הצעד הראשון במסע להפלת ממשלת נתניהו מתחיל היום, בפגישה שיזם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שאליה יגיעו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר הימין הממלכתי גדעון סער. זו פגישה שמגמתה הראשונית היא הקמת חמ"ל משותף של מפלגות האופוזיציה, שמטרתו הברורה היא הפלת ממשלת נתניהו והקדמת הבחירות - חמ"ל שעל פי דברי שותפיו אמור לעצור את ההתנהלות הכושלת של ממשלת נתניהו, שמובילה את המדינה לאסון.

ליברמן בביקורת חריפה: "אף אחד בקבינט לא מדבר אחד עם השני" | האזינו

מתברר כי החמ"ל המתגבש ביוזמת ליברמן הוא השלב הראשון לקראת "המפץ הגדול" שאמור להביא לעולם מפלגת ימין ממלכתית ליברלית חדשה, שאמורה לכלול בשלב ראשון את אביגדור ליברמן עם ישראל ביתנו, את גדעון סער עם הימין הממלכתי ואת נפתלי בנט. מפלגה שאמורה להיות מענה ובית למאות אלפי מצביעי ליכוד וימין שמאוכזבים מממשלת נתניהו, ומתקשים להשלים ולתמוך בממשלה הזויה וכושלת שבה בן גביר וסמוטריץ' מכתיבים את סדר היום - שלא לדבר על ההתנהלות של ראש הממשלה נתניהו ושרי הליכוד.

מגמתם הראשונה של מגבשי מפלגת הימין החדשה היא להחזיר לה את ההדר הז'בוטינסקאי ואת הנאמנות למדינה ולמגילת העצמאות, שאפיינו את הליכוד בימי מנחם בגין ויצחק שמיר. בכינוס של החמ"ל היום, ליברמן יקרא לבני גנץ ולגדי איזנקוט לפרוש מממשלת נתניהו בהקדם ולהצטרף לחמ"ל - ובכך לזרז את הפלת הממשלה הכושלת הזו.

אין ספק שהולדתה של מפלגת ימין ליברלית חדשה בהרכב שהוצג כאן, ובצירוף פנים חדשות ואטרקטיביות, תיצור מפץ פוליטי משמעותי מאוד שישנה באופן ברור את המפה הפוליטית בישראל, כשכמובן "הקורבן" העיקרי והמשמעותי מהמפץ הזה יהיה הליכוד בראשות בנימין נתניהו שיתנפץ לרסיסים.

המפץ גם ישים סוף לתופעת "הביביזם", שכל כך כיערה את הליכוד ובכלל את הימין בישראל. גם המפלגות החרדיות יסבלו מאוד מהמפץ הזה. הוא אומנם לא יפגע בהן אלקטורלית באופן משמעותי, אבל יפגע מאוד במעמדן הפוליטי כפי שהוא היום "בתור הזהב" שלהן בשותפות הארוכה והמסורתית שלהן בממשלות נתניהו, שבהן הן זוכות לעדנה בתקציבים, בחוקים, במענקים ובאי־גיוסם לצה"ל.

גדעון סער, אביגדור ליברמן, יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם,רמי זרנגר)
גדעון סער, אביגדור ליברמן, יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם,רמי זרנגר)

מרבית הסקרים בחצי השנה האחרונה מצביעים על עלייה מתמשכת בכוחה ובמעמדה של ישראל ביתנו כמפלגת ימין, כשהדבקות בעקרונות ובראייה הנכונה והעניינית של המציאות. זאת, לצד האמינות המופגנת של היו"ר שלה ליברמן, מסבירים את הסיבות לשינוי המשמעותי במעמדה של ישראל ביתנו כמי שעשויה להוביל, בראשות ליברמן, את המהפך הזה בימין ולהתייצב בראש מפלגת הימין החדשה שתקום.

אין זה סוד שהימין בישראל התחזק בשנים האחרונות באופן משמעותי, כשלמעשה רוב העם מצוי בצד הימני של המפה הפוליטית, בפרט אחרי 7 באוקטובר. הבעיה היא שבראש גוש הימין ניצב ראש ממשלה שאיבד באופן ברור ומשמעותי את אמון מרבית תומכי הימין ואת מעמדו, כשהימין מתחזק, אך הליכוד מאבד מנדטים באופן משמעותי בכל הסקרים, זה אומר הכל על הממשלה, על העומד בראשה ועל "הביביזם".

פרט שחשוב וראוי לומר כאן הוא שמפלגת ימין חדשה תאפשר אחרי הבחירות הבאות הקמת ממשלה ללא החרדים, כשלליברמן, גנץ ולפיד לא תהיה בעיה לשלב ידיים כדי להקים בעת הקשה הזו ממשלה פרגמטית, יעילה. ממשלה שתיתן מענה למצוקות הרבות שבהן נתונה היום מדינת ישראל, ממשלה שבה יהיה שוויון בנטל ושמירה על הקשר החשוב עם הידידה הגדולה והחשובה ארה"ב, לצד טיפול שורש בכל תחלואי וכשלי ממשלת נתניהו שכל יום מוכיחה לנו מחדש מדוע היא חייבת לעבור בהקדם מהעולם. לכן, עיניים רבות יופנו היום למפגש הפסגה הזה להקמת החמ"ל, שמעורר בצדק תקוות רבות לעידן חדש ולממשלה אחרת.