״זעם האל״ - זה שם הקוד שנתן המוסד לסדרת החיסולים שביצע ברחבי העולם. כנגד כל מי שתכנן, פעל ועסק בהוצאת הפיגוע הרצחני באולימפיאדת מינכן  1972, בה נרצחו 11 ספורטאים ישראלים.

אחרי הסרטון של סשה טרופנוב: סגן שר החוץ הרוסי מקדם את מאמצי שחרור החטופים
ימאיס על כולם את חייהם: הצנזורה שומרת על נתניהו מפני בן גביר? | בן כספית

שעות אחרי הפיגוע פעלה ישראל כנקמה בלבנון ובסוריה, והרגה 200 מחבלים בהפצצות על מחנות של הפת״ח וארגון ״ספטמבר השחור״. אולם ראשת הממשלה גולדה מאיר קבעה את רף הנקמה. כל  מי שפיקד, תיכנן, ושילח - יחוסל על ידי המוסד. המבצע נמשך כמעט עשור. הוא כלל את הפשיטה של לוחמי סיירת מטכ״ל במבצע ״אביב נעורים״ בלב ביירות, חיסול מחבלים בכירים בתוך מפקדת הפת״ח ועד חיסולים כירורגים באירופה ובמדינות ערב של מפקדי הטבח במינכן.

גולדה מאיר (צילום: פריץ כהן, לעמ)
גולדה מאיר (צילום: פריץ כהן, לעמ)


לפני חמישים ושתיים שנים ידעה ראשת הממשלה גולדה מאיר ז״ל לעשות את ההפרדה בין אינטרסים פוליטיים, בין אינטרסים אישיים לבין הצורך הממלכתי. גולדה בהחלטה לבצע את ״ זעם האל״, ידעה מתי ישראל הגיעה למיצוי היכולות של פעולה רועשת התקפית עם אמצעים צבאיים קלאסיים, ומתי צריך לעבור למוד אחר של פעולה - תקיפות כירורגיות בכל מקום על פני העולם.

תיעוד מהחיסול של שני מחבלי חיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

אגב, בתקופת הפעילות של מבצע ״ זעם האל״, ראשי אירגוני הטרור הפלסטינים הרגישו נרדפים. הם היו מבוהלים והתקשו לתפקד ולעסוק רק בטרור. הם נדרשו כל העת להגן על עצמם.

הלילה נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן שהיה מיודד עם גולדה מאיר, נכנס לנעליה המטולוגית של גולדה וקיבל עבור ישראל את ההחלטה. מיצנו את הפעולה הרועשת הצבאית הגדולה, עכשיו צריך לעבור לפעילות הכירורגית.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)


אתמול בשעה 11 לפני הצהריים הודיע דובר צה״ל כי אוגדה 98 סיימה אחרי שלושה שבועות ואחרי שנכנסו שלוש פעמים למרחב ג׳בליה, את טיהור מחנה הפליטים ג׳בליה. צה״ל השמיד במקום את התשתיות הצבאיות, השמיד כ-600 מחבלים, חילץ שבע גופות חטופים, פוצץ קילומטרים של מנהרות, כולל שתי מנהרות התקפיות.

יממה קודם לכן צה״ל דיווח כי השתלט על ציר פלדלפי על גבול מצרים. צה״ל חשף 20 מנהרות (רובן חוצות גבול) ואיתר עוד 82 פירים, שכנראה בימים הקרובים מאוד יחקרו, יסרקו אותם ובסוף אף ישמידו אותם בפיצוצים. צה״ל הרג מאות מחבלים ברפיח, פגע בעשרות קני שיגור שכוונו לישראל ותפס כמויות אדירות של נשק ותחמושת. סביר להניח שהפעולה ברפיח היא כבר לקראת סיום.

הלוחמים ליד פירי המנהרות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הלוחמים ליד פירי המנהרות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בואו לא נשלה את עצמנו. בעזה יש עוד מאות וכנראה אלפים של אנשי חמאס. האם זה ריאלי שנגיע ונהרוג עד אחרון המחבלים? התשובה היא לא. האם נשארו עוד מנהרות בעזה? התשובה היא כן. האם נצליח להגיע עד למנהרה האחרונה? התשובה היא לא. 

החמאס לעת הזאת לא פועל כארגון צבאי כפי שהתנהל ב-7 לאוקטובר. עכשיו אנשיו מנהלים מלחמת גרילה של בודדים. זה בדיוק מה שמבינים בצה״ל, חלק מחברי הקבינט, ומה שמבינים האמריקנים ובראשם הנשיא ביידן.

ישראל חייבת לעבור למהלך הבא. להגיע להסכם שחרור החטופים, להכניס גורמים שינהלו את הפעילות האזרחית בעזה. ״מי שמאכיל את הפיות של התושבים בעזה הוא השולט בעזה״, אומר גורם בטחוני ישראלי.

צה״ל חייב כעת לפעול ממוקד. על ישראל להמשיך לאסוף מודיעין כדי לחסל את ראשי החמאס בעזה, באירופה, ובמדינות ערב. סינוואר, דאף, הנייה וכל יתר ראשי החמאס הם בני מוות. ייקח הזמן אשר ייקח דינם למות שלא כדרך הטבע. אלא כנקמה גלויה של ישראל על מעשיהם הנפשעים ב-7 באוקטובר.

פעילות כוחות צה''ל בג'נין (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בג'נין (צילום: דובר צה''ל)

צה״ל יכול וצריך לעבור עכשיו לפשיטות וכניסות מוגבלות בזמן ובכוחות לתוך עזה, בדיוק כמו שהוא עושה בטול כרם, שכם וג׳נין על בסיס יומי, על פי הכוונה מודיעינית לטפל באותם מאות ואולי אלפי מחבלים שנותרו.

אפשר להכריז על הפסקת המלחמה, לקבל את החטופים, אבל באופן מושכל להמשיך ולרדוף את מחבלי החמאס. הימ״מ, היחידה המשטרתית, עושה זאת הכי טוב בעולם במשך השנים האחרונות. לא סתם היא קיבעה את הפסוק מספר תהילים על הסמל שלה: ״אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם, וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם״.