ראש הממשלה נתניהו החליט אמש לקדם את חוק הגיוס אותו הסכים לקדם בני גנץ בכנסת הקודמת, לפיו גיל הפטור ירד, תהיה אפשרות לחרדים להשתלב בעבודות, ויהיו מכסות לגיוס חרדים לצבא ולשירות לאומי.

ממשלת ישראל, הגיע הזמן להניח את המפתחות וללכת הביתה | אפרים גנור
האם ישתנו כללי המשחק? שינוי המשטר באיראן עשוי להביא למה שנראה חלום

הדרך להעברת החוק ארוכה. הוא כעת מונח על שולחן הממשלה, ועצם קיומו מסכן את המשך קיומה של ממשלת האחדות. גם במידה והחוק יעבור בממשלה, הדרך עד שייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל ארוכה מאוד.

השאלה הראשונה היא האם הפוליטיקאים החרדים יתמכו בחוק, ובמידה ולא – האם לקואליציה בכלל יהיה את הרוב הדרוש בכדי להעביר את החוק. כעת נראה כי אצבעות האופוזיציה, כחול לבן והחרדים יורמו נגד החוק.

הח''כים החרדים בדיון על פסיקת בג''ץ לגבי חוק הגיוס (צילום: מרק ישראל סלם)
הח''כים החרדים בדיון על פסיקת בג''ץ לגבי חוק הגיוס (צילום: מרק ישראל סלם)

היום, היועצת המשפטית לממשלה קברה את עתידו של חוק הגיוס שעולה בממשלה. לעמדתה, "המציאות עימה מתמודדים המדינה וצה"ל בעת הנוכחית שונה בתכלית מזו שהתקיימה בעת גיבוש הצעת החוק הקודמת, שמנסים לקדם כעת, לרבות לחימה פעילה ועצימה במספר זירות בו זמנית. הסדר גיוס אינו יכול להתקבל בהתעלם מצרכי הבטחון, ממערכת הביטחון מהשלכותיו הכלכליות והשלכותיו על הציבור".

גם לו יצוייר שהחוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית, כאשר החוק ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, זה לא הסוף. במיוחד לאור עמדת היועמ"שית, ככל הנראה יוגשו עתירות לבג"ץ בטענה כי החוק פוגע בשוויון ועל כן דינו בטלות.

נשים בצד את השאלה האם נכון שלבג"ץ יהיה את הכוח לפסול חוקים, וברור כי החוק מפלה בין חרדים למי שאינם חרדים. דתיים לאומיים וחילונים חייבים להתגייס – בעוד אצל החרדים הדבר נתון לשיקול דעתם.

שופטי בג''ץ בדיון בעתירות נגד חוק הגיוס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שופטי בג''ץ בדיון בעתירות נגד חוק הגיוס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הנחת היסוד היא כי בג"ץ יפסול גם את החוק הזה, לפחות במתכונתו הנוכחית. זאת במיוחד לאור החלטתה של היועצת המשפטית לממשלה לא לתת לחקיקה לעבור בכנסת ללא התנגדותה. ניתן רק לצפות מה תהיה תגובתה לעתירות נגד החוק.

בהתחשב בהתנהלות העבר של בג"ץ, נראה כי במידה ויוגשו עתירות נגד החוק, גם אם תהיה גרירת רגליים ארוכה כרגיל – בסופו של דבר החוק ייפסל, ושוב נחזור לתחילת הסיפור: ניסיון להכשיר השתמטות המונית בחקיקה, פסילת החוק וחוזר חלילה.