ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצ'ו נורה אתמול (רביעי) ארבע פעמים לאחר ישיבת הממשלה ונפגע בבטנו ובזרועו. הסופר הסלובקי, יוראי צינטולה, שביצע את ניסיון ההתנקשות כתב בטרם ירה לעבר ראש הממשלה כי הוא "מתנגד להפעלה שרירותית של אלימות על ידי ראש ממשלת סלובקיה", ולכן, מחוסר ברירה, הוא "לקח את החוק בידיים וסגר עמו חשבון". עד כה, שום ארגון פוליטי לא לקח על עצמו אחראיות על הנעשה.

ראש ממשלת סלובקיה נורה בבטנו | צפו בתיעוד

צינטולה אמנם היה מזוהה עם הארגון הפרוגרסיבי "ברנצי" (שלו קשרים עם ארגון האופנוענים הקיצוני הרוסי "זאבים ליליים"), אך בארגון התנערו מניסיון ההתנקשות. להבדיל ממדינות אחרות באזור, דוגמת סרביה, סלובקיה הצעירה קיבלה את ריבונותה בשנת 1993 בדרכי שלום, והיא לא ידעה, עד כה, אלימות פוליטית.

לרוברט פיצו, יליד 1964, ישנם יריבים רבים. האוקראינים נוטרים לו בגלל שבאופן גלוי הוא לקח את הצד הרוסי במלחמה - לצד ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. שניהם דגלו בסיסמה "אף קליע לאוקראינים", כשהם מצדיקים את הקריאה על ידי "דאגה" לחייהם של האוקראינים שנהרגים בחזית במקום להיכנע לידי הרוסים. 

פיצו, יחד עם אורבן, הפיצו את הסיסמה הבנאלית של קרמלין שאם המערב יספק נשק לאוקראינה - הוא עלול לעצבן את נשיאה של רוסיה ולדימיר פוטין, שיורה על שימוש בנשק לא קונבנציונלי. לטענת מרגריטה סימוניאן, מנהלת ערוץ הפרופוגנדה הרוסי RT, ותועמלנית החצר של הקרמלין, אחורי ניסיון ההתנקשות עומדות כנופיות "ניאו-נאציות" אוקראיניות, שרצו לנקום בפיצו על עמדתו הפרו-רוסית במלחמה, וממשלתו אף חסמה בהתמדה את הסיוע המיועד לאוקראינה בסך 40.3 מיליון אירו. 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו (צילום: רויטרס)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו (צילום: רויטרס)

פיצו גם הודיע פעמים רבות כי הוא יפעל לעכב את כניסתה של אוקראינה לנאט"ו - דבר שהרתיח רבים בקייב. למרות הכעסים הפוליטיים, נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, הודיע כי הוא מזועזע מהאירוע.

על פניו, לאוקראינה יש מה להרוויח מהחלפת ראש הממשלה בסלובקיה, אך מבלי הוכחות בשטח - יהיה קשה מאוד להטיל את האשמה על השלטון בקייב. באופן אבסורדי, למרות הידידות הקרובה בין פיצו לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, האחרון דווקא עשוי לגזור את הרווח הכי גדול מהאירוע

את מדיניות החוץ הרוסית באירופה ניתן לסכם במשפט אחד: מציאת נקודות תורפה במדינות אירופאיות, ופעולה נקודתית ממוקדת באמצעות מפעל שלם של לחימה היברידית. רוסיה מחזקת את הימין הקיצוני ואת השמאל הקיצוני במדינות אירופאיות רבות, ומרחיבה את השסעים התרבותיים, הפוליטיים, והכלכליים, על מנת ליצור באירופה תמונה של חוסר אחדות. 

כל עוד באירופה אין אווירה של אחדות כנגד התוקפן - הקרמלין יוצא מרווח. זו הסיבה מדוע לרוסיה יש עניין בפילוג ובשיסוע של הפוליטיקה האירופית לקראת הבחירות המתקרבות לפרלמנט האירופי. ניסיון ההתנקשות ברוברט פיצו מוביל להתחזקות של הכוחות הקיצוניים באירופה, מימין ומשמאל, והדבר יבוא לידי ביטוי בחוסר היכולת של אירופה לעמוד מאוחד כנגד רוסיה התוקפנית. אולי רוסיה לא ציידה את  יוראי צינטולה באקדח, אך היא תנצל את הסיטואציה שנוצרה עד תום.

ד"ר יבגני קלאובר, בית הספר למדע המדינה אוניברסיטת תל אביב