כמו בתסריט שסופו ידוע מראש, נראה כי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, תיזמן את ההדחה המבזה הזו. בן גביר חיפש את הטיימינג הנכון, או את האירוע שיאפשר אפילו רק למראית עין, לבעוט החוצה את מפכ"ל המשטרה רב ניצב (רנ"צ) יעקב שבתאי.

טנקים של צה"ל נכנסו למרכז רפיח; כמיליון עזתים נמלטו מהעיר   
באונ' העברית בירושלים: דגלי אש"ף וקריאות "ברוח, בדם, נפדה את אלאקצא"  

הטחת אדם מבוגר בהר מירון (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

אפשר לומר "באשר יגורתי בא לי" ולהניח ששבתאי העריך בסתר ליבו שהשר המכהן לא יבחל באמצעים ויחפש את ראשו, אם לא יצדד בדרכו. אמירות שנאמרו על ידי המפכ"ל במסגרת ישיבות ביחס למאבקיו מול השר בעניין מינוי בכירים במשטרה, דלפו אל שולחנו של השר, ככל הנראה מידי אוייבים מבית, או לחילופין - כאלה שמוגדרים בלשון העם כ"מלחכי פינכה" המנסים לתפוס מנדט אצל השר הממונה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יעקב שבתאי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
יעקב שבתאי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

שבתאי, יכול להסתכל על הקדנציה שלו כמפכ"ל ולחלק אותה לשלושה חלקים. בחלק הראשון ההישגים שצבר, ובראשן תגובת המשטרה למתקפה חסרת התקדים בשביעי באוקטובר, התמודדות עם אירועי פח"ע וקידום המערך הארגוני. בחלק השני, הכשלונות או "הפאשלות" בדרך ובמרכזן הטיפול הלקוי (או היעדר הטיפול) בפשיעה במגזר הערבי. הרי בסופו של יום, הגם שנתפסים אלפי נשקים, עדיין מבחן האמת של המפכ"ל הוא מבחן התוצאה, וכאן בשנתיים האחרונות המשטרה נוחלת כשלון חרוץ, ולא רק היא, חשוב להדגיש ולציין. 

ההיבט השלישי הוא המסירות וההקרבה המרשימות שהפגין המפכ"ל (עד לחודשיים האחרונים) בניסיון להיצמד להנחיות של בן גביר, שזכו לתהודה בהדחתו הטלפונית והמבזה של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד. אגב, יש במשטרה קולות שאומרים כי האירוע של בן גביר והמפכ"ל ביום שני האחרון, הוא למעשה רק תוצאה של אירוע אשד לפני כשנה ושלושה חודשים. אם היה המפכ"ל נעמד אז על רגליו האחוריות ודוחה את בקשתו של השר, אולי עתידו היה מוטל בספק, אבל הוא היה זוכה לתהילה ועוזב את המשטרה בכבוד - איכויות שהוא לא יכול לזקוף כעת לזכותו, לפחות לא במלוא משמעותן. רנ"צ שבתאי יסחוב איתו בפרישתו, בין אם תתרחש עכשיו או במועדה בסוף החודש, כתם ביזוי והשפלה עצום. 

עמי אשד (צילום: אבשלום ששוני)
עמי אשד (צילום: אבשלום ששוני)

שבתאי הוא קצין מוערך, המוגדר בפי מקורביו "שור אמיתי, שלא מתרגש מההתנהלות של השר והניסיון להשפילו. הוא ספג קליעים בגוף ולא נכנע. אז אם כל הכבוד, בן גביר לא ירתיע אותו". ועדיין , השור הזה מעד באמצע הדרך כשנכנע ללחצים של השר וכדי להאריך את כהונתו בחצי שנה, הסכים לוותר על עקרונותיו ועקרונות הארגון. 

"קובי הוא קצין מוערך ועתיר זכויות אבל, וכאן האבל הגדול, הוא שיחק לידיים של השר וזה לא לזכותו. הוא נתן לשר לנהל את המשטרה עד שמבחינתו הגיעו מים עד נפש. זה היה כבר מאוחר מדי והשר חיפש כנראה את הרגע הנכון לשלוח אותו החוצה בפומבי ובבושת פנים. עכשיו המפכ"ל נתמך ביועצת המשפטית לממשלה ובתקווה שהממשלה לא תצדד בעמדת השר לביטחון לאומי, שברגע אחד מנסה להכפיש ולמחוק את כל הישגיו במשטרה. לבד מכתם מירון קובי לוקח איתו את כתם בן גביר", כך אומרים המקורבים.