שני ממדים לקברניטי המלחמה: הממד הראשון הוא העבר שעליו הם מתבססים גם לאחר המחדל, ואילו הממד השני הוא ההווה, שבו הם מנהלים מלחמה טקטית בלי שום אופק לעתיד והפקת לקחים. הממד השלישי שנעלם מעיניהם הוא העתיד שמבחינתם אינו קיים. השמעתם מימיכם משולש בעל שתי צלעות שאת צלעו השלישית מחפשים כל הזמן.

גם שעון מקולקל: נתניהו הפנים שגורלם של הביבסים חשוב מהישרדותו הפוליטית | דעה
ללכת עם ולהרגיש בלי: כך מתכנן חמאס להמשיך ולשלוט בעזה גם "ביום שאחרי"
 
בעולם שבו החשיבה על העתיד הוא הגורם השלטני (דומיננטי) ביותר הן בחברות מצליחות ובוודאי גם בצבאות מצליחים, חשיבה כזאת בראייתנו האסטרטגית אינה קיימת כלל: אין דיונים על הביטחון הלאומי האסטרטגי בממשלה; אין מגדירים את האיומים העכשוויים והעתידיים שאליהם צריכים להתכונן, שעל פיהם יש לבנות את גודל הצבא ולאמנו, וכן – ליצור או לרכוש את אמצעי הלחימה ולגייס את כוח האדם.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות צה"ל בציר פילדלפי (צילום :דובר צה"ל)

המל״ל (המטה לביטחון לאומי) וּועדת החוץ והביטחון אינם ממלאים את ייעודם, וכל רמטכ״ל ממציא את הגלגל מחדש לפי מידותיו; אין כל המשכיות למה שנבנה בצבא לפניו, אך יש רכבת הרים ללא כיוון וללא נהג. אם יש את נפשכם לדעת במה הצטיין בכל זאת צה"ל במשך השנים? התשובה היא אחת– יחצנות שמובילה דוברות צה״ל בגיבוי הפיקוד הבכיר.

ביחסי ציבור אלו יש לנו הצבא החזק במזרח התיכון ובין החזקים בעולם. מאות היחצנים המשרתים במערך דובר צה״ל עוסקים בחיזוק תדמית הצבא בעיני הציבור ובהסתרת האמת העירומה מעיניו. מה הפלא שגדל לנו יצור ענק ללא הגדרה, ללא מטרה, ללא הבנה בהכנת הצבא למלחמה – עיקר תפקידו של הרמטכ"ל. התדמית חשובה לצה"ל יותר מן המהות, ולא אחת השקר חשוב לו מהאמת. בימי שלום זו דרך קצרה ונוחה להשיג שקט ושאננות, בימי מלחמה זו קריסה העלולה להקריס את כל המדינה.
 
היושבים בצמרת מרוצים מעצמם, מנותקים מפקודיהם, מבטלים בהינף יד כל ביקורת, אך גם הם חוששים למתוח ביקורת על המערכת שמא יבולע להם ותיפגע הקריירה שלהם. הם זחוחי דעת, יהירים ושבעי רצון מעצמם, ומבחינתם דעות של אחרים בטלות בשישים. מה הפלא שהגענו למצב ביטחוני החמור ביותר מאי פעם, והמסכן את עצם קיומנו כאן. מאליה עולה המסקנה שרק החלפת הקברניטים תאפשר להביאנו אל חוף מבטחים.
 
לסיום, אזהרה חמורה
האם נפקיד את גורלנו בידי אבי־אבות המחדל? ביבי, גלנט והרצי הלוי המצויים במצוקתם הקשה? הם איבדו את עולמם, ואין להם מה להפסיד לאחר כישלונם הנורא בהתקפת קלגסי החמאס את יישובי עוטף עזה ב־7 באוקטובר 2023. כלום נוכל להתעלם מהמשך כישלונותיהם בהשגת מטרות המלחמה – מיטוט החמאס והחזרת החטופים לבתיהם, כישלונם מול חיזבאללה בצפון יישובים חרבים ושרפות ענק שמכלות עצי יער, שטחי מרעה, שטחי חקלאות וכל כתם של נוף?

אני חושש מאוד ששלושת "הקברניטים" המחזיקים בידיהם את גורלה של מדינת ישראל עלולים לקבל החלטה לא רציונלית ולא שפויה ולהמר על גורלה של מדינת ישראל ולצאת להתקפה על החיזבאללה.
 
השלושה אטומים אטימות מוחלטת, הם אינם מקשיבים לאיש, והם נתונים בתוך בועה. גם הפיקוד בצה״ל, בכירים וזוטרים כאחד, איבד אמון ברמטכ״ל ובדרג המדיני. אפילו בישיבת המטכ״ל הטיחו אלופי צה"ל ברמטכ״ל שיממש את אחריותו ויתפטר מהצבא. אבל הכול עובר מעל לראשו, כאילו הם אינם קיימים.

אטומים אטימות מוחלטת (צילום: מארק ישראל סלם)
אטומים אטימות מוחלטת (צילום: מארק ישראל סלם)

בביקורו לאחרונה בפיקוד הצפון, הוא הודיע שצה״ל מוכן לתקוף את חיזבאללה. עם החמאס הוא נכשל, אז מה הוא מחפש בתקיפת חיזבאללה שחזק מחמאס במאות מונים ותגרום למלחמה אזורית שלא הכין אליה את הצבא. אין לו אלא להתפטר עכשיו ולאפשר למחליפו לשקם את הצבא, ואז יהיה אפשר גם לתקוף את החיזבאללה.

תקיפת חיזבאללה עלולה להביא לידי מלחמה אזורית כוללת ותהפוך את מדינת ישראל למאכולת אש, ע״י אלפי טילים רקטות וכטב״מים שישוגרו מדי יום ביומו לעבר ישראל, שתוצאת (אפקט) הפגיעה שלה בישראל כולה – יעלה מאות מונים מתוצאי הפגיעה בצפון שאנו חוֹוים היום, אבדות קשות והרס נורא לאורכה ולרוחבה של ישראל.

גם אם תהיה הצלחה וכוחות היבשה של צה״ל ידחקו את החיזבאללה מעבר לליטני, הרי שיעבור זמן לא רב וצה״ל יצטרך לפנות את כוחותיו בחזרה לישראל, משום שאין לצה״ל יתירות כוחות שיכולים להחליף את הכוחות בשטח שנכבש ובצורה זו להישאר לאורך זמן כפי שצה״ל נשאר 18 שנה בלבנון אחרי מלחמת לבנון הראשונה, כשהיו לנו עוד שש אוגדות נוספות.

הקיצוץ של שש אוגדות בעשרים השנים האחרונות לא מאפשר החלפת כוחות ולכן הנסיגה של כוחותינו בחזרה לגבול ישראל לאחר זמן קצר היא בלתי נמנעת. זה בדיוק מה שקורה לנו מול החמאס. ברגע שצה״ל יסוג בחזרה לישראל, החיזבאללה יחזרו לאותם מקומות שהיו בהם לפני ההתקפה שלנו, והכל יחזור לקדמותו. לא רק שההתקפה שלנו בלבנון לא תועיל , היא תגרור אחריה אבדות לכוחותינו ועלולה לגרור אותנו למלחמה אזורית כוללת וזה כבר אירוע אחר לחלוטין שלצה״ל אין לו מענה.

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

קיים לחץ אדיר מראשי ישובי הצפון על ראש הממשלה שצה״ל יצא להתקפה על החיזבאללה, הבעיה שראשי ישובי הצפון הם בורים ועמי ארצות לגבי מצבו העגום של צה״ל ואי יכולותיו של צה״ל להביא את התוצאה הנדרשת.

התקפה של צה״ל את חיזבאללה במלוא העוצמה עלולה להביא הרס נורא על כל המדינה, ומנגד גלנט והרצי הלוי אינם מוכנים להודות בחולשתו ואי יכולותיו של הצבא, ומעדיפים להמר על גורלה של המדינה במקום לומר בכל ברור וחזק אנחנו צריכים שנתיים לשקם את הצבא ואז אם נדרש נוכל לתקוף את החיזבאללה, ולכן צריך לעצור את השיגעון הזה בכל מחיר, החלטה לצאת להתקפה על החיזבאללה עם אויר ויבשה תהא החלטה קטלנית לנו ותגרום לאסון לאומי. הדרך היחידה האפשרית היא קבלת העסקה של ביידן שבסבירות גבוהה תביא לרגיעה בצפון דבר שיאפשר את הזמן לשיקום הצבא. 

ביבי, גלנט והרצי הלוי הם מעין חבורה של פנטים, שלושה מוסקטרים שוחרי הרפתקאות, שאין להם כבר מה להפסיד, והם מוכנים להמר בגורלה של המדינה, זו חבורה שעלולה להחליט להתאבד עם המדינה, בבחינת תמות נפשי עם פלשתים.
לא תוכלו להגיד שלא ידעתם.