בימים האחרונים ביצע נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן אחצון (אאוטינג) להצעת ממשלת ישראל לעסקה שתאפשר החזרת חטופינו ארצה. נאום נפלא של הנשיא האמריקאי שהציף שורה של נושאים לנגד עינינו. התברר כי ההצעה ישראלית - כך ביידן - שהצנזורה הצבאית אסרה פרסומה משום מה. אולי כי שם, בצנזורה, יש מי שחושב כי נפילת הממשלה בגלל פרסום הצעה שתביא להחזרת הילדים הקטנים כפיר ואריאל ביבס היא פגיעה בביטחון המדינה. שיקול מוזר ותמוה שמראה שמישהו או מישהי בצנזורה הצבאית לקה בעיוורון חושים במקרה הטוב או סתם בחנפנות לשלטון. בין הנימוק לצו איסור הפרסום לבין ביטחון המדינה אין דבר וחצי דבר. לדעתי, אם הפרסום היה מביא לנפילת הממשלה ולבחירת ממשלה חדשה הייתה חובה לפרסמה כדי לשמור על ביטחוננו.

במידה ותהיה עסקה: הפרס העצום שישראל תקבל נחשף
היבשת בהלם: זה הרמטכ"ל האירופי ששימש כסוכן סמוי של פוטין

מיד אחרי פרסום מתווה העסקה, היא כונתה, באופן מטעה במודע, בערוצי הטלוויזיה השונים “הצעת ביידן” או “ההצעה האמריקאית”, כשאין עורך או פרשן באולפן שלא ידע שזו “הצעת נתניהו” או “הצעת ממשלת ישראל”. אם הכותרות המטעות נבעו מצו הצנזורה אזי הפחדנות של הערוצים במקרה זה לא הייתה במקומה.

על אף שאני בדעה שראש הממשלה חייב למען עתיד עמנו ושרידותנו כאן לסיים לאלתר את תפקידו בשל אחריותו למחדל הנורא שהביא לטבח 7 באוקטובר, אני חייב, למען ההגינות, לשבח אותו על תוכניתו זו להשבת החטופים.

מה”אאוטינג” של ביידן מסתבר שגם ראש הממשלה הכושל ביותר בתולדות ישראל יכול ליזום הצעה שתחלץ את ישראל מהמצב הקשה שאליו נקלענו (באחריותו כמובן), להביא להחזרת חטופינו הביתה ולסיים את הקזת דם ילדינו בניסיון להשיג את הניצחון המוחלט על חמאס, שאנו כבר שמונה חודשים כפסע מהשגתו. גם זאת למדתי מדברי הנשיא האמריקאי: זהו הפסע הגדול ביותר בו נתקלתי בימיי. לדעתי יש לרשום פסיעה זו בספר השיאים של גינס כפסיעה הגדולה בהיסטוריה, שאפילו צעדיו של עוג מלך הבשן קטנים לעומתה.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

ראש הממשלה, שהמסר העיקרי שלו מאז אותו יום שמחת תורה נורא הוא “לא אחראי”, תפס יוזמה, כנראה, בימים האחרונים והפנים שגורלם של כפיר ואריאל ביבס או של ידידי משכבר הימים עודד ליפשיץ ורבים אחרים חשוב מהישרדותו הפוליטית. כולי תקווה שראש הממשלה לא יחזור לסורו וברגע האמת יחזור בו מהצעתו תוך הטחת האשמה בשמאלנים שבגללם החטופים לא חוזרים הביתה.

תיעוד של משפחת ביבס בשבי חמאס (צילום :דובר צה"ל)

מהמתווה הישראלי - זה של נתניהו ושותפיו לקבינט המלחמה - הסתבר לי שוב עד כמה נכונה האמירה ש”גם שעון מקולקל מציג שעה מדויקת פעמיים ביום” וניתן להחילה אפילו על ממשלת ישראל. התשבחות לנתניהו יהיו כל עוד ימשיך להסכים עם עצמו ולגבות את הצעותיו שלו. רק שלא יממש את ביקורתו של שרון עליו בהזדמנויות רבות שבהן נהג ללעוג לנתניהו על כל אותן פעמים שבהם טרפד בכישרון רב את הצעותיו שלו.

פנייתי, עד כמה שהיא נשמעת מוזרה, לראש הממשלה: תמוך בהצעתך שלך ונקווה שבני הבליעל מחמאס יקבלו אותה ונראה את כל החטופים במקום שבו עליהם להיות, כאן איתנו במדינת ישראל, מוקדם ככל שניתן. ביבי, לך על זה ותמוך בהצעת נתניהו.