המטכ"ל, באמצעות דוברו הנאמן הכתב הצבאי ניר דבורי, שוב מפיץ את הקשקוש אודות "כוחות מקומיים" שישלטו במקום החמאס, אחרי שנכשל שוב ושוב בקידום הפנטזיה ההזויה הזו.

האמת המרה: חמאס והג'יהאד לא יוכרעו במהלכים צבאיים | דני יתום
ככה לא בונים מנהיגות: ההצלחה של גולן בפריימריז גרמה לו ל”סחרחורת גבהים”

דבורי דיווח בחדשות 12 שאחרי יציאת צה"ל מג'באליה (בפעם השלישית!) יש "מאמץ עצום של מערכת הביטחון להוביל לראשונה פיילוט הומניטרי בצפון הרצועה". דבורי סיפר כי אחרי שאוגדה 98 יוצאת מג'באליה, "חמאס קיים בצפון הרצועה, אבל קיים בצורה מוחלשת כזו, שנותנת פעם ראשונה הזדמנות ואת הדבר הזה רוצים עכשיו למנף. סיוע הומניטרי שישראל דוחפת לארגונים בינלאומיים ושם זה מגיע לכוחות מקומיים שצה"ל מאבטח ושולט מבצעית במרחב".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כשקושמרו ציין, נכוחה, כי החמאס יהרגו "צ'יק צ'ק" כל "כוח מקומי" שישתף פעולה עם ישראל, שוב חזר דבורי, בלי למצמץ אפילו, על סיפורי הבדים שהמטכ"ל העביר לו, כי בג'באליה יש עכשיו "חמאס מוחלש", ו"אבטחה של צה"ל ושליטה שלו במרחב" שיאפשרו "להנביט ולהצמיח" פיילוט חלופה שלטונית לחמאס בצפון הרצועה. מדהים שדבורי הצליח לדווח על אודות התוכנית ההזויה וחסרת ההיתכנות הזו בפנים רציניות ועוד הגדיל ואמר שזה פיילוט שמערכת הביטחון מובילה "לראשונה".

כנראה שדבורי, כמו המטכ"ל, סבור שלציבור יש זיכרון קצר. הרי המטכ"ל ושר הביטחון קידמו בחודשים האחרונים שלל תוכניות הזויות מהז'אנר "המקומי", ביניהן אפשר להזכיר: הנהגה בראשות "גורמים מקומיים שאינם עוינים את ישראל"; שלטון "המנגנון האדמיניסטרטיבי הקיים ברצועת עזה"; סוחרים עזתים שיהפכו להיות "מוקדי הכוח החדשים" ושיפעלו תחת הגנתם של כוחות חמושים מקומיים (כלומר כנופיות פשע); ועוד.

חמושים משתלטים על משאיות סיוע בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
חמושים משתלטים על משאיות סיוע בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

והיות שההזיות "המקומיות" לא הספיקו למטכ"ל ושר הביטחון, הם גם קידמו הזיות "לא-מקומיות" כגון שליטה של כוח צבאי רב-לאומי שיורכב מגורמים חמושים שיגיעו משלוש מדינות ערביות. גם נתניהו לא בחל בתוכניות הזויות, והורה לבחון אפשרות לפיה יושכרו שירותי חברות פרטיות, שיחלקו סיוע הומניטרי לפלסטינים ברצועת עזה.

כל התוכניות ההזויות האלו נכשלו, האחת אחר השנייה, בלי להשיג דבר מלבד המשך השליטה האזרחית של החמאס ברצועה, והשתלטות החמאס על רוב רובו של הסיוע ההומניטרי. גלנט מתכוון לעלות להצבעה בקבינט את ההזיה החדשה שלו, "בועות הומניטריות", על פיה כוחות צה"ל יטהרו שטח בצפון הרצועה מכוחות החמאס, ימנעו מהם לחזור (איך בדיוק איך אפשר לעשות את זה בלי שצה"ל יכתר את "הבועה" כיתור קבע?), ונציגים "מקומיים" ישלטו שם במקום. גלנט והמטכ"ל לא מסוגלים ללמוד כלום מהטעויות שלהם.

למרות שהאסטרטגיה של "גורמים מקומיים" נכשלה פעם אחר פעם אחר פעם, המטכ"ל ממשיך להשתמש בדובר שלו בחדשות 12 כדי לשקר לצופים שזו הפעם הראשונה שמנסים זאת. כך או כך, מדובר באסטרטגיה חסרת כל היתכנות, שכן אם אוגדה 98 כבר לא בג'באליה, אין שום "אבטחה של צה"ל" שתמנע מהחמאס לחסל את "הכוחות המקומיים" אליהם יועבר הסיוע, או מה שיותר צפוי שיקרה, "הכוחות המקומיים" ישתפו פעולה באופן מלא עם החמאס ויעבירו לידו את כל הסיוע שיקבלו, בלי שצה"ל יעשה משהו בנושא.

לוחמי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

אתמול פרסם עיתון "הטלגרף" כי לפני מספר חודשים פנתה מערכת הביטחון הישראלית לחמולת דוגמוש (המעורבת עד לצווארה בפשיעה ובטרור) בהצעה לקבל את השליטה האזרחית. בתגובה, כוחות חמאס נכנסו למתחם של החמולה וערפו את הראשים של כמה ממנהיגיה. יום למחרת הצהירו כל החמולות הגדולות ברצועה על תמיכתם בחמאס. זו מה שתוכניות "הגורמים המקומיים" של המטכ"ל ושר הביטחון שוות, אך הם מתעקשים להישאר מנותקים מהמציאות.

האמת היא שכל התוכניות ההזויות שהמטכ"ל מקדם מזה שמונה חודשים הן חלק ממאמציו להתחמק מהתוכנית הישימה היחידה שצה"ל יכול (ומסוגל) לבצע כדי למוטט את שלטון החמאס: כיבוש מלא של הרצועה והקמת ממשל צבאי זמני בה. אבל למרות שכל התוכניות של המטכ"ל נכשלות, האחת אחר השנייה, שר הביטחון והמטכ"ל מתעקשים למכור לציבור הישראלי את הפנטזיה של "כוחות מקומיים" שיחליפו באופן פלא את שלטון החמאס בלי שצה"ל ישלוט שליטה מלאה בשטח.