במהלך יום שבת, זמן קצר יחסית אחרי שאחד מהכטב"מים ששוגרו מלבנון פגע במעונו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו שבקיסריה, גורם בלשכת רה"מ כבר תדרך את רשת סקיי ניוז בערבית. המסר היה: "איראן ניסתה להתנקש בנתניהו".

עם צאת השבת המסר אף הורחב וחודד. גורם ישראלי בכיר אמר כי "איראן היא זאת שעומדת מאחורי הניסיון הברור לחסל את ראש הממשלה - וזה משנה את המשוואה. יהיה לזה מחיר ואיראן היא זאת שתשלם אותו".

המסר החד והמאיים ובעיקר הדגש על שינוי המשוואה מערבב מחדש את הקלפים בסוגיה שעד הבוקר נראתה כמוסכמת ומתואמת. סוגיית התגובה הישראלית המתוכננת למתקפת הטילים האיראנית מלפני כשבועיים וחצי.

נראה כי לממשל האמריקאי (ולא רק למשטר האיראני) נוצרו הבוקר סיבות לחשוש ולדאוג.

משטרה מחוץ למעון נתניהו בקיסריה - לאחר פגיעת הכטב''ם באזור (צילום: אבשלום ששוני)
משטרה מחוץ למעון נתניהו בקיסריה - לאחר פגיעת הכטב''ם באזור (צילום: אבשלום ששוני)

סביר להניח כי בוושינגטון מכירים את האימרה המפורסמת של מי שהכיר לא רע את בנימין נתניהו וידע על מה הוא מדבר - ראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר ז"ל, שניסח את זה קצר וחד משמעית: "אצל נתניהו אין שום דבר שהוא מעל לאינטרס האישי שלו, כולל ישראל".

עד כה מה שהיה על הפרק ונידון היה פורמט התגובה על הפגיעה בשטח מדינת ישראל הריבונית. פגיעה ישירה על ידי מדינה ריבונית אחרת. מהבוקר האיום הפך לאישי, מוחשי וממשי. השמאים טרם אמדו את נזקי הפגיעה בבית משפחת נתניהו, אך המסקנות מהאירוע כבר הוסקו והמטרה סומנה.

בנימין נתניהו על פגיעת הכטב"ם במעון רה"מ. קרדיט: לשכת רה"מ (צילום :לשכת ראש הממשלה)

לאחר האמירות של הגורמים האנונימיים, נתניהו העביר מסר גם בשמו. בהודעה שהופצה על ידי לשכת רה"מ, נתניהו ניסח את זה בבהירות מלאה: "שלוחיה של איראן שניסו היום להתנקש בחיי ובחיי רעייתי עשו טעות מרה. זה לא ירתיע אותי ואת מדינת ישראל להמשיך את מלחמת התקומה נגד אויבינו כדי להבטיח את ביטחוננו לדורות. אני אומר לאיראנים ולשותפיהם בציר הרשע: כל מי שפוגע באזרחי מדינת ישראל, ישלם על כך מחיר כבד".

עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

העימות עלה מדרגה. מבחינת נתניהו מהיום מדובר גם בקרב אישי, באיום אישי ופרסונלי - מה שמחייב לחשב את המסלול מחדש.

בממשל האמריקאי, שהשקיע מאמץ אדיר בלחץ על נתניהו למתן את תגובת ישראל לאיראן ולמנוע השלכות ביטחוניות וכלכליות שעלולות לסכן את הקמפיין של קמלה האריס, מוצאים את עצמם היום, שבוע וחצי לפני הבחירות, במצב שונה מזה שהיה עד אתמול, שאותו השיגו בכוח ובעור שיניהם. מצב שבו הקלפים נטרפו וההבנות שהושגו עם ראש הממשלה הישראלי לאו דווקא תקפות לאור הפן האישי שהתווסף לשיקול הכללי, הביטחוני והמדיני. ולא שיש להם זמן לפתוח מחדש את מסע השכנוע, הלחץ והתיאומים.

קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

נראה כי האופציות נפתחו ונשקלות מחדש, מזווית ראייה שונה ומעודכנת. ניסיון התנקשות בראש ממשלת ישראל מסוגל להוביל לשינוי בתכנית הקיימת - וגם לבניית תכנית נוספת, כאשר כל אחת מהתסריטים מסוגל להשפיע באופן משמעותי עד דרמטי בכלל גזרות, החל מהמשך המלחמה באזור - ועד לתוצאות הבחירות בארצות הברית.

ולא רק בפן האישי אלא ברמה הלאומית יש לכך הצדקה. ניסיון פגיעה בראש מדינה הוא עליית מדרגה לכל דבר ועניין, אין סיבה טובה מזו לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לתכניות הישראליות שעדיין נידונות בפורומים סגורים.