כאשר פנה אלי אחד מהוגי "תוכנית האלופים" וביקש את תמיכתי, כתבתי לו כי "לצערי היא לא ישימה ברמה הבינלאומית", והוספתי כי זאת בעיקר בשל ארה"ב. ואשר יגורתי, בא לנו. מי שחשב ששנה אחרי תחילת המלחמה ישראל תוכל להרעיב 300 אלף עזתים בצפון רצועת עזה, ואז גם לגרש אותם דרומה, חי בסרט. למעשה, "תוכנית האלופים" הייתה מועדת לכישלון מלכתחילה, גם כי היא לא עסקה בכלל בסוגיית השלטון האזרחי וגם כי היא נבנתה כולה על ההנחה שהאוכלוסייה בצפון הרצועה תתפנה אל מול כיתור ומצור.

כפי שציינתי שוב ושוב ושוב ביחס לשלל התוכניות ההזויות להחלפת השלטון האזרחי ברצועה שקידם שר הביטחון גלנט בשנה האחרונה, רק ממשל צבאי זמני יכול להביא למיטוט שלטון חמאס. גם "תוכנית האלופים" ניסתה לדלג על כינון ממשל צבאי זמני, ולכן הכישלון שלה היה צפוי מראש. בניגוד לציפיות של האלופים, האוכלוסייה האזרחית לא ברחה מצפון הרצועה, וכפועל יוצא, התוכנית כבר התחילה לקרוס לתוך עצמה. יתרה מכך, התפיסה שישראל תוכל להרעיב מאות אלפי עזתים בלי שהעולם בכלל וארה"ב בפרט יתערבו בכך, היא מנותקת לגמרי מהמציאות.

והנה, באופן צפוי לחלוטין, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין הודיעו בפומבי כי אם הסיוע ההומניטרי לא ייכנס לרצועת עזה במלואו בתוך 30 יום, ארה"ב תפעיל אמברגו נשק על ישראל. ישראל נכנעה מיד לאולטימטום האמריקאי, וכבר ביום שני העבירה לצפון הרצועה 30 משאיות שמכילות קמח ומזון, לראשונה מזה שבועיים. ועכשיו, אחרי ששוב נוכחנו שלא ניתן להתעלם מסוגיית השלטון האזרחי ברצועה, ושכל פתרון שבו ישראל אינה שולטת בחלוקת המים והלחם נידון לכישלון.

פעילות אוגדה 162 בצפון רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

אפשר להשתמש בצפון הרצועה כפיילוט לממשל צבאי זמני. יש להקים לאלתר מרכזים לחלוקת מים ולחם על ידי צה"ל, וכך ישראל תשלוט באופן בלעדי בחלוקת הסיוע ההומניטרי. פעולה זו תחליש את השליטה של חמאס על האוכלוסייה האזרחית, תמנע ממנו להרוויח כסף ממכירת הסיוע ההומניטרי לעזתים, ותאפשר לישראל ליצור שיתוף פעולה עם תושבי צפון הרצועה שיקבלו את הסיוע ההומניטרי.

כבר נמאס לי לחזור שוב ושוב על מה שכתבתי ואמרתי אינספור פעמים: כדי למוטט את השלטון האזרחי של חמאס ולחסל את יכולתו הצבאית ישראל חייבת לכבוש את רצועת עזה כולה ולהשליט בה ממשל צבאי זמני. ולכיבוש ולממשל הצבאי הזמני אין תחליפים  כמו אלו שגלנט ניסה לקדם ונכשל, ואין קיצורי דרך כמו ש-"תוכנית האלופים" מנסה להשיג – ותיכשל גם כן.