המלחמה המתמשכת בין ישראל לחמאס, הכניסה לרפיח והחשש מהתפשטות העימות עם חיזבאללה מטרידים מאוד את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הסקרים המנבאים לו תבוסה בבחירות מול דונלד טראמפ קורעים אותו בין ההבנה שצריך להמשיך לתמוך בישראל עד השגת יעדי המלחמה, לבין החשש שהמשך התמיכה הבלתי מסויגת עלול לעלות לו בהפסד בבחירות.

לנתניהו אין עניין בניצחון, אלא באסון שיאפשר לו לבנות דיקטטורה | דעה
מה עשית, ג'ו: איך לא לקחת בחשבון את הנזק שייגרם מהחלטתך? | דעה

החלטת הנשיא להקפיא את ההעברה של חלק מהחימוש מאכזבת ומנוגדת לאמירות קודמות שלו. ביידן טען עד לאחרונה שהאפשרות היחידה להפסקת המלחמה היא החזרת כל החטופים וחיסול חמאס. שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין הודה לאחרונה כי "עיכבנו את אספקת הפצצות. אנו בוחנים מחדש משלוחי נשק שהיו מיועדים לצאת לישראל, אך לא קיבלנו החלטות סופיות". אוסטין, אגב, התפתל בשימוע שנערך והתקשה לענות על השאלות הצולבות של הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, שהביע את כעסו על עיכוב הנשק לישראל.

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ הרב משה רוט, טען שארה"ב מעולם לא אפשרה לישראל בשום מלחמה או מבצע צבאי "ניצחון מוחלט". עוד אמר רוט כי ארה"ב רוצה לשמור על "איזון" מול הפלסטינים ומדינות ערב בכך שהיא שולטת על "ברז" הסיוע הצבאי לישראל. חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ דני דנון הוסיף את שלו בראיון לתוכנית "הנבחרים" ברדיוס 100FM, כאשר שלח איום מרומז לארה"ב שלפיו אם היא תעצור את אספקת החימושים המדויקים - ישתמש צה"ל בחימושים לא מדויקים.

ישראל טעתה טעות קרדינלית בכך שלא ניצלה את תמיכת דעת הקהל בעולם ב־7 באוקטובר, ולא נכנסה לרפיח. לא מצרים ולא ארה"ב היו עוצרות אז את תפיסת ציר פילדלפי ומעבר רפיח בצדו העזתי. עכשיו יהיה קשה לפנות למעלה ממיליון תושבים שנמלטו מצפון הרצועה, ולפעול בניגוד לדרישת ארה"ב שלא להרחיב את המערכה ברפיח. ועדיין, הפלסטינים וחמאס – שהפכו במהלך השנים את הבכיינות לאומנות – לא מצליחים בשלב זה לעצור את המשך ההתקדמות הצבאית ברפיח.

רעיון הזוי, דרישות הזויות

ה"וושינגטון פוסט" מגלה שבניסיון לעצור את ישראל, מציעה ארה"ב מידע מודיעיני על מקומות המסתור של יחיא סנוואר ובכירי חמאס. אם הידיעה נכונה, הרי שמדובר בלא פחות מניסיון סחיטה מצד בת הברית החשובה ביותר שלנו.

סנוואר ושאריות הגדודים המוחלשים של חמאס, שנטמעו בקרב האזרחים העזתים ברפיח, מגלים סבלנות וממתינים שארה"ב תוציא עבורם את הערמונים מהאש. הם לא באמת רוצים בהסכם, ומסמך הדרישות שהגישו מוכיח זאת בצורה חד־משמעית.

יש להבין שהבעיה העיקרית טמונה בדרישה של סנוואר להתחייבות אמריקאית שהמלחמה תסתיים אחרי הפעימה השנייה להחזרת חטופים, והתחייבות ישראלית לאפשר לחמאס שחרור רוצחים כבדים כבקשתם. ברור שהסכמה לדרישות ההזויות הללו מנטרלת את ישראל ממנופי הלחץ שלה על חמאס, תוך שהאויב מבטיח לשחרר 33 חטופים חיים ומתים. כמה חטופים וכמה גופות? חמאס לא מתחייב. לפיכך, ברור שישראל מסרבת לדרישות הללו.

הרעיון ההזוי שצובר תאוצה בארה"ב, שלפיו הרשות הפלסטינית תשלוט בעזה ביום שאחרי, מתעלם מהעובדה שהם כבר היו שם. חמאס טבח בהם, ואלו שנשארו בחיים נמלטו כעכברים לשטחי יהודה ושומרון. מה גם שכל הסקרים מוכיחים שלא רק שלחמאס יש אחיזה ברורה בעזה - אלא יש לו גם אהדה חד־משמעית בשטחי הרשות. האידיאולוגיה החמאסית היא האידיאולוגיה הפלסטינית, ולמעלה מ־80% מהם תומכים בה.

מהקלטה מרתקת של הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (במיל') אביב כוכבי, המנתח את מצבה של ישראל לפני 7 באוקטובר, עולה שלדעתו ההפגנות בעקבות הרפורמה המשפטית והקריאה לסרבנות של קציני צה"ל החלישו את ישראל, ועמדו במוקד החלטתו של סנוואר לצאת למלחמה.

לדבריו של כוכבי, ראש אמ"ן המתפטר האלוף אהרון חליוה וראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער כתבו ארבעה מכתבי אזהרה לממשלה ולראש הממשלה בנימין נתניהו, בהם התרעה על כך שסנוואר עוקב אחרי העימות הפנימי ולהבנתו של מנהיג חמאס, ישראל מוחלשת וזו הזדמנות לצאת למלחמה.

ישראל עומדת היום בפני דילמה רצינית: להרחיב את המלחמה ברפיח ללא הסכמה אמריקאית וסיכון להקפאה נוספת של העברת החימושים, או לקבל את הדרישה לעצור את המלחמה בשלב זה, מתוך הבנה שלאחר שחרור כל החטופים והגופות, חמאס כבר ייתן לנו את הסיבה וההזדמנות להמשיך את המלחמה ולסיים אותה לאחר שנחסל את ראשיו.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל
[email protected]