שאין להם שביב של מושג מה זאת תפילה ומה זה בית כנסת.

ליתר דיוק, לשם מה החליטו חכמי התלמוד לפצות את העם היהודי על חורבן בית המקדש ולהקים בתי תפילה? כי לא מתפללים ברחובות ובכיכרות. 

העימות בכיכר דיזנגוף  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
העימות בכיכר דיזנגוף (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

פעם אחת ויחידה ממליצים חכמי התלמוד דווקא להתפלל ברחוב - בתקופת בצורת ואי ירידת גשמים. הגמרא קובעת כי "יוצאים לרחובה של עיר". העובדה שחכמי התלמוד ציינו רק מצב אחד ומיוחד שמותר ורצוי להתפלל ברחוב היא הוכחה ברורה שלא רצוי, לא ראוי ואולי אסור להתפלל ברחובה של עיר.

הנימוק שתפילה ברחוב היא גורם לקירוב לבבות וליהדות היא שטות שרק מוח יהודי מעוות יכול להפיץ. קירבה ליהדות היא תהליך, היא מאמץ מתמשך ועקבי ולא אירוע אחד של תפילה בציבור ובוודאי שלא ברחוב. אם חילוניים טוענים שלא נוח להם בבית הכנסת, שיישארו בבית. גם שמירת שבת אינה נוחה ומצוות וציוויים רבים ביהדות אינם נוחים. תפילה בכלל ובמיוחד תפילת יום כיפור ברחוב ובכיכר לא רק שעל פי וסמך המקורות איננה ראויה ורצויה - היא בגדר איסור.