אתמול ננעל יום כיפור. אנחנו לפני חג סוכות ואחריו שמחת תורה שהפך מהשנה מיום חג ליום איזכור לאחד מהאסונות הגדולים לעם ולמדינת ישראל.

אנחנו יותר משנה בתוך מלחמת חרבות ברזל, נלחמים בעצימות גבוהה בשבע חזיתות. בחלקן אנחנו בהתקפה ובחלקן אנחנו מנהלים קרב הגנה. על הדרג המדיני לקיים כעת חשבון נפש אמיתי. לבחון את מהלכי המלחמה בכל החזיתות. לבדוק אם ישראל מצליחה לשנות מציאות אסטרטגית באזור או חלילה היא מתחילה בהליך שקיעה בבוץ בכל אחת מהחזיתות.

במשרד התחבורה עוד לא נפל האסימון: אנחנו במלחמה | רפי קרסו
כדאי שנזכור: סכנת חיים ממשית - קודמת לסיכון אפשרי עתידי

ישראל לא בנויה למלחמות ארוכות, למלחמות התשה. צה״ל בנוי על מילואים. המשק הישראלי בנוי על הון אנושי. זה משאב הטבע הלאומי שלנו.
מלחמות ארוכות עשויות להקריס את הכלכלה ואת החוסן הלאומי. במהלך החג נמשכה הלחימה בכל החזיתות.

בעזה, צה״ל ניהל קרבות באזור המסדרון, ברפיח, ובצפון הרצועה. קצין ולוחם מבית הספר להנדסה קרבית נפצעו בקרבות בעזה. צה״ל חיסל חמישים מחבלים חיל האוויר תקף 280 מטרות.

נכון להיום שלוש אוגדות של צה״ל מתמרנות ברצועה. העניין שנכון לעכשיו אין תכלית ללחימה בעזה. פיקוד דרום לא מציג תוכנית סיום. האמת שאת מרבית מטרות המלחמה צה״ל לא הביא עד עתה: לא שחרור 101 חטופים, לא את הראש של יחיא סינוואר, לא פירוק החמאס. מיום ליום נראה כי אנחנו הולכים לשקוע עם סיפור עזה.

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בלבנון, צה״ל הודיע לתושבי עיטאא, הכפר הכי עויין בגזרה המערבית בלבנון, כי עליהם להתפנות. צה״ל כנראה מבקש לבצע בכפר תקיפות מסיביות. בכלל, צה״ל כבר השתלט על מרבית הקו צפונית לגדר הגבול.

מה התוכניות לעתיד? לא ברור. חיזבאללה מצידו הודיע כי הוא מתכוון לפעול בדרך של מלחמת גרילה: לנצל את העובדה כי ישראל לא מעונינת במלחמת התשה – חיזבאללה דווקא כן.

באיו״ש, גם במהלך סוף השבוע נדרש צה״ל לפעול בשכם, בג׳נין, ובטול כרם. צה״ל והשב״כ מנסים לשמור על גובהה הלחימה באיו״ש באופן כזה שלא ידרדר את ישראל לחזית עצימה במיוחד נוספת.

באיראן, ראש הנחש, ממשלת ישראל לא קיבלה החלטה מה היא רוצה לעשות. ישראל מחויבת לתקוף בעוצמה אחרי התקיפה האיראנית לפני שבועיים, אך עניין איראן הוא מורכב. גם בשל הקהילה הבין לאומית ובראשה ארצות הברית, אבל גם כל המדינות המתונות במזרח התיכון.

שאלת מחיר הנפט והגז, הפגיעה הצפויה מצד איראן נגד נכסים של ארצות הברית או המדינות המתונות, ההשפעה על הבחירות בארצות הברית – כל אלה הם חלק מהשיקולים.

ממשלת ישראל מחויבת כרגע בחשבון נפש; כיצד נלחמים מפה בכל חזית. כיצד מביאים לרגל מסיימת בכל זירה. כיצד מתמודדים מול איומי מעגל שלישי ועוד.

עשרת ימי תשובה הסתיימו אתמול, בזירה הצבאית והמדינית אנחנו נשארנו ללא תשובות לעתיד.