חוסר המשמעת בקרב מפקדים בצה״ל, במיוחד במערך המילואים, הביא בשנה האחרונה לכך שחיילים רוכשים מדים טקטיים, נעליים וציוד טקטי החל מאפודי קרב, קסדות, כוונות לכלי נשק, שכפ"צים ועוד. בפועל מדובר בציוד שספק אם עבר את מבחני ההתאמה של צה״ל. 

מדובר בסוג של אופנה צבאית – חיילים רבים רוצים להראות כלפי חוץ ״לוחמי על״, למרות שהם אינם נמנים עם מערך הלוחמה. חלק מהחיילים אף מוסיפים למדים סמלים ופאצ'ים שאינם מסמלי צה״ל, כמו סמל ״משיח״. לסמל יש אמירה דתית ופוליטית, שכן תנועת חב״ד שהסמל ״משיח״ הוא אחד מסמליה, מחזיקה בקו פוליטי ברור. 

 עצרת חב''ד (צילום: פלאש 90)
עצרת חב''ד (צילום: פלאש 90)

אתמול נדרש הרמטכ״ל רא"ל הרצי הלוי לפעול במקום שבו מפקדים נמנעו מלפעול. הרמטכ״ל ביקר בדרום לבנון בכפר עיתא א־שעב, שם נלחמה בעוז חטיבת גולני. במהלך ביקורו, הרמטכ״ל נתקל בחייל שהצמיד על מדיו את סמל ה״משיח״. הלוי ניגש לחייל, הסיר את הסמל מחולצתו, הכניסו לכיס חולצת החייל והסביר לו שאם זה חשוב לו – שיחזיק את הסמל בתוך הכיס, ליד הלב, ולא חיצונית על המדים. 

הרמטכ״ל צדק במהלך שביצע. אגב, זאת לא הפעם הראשונה שהרמטכ״ל מבצע את הטקס הזה בביקורים שלו ביחידות. מדובר בתופעה צבאית שחרגה כבר מזמן מהטעם הטוב. 

מדובר בכישלון חרוץ של ענף משמעת בצה״ל, בחוסר משמעת של מפקדים זוטרים ובמעמד קצונת הבניים, כמו מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים, שלא אוכפים את הנורמות הבסיסיות: איך חייל צריך להתלבש ובאיזה ציוד על חייל להצטייד.

פאץ' ״משיח״ הוא הסמל לחדלון המשמעת בצה״ל. הוא הסמן הימני שהפך יחידות בצה״ל לסוג של ״מיליציות״, בהן כל לוחם מתלבש איך שבא לו, ומצטייד באמצעי לחימה ומיגון שמציגים אותו כלוחם על. אבל חשוב להתייצב לסדר הצבאי. צה״ל החליט להנפיק ליחידות לוחמות מדים וציוד טקטי, זאת על פי מדרג המבצעיות והמשימות הייחודיות של כל יחידה ויחידה. 

פעילות כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

בצבא מבינים כי המדים הטקטיים, כמו הציוד הצבאי הטקטי, חייבים להיות מחולקים רק ליחידות ספציפיות והם חייבים להגיע ממקור אחד: אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה (אט"ל) בצה״ל. הוספת כוונת לא תקנית לנשק וללא איפוס כוונות יכולה להביא לתוצאה מסוכנת בעת ירי מבצעי, או אפילו באימונים. כך גם לגבי שכפ״צ לא תקני, שאומנם נותן תחושת בטחון למי שלובש אותו, אבל ספק אם יציל את חייו בשדה הקרב. 

האופנה הטקטית פלשה לצה״ל – היא אף גרמה להצפה של פערים כלכליים: מי יכול לרכוש ומי לא. על המפקדים לשמור על אחדות בתוך צה״ל. לשמור אותו ממלכתי מקצועי ואופנתי, עם מדי ב׳ תקניים.