בימים אלה של סוף השנה העברית ולקראת השנה החדשה נהוג לומר: "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה" - מטבע לשון שמקורו במסכת מגילה שבתלמוד. זו הייתה אחת השנים הגרועות והקשות שעברו על מדינת ישראל בעשורים האחרונים. גם בעולם זו הייתה שנה בעייתית מאוד, בגלל מנהיגים מדאיגים ומעוררי תהייה. בלטו שלושה מנהיגים שהמחישו לנו את הדאגה.

לאחר מותו של פריגוז'ין, האם קבוצת ואגנר תמשיך להתקיים? נשיא בלארוס: "פוטין לא עשה זאת"
טראמפ ייבחר לנשיא מהכלא? "גם בבית הקלפים לא חשבו על כזה תרחיש" 
בדרך לקלפיות? ההצעה המפתיעה של בכירים בליכוד לפתרון המשבר

הראשון הוא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שמנהל מזה כשנה וחצי מלחמה מיותרת ונוראה נגד אוקראינה, למרות כחצי מיליון הקורבנות משני הצדדים ולמרות הפגיעה הקשה בכלכלה, במעמדה הבינלאומי ובחברה הרוסית. פוטין לא עוצר את המלחמה, את ההרס ואת החורבן, ולא מוכן להודות בכישלונו. במקום זה הוא ממשיך להפעיל את מכונת הארס והשקר, כשברוסיה כמו ברוסיה נמשכת ונשמרת השתיקה והכניעה של עם שלם לטירוף מוחלט של אדם אחד.

לצדו ברשימה ניצב ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. מי שרואה לנגד עיניו כיצד ישראל נקרעת ומתפוררת בגלל ההפיכה המשטרית. ראש ממשלה שחש את הנזק העצום שנגרם למדינה, לביטחונה, לכלכלתה, למעמדה בעולם - ובמקום לגלות מנהיגות מוכיח שהוא טוב בלהפריד אבל לא בלמשול.

הוא לא מסוגל למשול כיוון שהוא "שבוי" בידי שותפיו ההזויים שמוליכים אותו באף, ובמקום זה, בדומה לפוטין, הוא מפעיל את מכונת הארס והשקר, ששוטפת את מוחם של מאות אלפים שעדיין מאמינים שאין בלתו. נתניהו מסכן את קיומה של מדינת ישראל בהתנהלותו הבלתי אחראית, שכאמור לא נעצרת לרגע למרות עשרות אלפי המפגינים לאורך כשמונה חודשים.

בנוסף לשניים ניתן למנות נשיא לשעבר אחד, שלא השלים עם הדחתו ומנהל בימים אלה מאבק ללא פשרות על דרכו חזרה לבית הלבן. דונלד טראמפ משלים את רשימת שלושת המוסקטרים - אישיות שנויה במחלוקת שתקופת כהונתה כנשיא ידעה עליות ובעיקר ירידות ושערוריות. עם זאת, הוא נחשב בצדק לאחד הנשיאים הידידותיים ביותר למדינת ישראל.

מנגד, טראמפ הוא הנשיא הראשון בארצות הברית שנפתחו נגדו שני הליכי הדחה, נשיא שסיים את כהונתו בהדחה מכוערת ושכעת ייאלץ לנסות ולהוכיח את חפותו בבית המשפט. הסיבה בגינה טראמפ מצטרף לרשימת המנהיגים המדאיגה היא כוונתו הנחושה להתמודד שוב על התפקיד הרם ביותר בעולם, כפי שהוא הציג זאת לאורך השנה.

מי שהורשע רק לפני כארבעה חודשים בתקיפה מינית, מי שרק לפני כחודש וחצי הוגש נגדו כתב אישום בגין ניסיונות להטות את תוצאות הבחירות ב־2020, בקשירת קשר להונאת ממשלת ארצות הברית, בהדחת עדים ובקשירת קשר נגד זכויות אזרח, מעוניין לשוב לבית הלבן. דומה ששפל נמוך כזה טרם ראינו כאן בעשורים האחרונים.

יש גם מאפיין שמאחד את שלושת המוסקטרים הללו שהתנהלותם הדאיגה ועוררה שאט נפש לאורך השנה החולפת: שלושתם הציבו את עצמם, את עניינם ואת רצונם לפני המדינות שבראשן הם ניצבו. אופורטוניסטים מובהקים ובזויים מהזן הנמוך ביותר.