שמו הרשמי הינו "חוק הגיוס", אך מי שמעיין בחוק, מבין שמגמתו היא הענקת פטור היסטורי לחרדים משירות המדינה, לא רק לאלה שנמנים על- "תורתם אומנותם", אלא על כל החרדים הצעירים כולם, גם כאלה שתורתם אינה אומנותם.  מכתב "הרבנים", קובע כי גם בחורי ישיבות, שאינם לומדים תורה, אינם צריכים להתגייס לשירות צבאי או אזרחי. דעות ודיבורים אלה מעניקים "רוח גבית" עכורה ומבישה, בקרב הצעירים שטוענים ללא בושה, שהם מעדיפים למות ולא להתגייס ויעדיפו ללכת לכלא ולא לצבא, חוק אשר סותר את כל הערכים היהודיים לדבריהם. 

בימים קשים ומורכבים אלה, בהם שרויה המדינה, לא ניתן להבין את מנהיגי הציבור החרדי, המנהיגים הפוליטיים ומועצת גדולי התורה, שעומדים בראש "מחנה ההשתמטות". יוצא מהכלל הוא שר הפנים משה ארבל אשר מבין את "גודל השעה" וחשיבות תרומתם של האלפים וטוען באומץ לב, יושר והגינות, כי החרדים חייבים לעשות "חשבון נפש" ולהתגייס לצבא. המצב שלאחר ה-7 באוקטובר, הינו מצב שהציבור החרדי צריך להבין ולהפנים שאין אפשרות מוסרית, להמשיך במגמת אי הגיוס. דברי ארבל, אולי יפלו על אוזניים קשובות ושכל ישר והם נוטעים תקווה, שאחריו יקומו מנהיגים תורניים ופוליטיים נוספים וישנו את המגמה.

לא ייתכן שציבור כה גדול יחיה בשקט ושלווה, מבלי לשאת בנטל, כאשר אחרים מגנים על המדינה בנפשם ומשלמים "מחירים כבדים", לעיתים גם בחייהם. כאשר עוסקים בציבורים גדולים שאינם שותפים לנשיאה בנטל ושותפות הגורל, יש להזכיר גם את אזרחי המדינה הערבים, שרק מעטים מהם שותפים לתרומתם למדינה. ישנן דרכים רבות ומגוונות לשתפם בחוק לתרומה, בצבא ובמערכים אזרחיים רבים של שירות לאומי.

הגיע הזמן, בעיקר בימים אלה, ימי מצוקה ומשבר, שרבים ככל האפשר מאזרחי המדינה, יישאו בנטל וישפרו את יכולת העמידה וההתמודדות של כלל האומה ולא יטילו את המעמסה ההכרחית על חלקו של העם, העושה זאת בחירוף נפש, אומץ לב, תושיה והקרבה אין קץ. אשרי העם שאלה הם בניו. והיה והחוק ההזוי והבלתי מוסרי, או דומה לו עם שינויים כאלה ואחרים, יעבור, לא ניתן יהיה להשלים איתו. מאות אלפים יצאו לרחובות ויפגינו בהתאם לחוק.

המצב יכול להגיע לכדי כך שהשסע בחברה הישראלית יעמיק והקיטוב אשר קיים יגבר. כמו כן, המילואימניקים והאחרים הנושאים בנטל בשרות לאומי ואזרחי, יפסיקו גם הם לשרת ואנו צפויים לשוב לימי המחאה הקשים שאפיינו את הרחוב הישראלי, בעת הניסיון לכפות עלינו הפיכה משטרית, ואוזני אויבנו האכזריים יהיו קשובות, לעבר מצב זה והם ישבו וימתינו ל"שעת כושר" לנסות ולפגוע בנו בעת שאנו עסוקים במלחמות פנימיות ביננו לבין עצמנו.

חוק גיוס חובה ושירות לאומי לחרדים, ערבים ושאר משתמטים חייב להחקק ויפה שעה אחת קודם.