המלחמה אומנם טרם נגמרה, אבל כלל הכוחות במערכת הפוליטית חזרו לעבוד. תדרוכים לכל עבר, סקרים וספקולציות. המרכז־שמאל כתמיד חוזר לאסטרטגיית הבסיס שלו: לדרוש את ראשו של נתניהו. אבל דווקא במערכת הבחירות הקרובה על המרכז-שמאל לעשות הכל כדי להבטיח שירוץ, זאת תהיה הזדמנות נדירה וחד־פעמית לנצח. המוטו של המחנה לקראת הבחירות הקרובות צריך להיות: “רק ביבי”.

"אנחנו שותפים להיסטוריה" | טור מיוחד לזכר אל״ם יצחק בן בשט

בסקר שערכנו לאחרונה במשרד wbn (באמצעות איי פאנל), עולה כי במידה שנתניהו ירוץ בבחירות הקרובות, ובמקביל תרוץ מפלגה של יוסי כהן, נפתלי בנט וגדעון סער, הליכוד תתרסק ל־17 מנדטים, המחנה הממלכתי תהיה המפלגה הגדולה ביותר עם 28 מנדטים ואילו מפלגת בנט־כהן־סער תקבל 22 מנדטים.

במידה שכהן יחליט לרוץ בראשות הליכוד התוצאה מתהפכת - והליכוד תחזור להיות המפלגה הגדולה ביותר בישראל עם 29 מנדטים אל מול 24 של בני גנץ. יותר מזה, בדקנו אופציה של מפלגת הליכוד בראשות מועמד שאיננו נתניהו (בלי לפרט מי הוא יהיה) ואפילו מועמד כזה מגיע לשוויון עם המחנה הממלכתי.

מתוצאותיו של הסקר עולה תמונה ברורה: נתניהו הוא למעשה תעודת הביטוח של המרכז־שמאל מפני התפוצצות של הימין בבחירות הקרובות. יש מאגר בלתי נדלה של מצביעי מרכז-ימין וימין המבקשים להחליף את ההנהגה בעקבות התנהלותה של ממשלת הימין המלא. במידה שנתניהו יפרוש, הדרך לקואליציה רחבה בראשות מועמד ימין עולה פלאים, שהרי הליכוד תצמח, מפלגת ימין חדשה תוכל להתחזק וחילוקי הדעות הפרסונליים ייעלמו.

בנימין נתניהו, בני גנץ, יואב גלנט במסיבת עיתונאים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בנימין נתניהו, בני גנץ, יואב גלנט במסיבת עיתונאים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

אם נתניהו יחליט בסופו של דבר לרוץ, למפלגת הימין יהיה קשה הרבה יותר לצמוח כי הציבור עשוי לחוש שבסוף היא תעניק חבל הצלה לנתניהו. כך נתניהו הוא למעשה נזק כפול למחנה - גם מקטין את הליכוד וגם את מפלגת הימין החדשה שעשויה להצטרף למרוץ.

הנכס הגדול של המרכז־שמאל (גנץ ולפיד) בבחירות הקרובות הוא נתניהו. ריצה שלו בבחירות הקרובות היא ההזדמנות המשמעותית של המרכז־שמאל לחזור להנהגת המדינה. אם נתניהו יפנה את מקומו זה תרחיש הרבה יותר בעייתי ומורכב - גם מבחינה מספרית גרידא אבל גם מבחינת ניהול קמפיין, שידרוש ניווט הרבה יותר עדין ולא יהיה מבוסס על כשלי הממשלה הקודמת בלבד.

על כן המרכז־שמאל צריך לקבל החלטה אסטרטגית לקראת הבחירות הקרובות - המטרה היא להבטיח שנתניהו לא יפרוש וירוץ עד הסוף בניסיון לקבל את אמון העם. יש להפיח בסביבתו את התחושה שקאמבק הוא דבר אפשרי, לחפש סקרים שמחמיאים לראש הממשלה ולהדהד אותם - הכל צריך להיות כשר במלחמה להשארת נתניהו - כי במידה מסוימת זאת הדרך היחידה של המרכז-שמאל לנצח בבחירות הקרובות. 

הכותב הוא יועץ התקשורת ממשרד wbn