בני גנץ, התנאים שנתת לביבי להישארותך בממשלה, הם דברים בעלמא, שאין להם כל בסיס. אתה וגדי איזנקוט הפכתם לשוליות הקוסם של ביבי נתניהו בקבינט המלחמה המצומצם. בני גנץ, גדי איזנקוט וביבי נתניהו הפכתם לשלישיית תאומי סיאם, הזהים זה לזה כשלוש טיפות מים, אותה הגברת בשינוי אדרת, כל ההחלטות שקיבלתם כאיש אחד בקבינט המצומצם, הביאו את צה״ל לידי הפסד בלחימתו מול החמאס.

פצצות וטילים קטלניים יותר: "ישראל במרחק נגיעה ממתקפת מנע בלבנון"
נשיא איראן ושר החוץ היו מעורבים בתאונת מסוק באזרבייג'ן, כוחות חילוץ במקום

ביבי שרוי עמוק בתסמונת מצדה. הוא כבר אינו חושב כיצד יציל את המדינה כי הצלתה מבחינתו היא ״מותו שלו״. משום כך הוא בחר בתסמונת מצדה, היינו – אם לא יצליח להציל את עצמו אזיי תמות נפשו עם פלשתים, אלא שהפעם הפלשתים הם אזרחי ישראל (!). הכותרת של מעשיו תהא עם ישראל חירף את נפשו והקריב את חייו למען חירותו, בדיוק כפי שהכריז ועשה אליעזר בן יאיר עם כאלף היהודים שהתאבדו במצדה וביכרו את המוות מליפול בשבי הרומאים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
 
שותפיו של ביבי בדרכו הנלוזה הם חברי קבינט המלחמה המצומצם: בני גנץ, גדי איזנקוט, יואב גלנט; והרצי הלוי – שרוחו שורה עליהם גם אם אינו חבר בקבינט. כולם רוצים בהמשך הלחימה למרות תמוטת הרעיון של ״מיטוט החמאס באופן מוחלט״ מתוך הבנה שבתום הלחימה ישאירו אוהדיהם את הרביעייה לבדה משום שאיבדה את דרכה ותאבד גם את הקריירה וגם את עולמה. כבר מזמן כולנו מבינים שמיטוט החמאס לא יקרה, וכל יום נוסף במלחמה זו הוא אסון נורא למדינה ולאזרחיה.

בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

 
מה ראה פתאום בני גנץ שהתעורר והחל לפזר הצהרות כשהוא אישית פעל בניגוד לתנאים שהציג לביבי? האם הרגיש שהמנדטים בורחים ממנו? לכן הוא הפך לפוליטיקאי קטן.

אלה שש המשימות שמנה בני גנץ כתנאי להישארותו בממשלה:

  • להשיב את חטופינו הביתה.
  • למוטט את שלטון חמאס, לפרז את רצועת עזה ולהבטיח שליטה ביטחונית ישראלית.
  • להקים מנהלת אמריקנית־אירופית־ערבית־פלסטינית שתנהלאזרחית את הרצועה ותניח בסיס לחלופה עתידית שאינה לא חמאס ולא עבאס, ובו־זמנית תהא שליטה ביטחונית ישראלית.
  • להשיב את תושבי הצפון לבתיהם עד 1 בספטמבר 2024 ולשקםאת מערב הנגב.
  • לקדם נורמליזציה עם סעודיה, כחלק ממהלך כולל, שתיצור ברית עם העולם החופשי ועם העולם הערבי נגד איראן.
  • לאמץ מתווה שירות שיביא לכך שכל הישראלים ישרתו את המדינה ויתרמו למאמץ הלאומי העליון.

בבני גנץ, יש לתלות בו אשמה ישירה לאי־שחרור החטופים, בדיוק כמו בביבי בהיותו בקבינט ותמיכתו בתפיסותיו הדמיוניות של ביבי: ״מיטוט החמאס באופן מוחלט״ וכניסה לרפיח, תפיסות שדחקו לשוליים את הסיכוי לשחרר את החטופים. אנשי החמאס חוזרים בהמוניהם לכל השטחים שפינינו ברצועת עזה, ואנו עברנו לפשיטות שגורמות לנו אבדות רבות, אבל אינן מקדמות אותנו כהוא זה לא לניצחון על החמאס ולא לשחרור החטופים הנמקים במנהרות החשוכות ועוד זמן לא רב איש מהם לא יישאר בחיים.
 
תהיה מלחמת התשה של שנים עם חמאס ועם חיזבאללה, מלחמה שתמוטט את כלכלת ישראל, את החברה ואת יחסינו עם העולם, ולא נוכל להכין את הצבא למלחמה אזורית רב־זירתית כוללת, שהיא האיום הקיומי הממשי על ישראל. בני גנץ מגבה את ביבי, את גלנט ואת הרצי הלוי להיכנס לרפיח.

הכניסה אליה תגרום לאסון ותהרוס את יחסינו עם מדינות ידידות בעולם, עם מדינות ערב שעשו שלום איתנו ותשבש קשות את בניית הקואליציה בין ארה״ב, סעודיה וישראל, ולא תקדם אותנו לשום מקום. בני גנץ פועל בפועל בקבינט המלחמה המצומצם, בניגוד למה שהוא דורש מביבי כתנאי להישארותו בממשלה, משמע בני גנץ – אין פיו וליבו שווים: אחד בפה ואחד בלב.
 
בשביל למוטט את החמאס צריך שני תנאים הכרחיים: הראשון – שצה״ל,לאחר שכבש שטח, יישאר בו לאורך זמן ולא יאפשר לחמאס לחזור שוב לאותו שטח כפי שזה קורה היום בשל הוצאת צה״ל את כוחותיו. רק אם התקיים התנאי הראשון אפשר ליישם את התנאי השני, והוא – הקמת רשות אזרחית של גורמים חיצוניים במקום השלטון האזרחי של החמאס.

חמאס (צילום:  REUTERS/Suhaib Salem)
חמאס (צילום: REUTERS/Suhaib Salem)

צריך להבין שאין שום גורם חיצוני שיהיה מוכן להיכנס לרצועת עזה ולהחליף את שלטון החמאס אם אין כוחות צבא בשטח לאורך זמן שימנעו את חמאס מלחזור לשטח. בהיעדר כוחות צבא באופן קבוע בשטחים שכבש צה״ל, כפי שזה קורה היום, החמאס חוזר בהמוניו לאותם מקומות שכבשנו, ובעתיד – ירצח כל גורם זר שינסה להחליף את שלטונו. גם כוח פלסטיני שיחליף את שלטון החמאס לא יוכל לעמוד מול אותם עשרות אלפי מרצחי חמאס שלא יהססו לרגע לשחוט את כולם.
 
בני גנץ בתנאיו לביבי – אינו אומר את האמת הפשוטה הזאת לציבור: הוא לא מספר שהצבא חלש וקטן, ואין לו יתירות כוחות בגלל קיצוץ של שש אוגדות מסד״כ היבשה של צה״ל בעשרים השנים האחרונות. בני גנץ וגדי איזנקוט, בהיותם רמטכ״לים, חלקם מכריע בקיצוץ ובריסוק של צבא היבשה. בשנות כהונתם כרמטכ״לים קוצצו 600 טנקים, וזה בהמשך לקיצוץ קודם של אלף טנקים שקיצץ בוגי יעלון בהיותו רמטכ״ל.

כן קוצצו מחצית מאגדי הארטילריה, החטיבות המרחביות, גדודי ההנדסה ואלפי אנשי קבע קצינים ונגדים במערכי הלוגיסטיקה והאחזקה. ולא עוד אלא שקוצר שירות הבנים, ורוב קציני צבא הקבע ונגדיו הטובים ברחו מהצבא. מדוע הידרדרה קשה איכות הנגדים והקצינים בקבע? – מחמת הכנסת מודל הקבע הצעיר ביוזמת גדי איזנקוט, יוזמה שהרסה כל חלקה טובה. מתוך כל 11 קצינים צעירים בגיל 22 החותמים לשירות הקבע מגיע לסוף המסלול רק קצין אחד בגיל 42 היוצא לפרישה מהצבא.

השמדת מנהרת חמאס ברפיח (צילום :רשתות ערביות)

זו גם הסיבה שהצבא הוציא את כוחותיו לאחר שכבש 80% מרצועת עזה, והוא שילם על כך מחירים כבדים מנשוא: מאות הרוגים ואלפי פצועים ורבים מהם פצועים קשה שאיבדו את עולמם. לכוחות הנלחמים חודשים רבים ברצועת עזה אין יחידות אחרות שיכולות להחליפם, ולכן הצבא חוזר לשטחים שכבש ופושט עליהם שוב ושוב, פעולות שאין בהן כדי למוטט את חמאס.
 
באשר לתנאי בני גנץ להחזיר את העקורים לביתם בצפון ובדרום עד אחד בספטמבר 2024, זו אמירה שחוקה וריקה מתוכן. איך בדיוק מתכוון בני גנץ להתמודד עם החיזבאללה, ארגון שחזק מחמס במאות מונים אף על פי שהפסיד מול החמאס במלחמה – לאלוהים פתרונים.