בשמונת החודשים האחרונים הצליח יאיר גולן ליצור סביבו הילה של בר כוכבא החדש. למרות גילו המתקדם הוא התייצב ב־7 באוקטובר ללא שום קריאה בשדות הקטל של עוטף עזה כלוחם בודד, ותוך גילוי עוז רוח, תושייה, נחישות וחתירה למגע הציל ישראלים רבים והפך להיות סמל לגבורה ומופת ראויים לשבח. זמן מה לאחר מכן, כשגולן פשט את מדי הקרב, הוא התייצב למערכה חדשה - כיבוש ראשות מפלגת העבודה ה”גוססת”, איחודה עם מרצ והקמת גוש מרכז־שמאל מחודש וגדול.

בין תחקיר מירי רגב וקריאת הסרבנות של יאיר גולן, המציאות הפגישה אותי עם משהו אחר

במהלך החודשים האחרונים התרוצץ גולן ברחבי ישראל כדי לשכנע את מצביעי העבודה לשוב הביתה, ואומנם התוצאות לא איחרו לבוא. בפריימריז שנערכו בשבוע שעבר נבחר גולן לראשות העבודה ברוב חסר תקדים של 95% מקולות המצביעים, ובכך הפיח רוח חדשה ב”עבודה” שזכתה בסקרים האחרונים לארבעה מנדטים וזאת לאחר שלאורך חודשים ארוכים לא הצליחה לעבור בסקרים את אחוז החסימה.

נראה שההצלחה הזו של גולן בפריימריז גרמה לו ל”סחרחורת גבהים” שהביאה אותו לפלוט בכנס של תומכים דברי הבל שלא ניתן לקבל ולהשלים איתם, גם אחרי שמנסים לתרץ ולשפץ את הדברים ואת הנסיבות. גולן אמר בין השאר: “זוכרים את מכתב המילואימניקים, את טייסת 69? האיום באי־ציות אזרחי הכניס את נתניהו ללחץ מטורף. למה אנחנו לא עושים בזה שימוש הרבה יותר נרחב, למשל עד שהממשלה לא מתחלפת אנחנו לא עושים מילואים”.

נו באמת גולן, ההיית לזרקא או לבן יהודה, השופרות הצורמים של הליכוד שהטילו ומטילים קלון על הליכוד ומצביעיו בהבל פיהם? בן־גוריון המנוח בטח מתהפך בימים אלה בקברו לאחר השמעת דברי גולן, “לא עושים מילואים עד...”. כך יכול להתבטא סגן רמטכ”ל? אוי לאוזניים השומעות. נכון, גולן כבר חטא לא אחת בפליטות פה מיותרות שבעיקר פגעו בו, וממי שמתיימר להוביל מפלגה, מחנה, אולי ממשלה, היה מצופה למעט יותר שליטה בפליטות הפה ובחשיבה.

ככה לא בונים מנהיגות - בהסתה לאי־התייצבות לשירות מילואים. נראה שזה המקום להשמיע לגולן את דברי ראש הממשלה דוד בן־גוריון בכל מה שקשור לשירות צבאי, בפרט בעת מלחמה: “במלחמת חובה, כשעם ישראל היה מותקף היו הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה, כי חובת ההגנה על העם מהתקפת חוץ הייתה חלה על כל איש ואישה ללא יוצא מהכלל”.

אם לא די בכל אלה, בשעה שהמחנה שעמו נמנה גולן מנהל מאבק עיקש וצודק לחלוקה בנטל ולחקיקת חוק לגיוס החרדים לשירות צבאי, הוא כמו בא לומר את ההפך הגמור - דהיינו יש נסיבות שבהן אדם יכול לעשות דין לעצמו ולהחליט שכיוון שהממשלה לא מתנהלת על פי רוחי ומצפוני אני לא מתכוון להתייצב לשירות צבאי. אני משוכנע שגולן מבין ויודע היטב שהמדינה וצה”ל הם מעל לכל ויכוח, מעל לכל גחמה ורצון, בפרט בעת מלחמה, אז מהיכן זה בא לו?

ההסברים שגולן סיפק, לפיהם “לא לזה התכוונתי” וכו’ אינם משכנעים ומעוררים הרבה תהיות לגבי מי שמתכוון להוביל את מפלגת העבודה, המפלגה שהקימה את המדינה ואת צה”ל ולאורך כל שנות שלטונה הציבה את צה”ל מעל כל ויכוח ומחלוקת. צבא הגנה לישראל הוא צבא העם. עליו מבוססים ביטחוננו ועתידנו בארץ הזו. הגיע הזמן שכל שר, חבר כנסת ואזרח במדינה הזו, כולל יאיר גולן, יבינו שצה”ל לא יכול להיות כלי משחק של פוליטיקאים.