תובנות מערביות חיבקו את משטר האייתולות ב־1979, תקעו סכין בגב השאה הפרסי - “השוטר האמריקאי של המפרץ הפרסי” - והזניקו את האייתולות מישות פורעת חוק אזורית למוקד עולמי מוביל של טרור, הברחת סמים, הלבנת הון והפצת מערכות לחימה, המאיים על הביטחון הלאומי במערב.

תובנות מערביות השתלטו על מדיניות ישראל כלפי הטרור הפלסטיני, הזניקו את חמאס מארגון טרור קטן ב־2005 למדינת טרור וסללו את הדרך למחדל ה־7 באוקטובר. תובנות מערביות הכו שורש בישראל ב־1993, הביאו למשא ומתן עם ארגוני טרור - פת”ח ואש”ף - המונחים בידי חזון “שחרור פלסטין מהנהר עד הים” ועקירת הישות הציונית. הן הביאו ליבוא 100 אלף טרוריסטים מטוניס, תימן, סודן, עיראק ולבנון לירושלים, יהודה ושומרון ועזה.

"שישה תמרים ליום": הוריו של אנדריי על ההתעללות שבנם עבר בשבי חמאס
"אי פעם נבחרת למשהו?"; "תעשה גוגל!": הפדיחה של חה"כ והמהומה בשידור | צפו

מדיניות מזרח־תיכונית חייבת להיות מונחית בידי מציאות המזרח התיכון ההפכפכה, האלימה והמתסכלת, ולא בידי מציאות חלופית המבוססת על תרחישים ספקולטיביים ונוחים. מדיניות חייבת להימנע משגיאות גורליות ולא לחזור עליהן.

תובנות מערביות מתעלמות ממרכזיותה של אידיאולוגיה פנאטית ודתית בעיצוב חזון, אסטרטגיה ומדיניות של האייתולות, “האחים המוסלמים”, חמאס, חיזבאללה, החות’ים והרשות הפלסטינית. בעוד המערב דבק בהפרדת דת ומדינה ו־Money Talks, האסלאם דבק בעליונות הדת בעיצוב מדיניות, ובמיוחד שלום ומלחמה, כולל מעמד האסלאם כדת הלגיטימית היחידה, המחויבת לשעבד את “הכופר” המערבי, ובמיוחד את ארצות הברית.

מטח טילים של חיזבאללה לגליל העליון (צילום :ארז בן סימון)

תובנות מערביות מתעלמות מהפער העמוק בין משא ומתן עקר עם טרור פלסטיני המונחה על ידי חזון שמימושו מותנה בחיסול ישראל לבין משא ומתן אפקטיבי בין ישראל למדינות ערב, שמימוש חזונן הלאומי אינו מותנה בחיסול ישראל. לכן שישה הסכמי שלום עם מדינות ערב, לעומת כישלון כל משא ומתן לשלום עם ההנהגה הפלסטינית.

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לוחצים לנסיגת ישראל מרכסי יהודה ושומרון - שהם רמת הגולן של ירושלים, תל אביב, נתב”ג ו־80% מאוכלוסיית ותשתיות ישראל - למותניים הצרים של שבעה קילומטרים מקלקיליה לכפר סבא ו־19 קילומטרים מטול כרם לנתניה, במזרח התיכון הוולקני, האלים, ההפכפך והנטול דו־קיום. במזרח התיכון הנפיץ, עתיר משטרים זמניים, כוח ההרתעה הוא המרכיב החשוב ביותר של הביטחון הלאומי. עם כל החשיבות של הסכמי שלום, במזרח התיכון הם ארעיים, לעומת רכסי יהודה ושומרון - שהם קבועים ומרתיעים.

אנתוני בלינקן בישראל (צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן בישראל (צילום: רויטרס)

התובנות המערביות מתמידות בניסיון לשעבד את מציאות המזרח התיכון למציאות מערבית, ולכן חוזרות על שגיאות קריטיות. לכן על ישראל לבחון בספקנות מרבית כל הצעה או דרישה מערבית כגון הקמת מדינה פלסטינית, הימנעות מהשמדת התשתית הצבאית של חמאס והתמכרות לתגובה, הגנה והכלה במלחמה על הקיום. 

הכותב הוא שגריר בדימוס, מומחה ליחסי ישראל־ארצות הברית וחבר ב"מבטחי" – פורום מפקדים לאומי